Infrastruktur
Göran Persson: ”Få ställen i Europa har bättre förutsättningar än den här regionen”
Göran Persson (S) var statsminister och bodde dessutom i Malmö när Öresundsbron invigdes för 20 år sedan. Han kan räkna upp många viktiga beslut för regionen som han var delaktig i: att starta Malmö högskola, bygga Citytunneln under Malmö och stänga kärnkraftverket Barsebäck. Framöver tror Göran Persson att regionen kommer att stå starkt, med en internationell prägel, många väletablerade universitet och en andra fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.
Att en HH-förbindelse kommer att byggas ser Göran Persson som en självklarhet. Om 20 år tror han att den finns där, som ett led i att den fysiska infrastrukturen i regionen fortsätter att växa ihop. Själv var han som statsminister involverad i många beslut som rörde Öresundsbron och i samband med årets jubileum minns han de diskussioner som fördes då.
– Jag kommer att tänka på en ganska rolig upplevelse. Bron var ju kritiserad, men jag sade att ”det är inte frågan om den ska ligga i Malmö eller Helsingborg. Bron mellan Malmö och Köpenhamn kommer att bli lika naturlig som förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör blir när den kommer. För det blir så, den kommer.” Det var kontroversiellt då, men nu tror jag inte det är någon som ifrågasätter det. Den kommer, säger han.
Under perioden 1996-2003 pendlade Göran Persson till statsministerjobbet i Stockholm medan han bodde i en lägenhet på Regementsgatan i Malmö. Strax bredvid låg Stadsbiblioteket, som är platsen för ett av hans mest uppskattade minnen från regionen.
– En väldigt fin upplevelse var när jag fick inviga Malmös nya stadsbibliotek. För det var på något sätt startskottet för en väldig samhällsförändring i Malmö, präglad av stora infrastrukturinvesteringar. Med infrastruktur menar jag inte nödvändigtvis vägar och broar, utan det kan också vara samhällsinfrastruktur som är oerhört viktig. Stadsbiblioteket har Henning Larsen ritat, en av världens ledande arkitekter, en dansk, i ett Malmö som varit krisdrabbat och haft motgångar, men var på väg att vända, säger han och fortsätter:
– Det är ett väldigt vackert hus. Och för mig var det ett väldigt fint vardagsrum, och ett uttryck för optimism och framtidstro, samtidigt som det sände signalen att kultur och läsande reflektion också är viktigt i dagens samhällsbygge. Det var en fin och symbolisk start på många projekt som jag var involverad i direkt och indirekt i Öresundsregionen.
Göran Persson betonar att Öresundsregionen naturligtvis är mycket mer än bara Malmö, men att en Öresundsregion utan ett växande Malmö samtidigt är svårt att föreställa sig.
För hela regionen ser han en ljus framtid, som beror på flera olika faktorer.
– Det är en oerhört gynnsam region, med alla förutsättningar. Den kommer att växa och vi har också fördelen att Öresundsregionen växer i en etablerad miljö – bara det att du har de gamla universiteten i regionen, de här gamla fina städerna. Till det kommer att Malmö- och Köpenhamnsregionen är van vid ett internationellt förhållningssätt. Av och till har vi i Danmark och Sverige haft diskussioner om migrationen – det är ett ämne för sig – men att området i sig är internationellt inriktat är en annan sak och så har det alltid varit. Det är universiteten och de stora flygplatserna som driver på. Jag känner stor optimism, säger den förra statsministern, men lägger samtidigt till en liten brasklapp.
– Sedan gäller det att hantera så att nationalstaterna också känner sig nöjda och det inte blir någon konflikt kring regionen utan att det känns som ett gemensamt projekt.
Utöver en fast förbindelse i norra Öresund tror Göran Persson att framtiden kommer att föra med sig en utveckling där flyget fortsätter att spela en viktig roll i regionen. Men bara under förutsättningen att flygbranschen lyckas hitta ett sätt att hantera utsläppen som bidrar till klimatkrisen.
– Jag är teknikoptimist, så jag tror att vi om 20 år ytterligare har understrukit regionens internationella karaktär genom flyget, säger han.
Ytterligare en fråga som måste lösas i Öresundsregionen är enligt Göran Persson hur gröna näringar kan ges utrymme samtidigt som städerna växer. Det är nödvändigt i en region som utmärks av ny teknik, samtidigt som den ligger inbäddad i stora jordbrukslandskap, menar han.
– Det kommer att avgöra om Öresundsregionen blir en modellregion för hela Europa eller en region som präglas av interna motsättningar. Få ställen i Europa har bättre förutsättningar än den här regionen.
När han för 20 år sedan invigningstalade ute på den helt nya Öresundsbron citerade Göran Persson den danska poeten Piet Hein – ”Verden har ingen grænser. / Selv er du kun en klang / tonende med i hele / menneskehedens sang.”*. I dag präglas diskussionen om Öresundsbron och regionen i mångt och mycket av gränskontroller, hinder och att passagen stängts för många under coronakrisen, men vid åren runt millennieskiftet var Öresundsbron bara en av flera stora framtidssatsningar som invigdes och beslut som togs.
– Jag var med under hela broresan, som rymde väldigt många typer av beslut. Den går ju egentligen tillbaka till 1990-talets början, med regeringskriser och allt möjligt innan man kom fram till avgörandet. Och jag var inblandad fram till invigningen. Parallellt med det beslutet gjordes satsningarna på de jättestora underjordiska anläggningarna i Malmö som kallas Citytunneln. Där fick jag ta första spadtaget och var också involverad, säger Göran Persson.
Ett annat viktigt beslut han lyfter fram var att stänga kärnkraftverket i Barsebäck, ett val som inte minst applåderades på den danska sidan sundet.
– Det är svårt att tänka sig att det skulle stått där i dag och tuffat och gått. Det hade varit svårt i Öresundsregionen, säger Göran Persson och påminner sig ytterligare ett beslut som trädde i kraft medan han bodde i Malmö i slutet av 1990-talet.
– Ja, kanske det viktigaste av allt. Jag var djupt involverad i skapandet av Malmö högskola – jag invigde högskolan.
– Så om du sammanfattar: det var ingen dålig period för Malmö och Öresundsregionen, säger Göran Persson.
News Øresund – Anna Palmehag
*Ur ”Åbent for verdens vinde” av Piet Hein
Intervjuserie i News Øresund – Öresundsbron 20 år
I år fyller Öresundsbron 20 år. News Øresund uppmärksammar detta jubileum med en serie intervjuer med personer som lever och verkar i regionen, eller som spelat en viktig roll i dess utveckling.
Flertalet av intervjuerna ingår även i boken ”Checkpoint 2020 – människor, gränser och visioner i Öresundsbrons tid” (Makadam förlag) som getts ut i maj av Øresundsinstituttet och Centrum för Öresundsstudier vid Lunds universitet.
Läs fler intervjuer i serien:
Helsingborgs-topp tror på en framtid med två förbindelser – minst
”Jag vill bo där det händer”
Internationell rekrytering lyfte dansk e-handelsjätte i Malmö
Optimistiska borgmästarveteraner anser att vardagen gör skillnad
”Du kommer också att se mig i talarstolen”
Kärleksflytten till Sverige blev inte som hon tänkt
Vd:n när bron öppnade: ”Det var ett magiskt ögonblick!”
Forskningsanläggning gjorde tyske Ralf Trant till Öresundsbo
Med en musikalisk mission
Tidigare vd: dansk-svensk kulturmix ger företag en spännande utgångspunkt
Flytten från Stockholm öppnade hennes ögon för Öresundsregionen
Olikheter mellan dansk och svensk kultur ger dynamik i arbetslivet
Biologen på Pepparholm
Köpenhamn blev en fristad när Malmö kändes för trångt
Hon har sin bas på båda sidor sundet
Hamnfusion gav mer än ekonomisk vinst
Ingvar Carlsson hade bestämt sig: ”När jag blir statsminister ska bron byggas”
Han var med i beslutet om att bygga Öresundsbron
Med utsikt mot Sverige
Akademiker flyttade från Rumänien till Öresund – efterlyser en väg in på arbetsmarknaden
Öresundsbrons vd uppmanar staterna att tänka mer gränsöverskridande
”Danmark gillar sina fiskare – i Sverige ses vi som en pittoresk yrkesgrupp”
Den dolda vägen över Öresundsbron
Ung dansk skejtare lockad av kreativt gymnasium i Malmö
Svenska, danska eller ”skandigröt”
Passkontrollant är ett varmare jobb än hon trodde
Från bromotståndare till Öresundsentusiast
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen