Infrastruktur
Ingvar Carlsson hade bestämt sig: ”När jag blir statsminister ska bron byggas”
Som ung Lundastudent och senare ordförande för det socialdemokratiska ungdomsförbundet tog Ingvar Carlsson ofta båten över Öresund, i alla väder. När han så småningom blev Sveriges statsminister var hans sikte inställt på att bygga en bro. Och han menar att han spelade en viktig roll för att den verkligen blev av.
– Det ligger inte för mig att tala i jag-form när det gäller politiska beslut, utan jag brukar säga att vi gjorde det. Men jag anser att jag spelade en viktig roll för att bron kom till stånd, säger Ingvar Carlsson (Socialdemokraterna).
Han var Sveriges statsminister under perioderna 1986-1991 och 1994-1996 och gick in i uppdraget med en klar övertygelse om att en Öresundsbro behövdes. Som ungdomspolitiker hade han många gånger fått uppleva båtresan mellan Sverige och Danmark, i både sol, storm och regn.
– Jag blev ordförande för det socialdemokratiska ungdomsförbundet och när det var nordiska möten i Köpenhamn brukade jag passa på att besöka Skånedistriktet. Då åkte jag båtarna, i alla väder, och tyckte inte att det var rimligt att det skulle vara så usla förbindelser. Jag bestämde mig för att när jag blir statsminister ska bron byggas, säger han.
1991 var han så med om att ta det historiska beslutet om att bygga Öresundsförbindelsen. Förhandlingarna hade dessförinnan förts med den danska oppositionsledaren Svend Auken (Socialdemokratiet) och Danmarks statsminister Poul Schlüter (Konservative), genom finansministern Henning Dyremose.
– Frågan om en bro hade diskuterats i årtionden, men när Danmark var för var Sverige emot och när Sverige var för var Danmark emot. Vi var några som löste upp det: Poul Schlüter, Svend Auken och jag.
Av alla beslut han tog som statsminister är det om att bygga Öresundsförbindelsen ett som Ingvar Carlsson minns med särskild känsla.
– Jag är lite stolt över det beslutet. Varje gång jag åkt över bron eller flugit och sett den har jag fått en liten kick, säger han.
Ingvar Carlsson följer fortfarande regionen och tror att Skåne och Själland kommer att bli allt mer integrerade och sammansvetsade framöver. Dessutom drömmer han om att det ska införas snabbtåg genom regionen, ner till kontinenten.
När gräns- och id-kontrollerna infördes under flyktingkrisen 2015, vilket ledde att resandet försvårades, roades han till viss del av den efterföljande debatten.
– Jag ska inte nämna parti, men de som en gång var motståndare till bygget – när det blev störningar på bron blev de oerhört upprörda. Jag satt hemma på min kammare och skrattade: ”Ja, nu passar det. Nu kan inte ens motståndarna till bron stå ut med att det blir störningar ens några veckor innan de protesterar”, säger han.
Själv tänker han på Öresundsregionen med värme och har inga svårigheter att välja vilken upplevelse av den som varit bäst.
– Det är lätt att svara på. Det var jag när jag läste i Lund 1956-58; jag tog en pol mag. Det var några av mina bästa år i livet och där började jag mitt samliv med min nuvarande fru. Vi åkte ofta över till Köpenhamn med båten från Malmö och tyckte mycket om Danmark. Det fastnade i mig att Skåne och Själland hör ihop och är en väldig tillgång för varandra, säger han.
News Øresund – Anna Palmehag
Intervjuserie i News Øresund – Öresundsbron 20 år
I år fyller Öresundsbron 20 år. News Øresund uppmärksammar detta jubileum med en serie intervjuer med personer som lever och verkar i regionen, eller som spelat en viktig roll i dess utveckling.
Flertalet av intervjuerna ingår även i boken ”Checkpoint 2020 – människor, gränser och visioner i Öresundsbrons tid” (Makadam förlag) som ges ut av Øresundsinstituttet och Centrum för Öresundsstudier vid Lunds universitet under våren 2020.
Läs fler intervjuer i serien:
Han var med i beslutet om att bygga Öresundsbron
Med utsikt mot Sverige
Akademiker flyttade från Rumänien till Öresund – efterlyser en väg in på arbetsmarknaden
Öresundsbrons vd uppmanar staterna att tänka mer gränsöverskridande
”Danmark gillar sina fiskare – i Sverige ses vi som en pittoresk yrkesgrupp”
Den dolda vägen över Öresundsbron
Ung dansk skejtare lockad av kreativt gymnasium i Malmö
Svenska, danska eller ”skandigröt”
Passkontrollant är ett varmare jobb än hon trodde
Från bromotståndare till Öresundsentusiast
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna
-
Samhälle11 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år