Infrastruktur
Vd:n när bron öppnade: ”Det var ett magiskt ögonblick!”
Som Öresundsbrokonsortiets första vd under en längre tidsperiod ledde Sven Landelius arbetet med att utforma bron mellan Danmark och Sverige – inte bara rent fysiskt utan även dess varumärke och roll i samhället. Kvällen den första juli år 2000 minns han fortfarande i detalj.
Själva stunden när bron öppnade beskriver Sven Landelius som något alldeles extra:
– Jag stod uppe på taket på betalningsanläggningen ute på Lernacken och såg när vi öppnade bron för trafik. Klockan närmade sig 23.00. Det var ett magiskt ögonblick! Bron kunde öppna fyra månader före tidsplan, till en kostnad något under budget och utan någon, av många befarad, negativ miljöpåverkan på Öresund.
– Just i det ögonblick då klockan slog 23.00 öppnade vi för trafik och bilarna började rulla ut från Lernacken i riktning mot Danmark för att längre ut på bron möta den bilkaravan som släppts på från Kastrup i riktning mot Sverige vid samma tidpunkt. Luften kändes nästan elektrifierad och fylld av förväntan. Äntligen fanns en fast förbindelse över Öresund och nu skulle den efterlängtade utvecklingen mot en stark Öresundsregion komma!
Men självklart fanns också frågetecken, minns den tidigare vd:n. Det handlade bland annat om hur bron skulle klara driften och om lånen skulle kunna betalas tillbaka enligt plan – och inte minst hur regionen skulle komma att utvecklas i verkligheten.
Efter 20 år ser det positivt ut för både drift och återbetalning, medan viljan att skapa en gemensam region mött både fram- och motgångar. Under de första åren, både före och efter invigningen, satsade Öresundsbron med Sven Landelius i spetsen på att bygga ett varumärke för en ny region.
– Vi insåg att vi skulle bygga en hållbar bro av stål och betong för såväl väg- som järnvägstrafik. Men vi insåg också att den politiska vision som låg bakom beslutet att bygga den fasta förbindelsen handlade om att skapa möjligheter att vidareutveckla en gemensam arbets- och bostadsmarknad över Öresund, samt om att förstärka den nordiska kulturella samhörigheten, säger han.
Öresundsbron tog därför aktiv del i arbetet med att försöka länka samman östra Danmark och södra Sverige och bidra till den regionala utvecklingen. Det är en strategi som bron senare har förändrat, men som var tydlig under Sven Landelius ledning.
Sedan han slutade som vd för Öresundsbron under hösten 2006 har han fortsatt att följa utvecklingen.
– Jag har alltid sett Öresundsbron som möjligheternas bro och gör så också idag, efter 20 år. Öresundsregionen växer sakta framför våra ögon men den drivs inte av politiska initiativ, utan av vanliga människor. Det är arbetspendlarnas, hantverkarnas, turisternas, forskarnas, affärsmännens och de nyfiknas bro. Människorna i regionen ser möjligheterna på andra sidan och utnyttjar dem trots att många formella barriärer fortfarande kvarstår och är besvärliga att leva med, säger han.
Han lyfter fram materialforskningsanläggningen European Spallation Source (ESS) som ett gott exempel på vad Sverige och Danmark lyckats med tillsammans. Men han är samtidigt kritisk mot att de båda regeringarna inte samarbetar bättre omkring regionens utveckling.
– Se till exempel på debaclet som nyligen föregick EU:s beslut om lokalisering av läkemedelsmyndigheten EMA. Inte heller på regional politisk nivå tycks samarbetet vara så konstruktivt som det skulle kunna vara; Öresundsregionen heter numera Greater Copenhagen Region. Sorgligt! säger Sven Landelius.
Men trots det menar han att regionen fortsätter att växa fram med egen kraft och han tror att den får ytterligare skjuts när ESS öppnas och Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland står klar.
– Den ursprungliga politiska visionen förverkligas och utvecklingen fortsätter även utan politiska initiativ idag. Och den utvecklingen kan inte stoppas, säger han.
News Øresund – Anna Palmehag
Fakta: Flera vd:ar för Öresundsbrokonsortiet
Öresundsbrokonsortiet (egentligen Øresundsbro Konsortiet) har till uppgift att driva en effektiv och säker förbindelse mellan Danmark och Sverige och att skapa en hållbar verksamhet. Konsortiet ägs till hälften vardera av svenska och danska staten och har hittills haft fyra vd:ar, varav de två första delade på posten. En femte tillträder den 1 november.
Jan Danielsson och Henning Kruse Petersen, delat vd-skap 1992-1993
Sven Landelius, vd 1994-2006
Caroline Ullman-Hammer, vd 2007-2020
Linus Eriksson, tillträdande vd 1 november 2020
Intervjuserie i News Øresund – Öresundsbron 20 år
I år fyller Öresundsbron 20 år. News Øresund uppmärksammar detta jubileum med en serie intervjuer med personer som lever och verkar i regionen, eller som spelat en viktig roll i dess utveckling.
Flertalet av intervjuerna ingår även i boken ”Checkpoint 2020 – människor, gränser och visioner i Öresundsbrons tid” (Makadam förlag) som getts ut i maj av Øresundsinstituttet och Centrum för Öresundsstudier vid Lunds universitet.
Läs fler intervjuer i serien:
Forskningsanläggning gjorde tyske Ralf Trant till Öresundsbo
Med en musikalisk mission
Tidigare vd: dansk-svensk kulturmix ger företag en spännande utgångspunkt
Flytten från Stockholm öppnade hennes ögon för Öresundsregionen
Olikheter mellan dansk och svensk kultur ger dynamik i arbetslivet
Biologen på Pepparholm
Köpenhamn blev en fristad när Malmö kändes för trångt
Hon har sin bas på båda sidor sundet
Hamnfusion gav mer än ekonomisk vinst
Ingvar Carlsson hade bestämt sig: ”När jag blir statsminister ska bron byggas”
Han var med i beslutet om att bygga Öresundsbron
Med utsikt mot Sverige
Akademiker flyttade från Rumänien till Öresund – efterlyser en väg in på arbetsmarknaden
Öresundsbrons vd uppmanar staterna att tänka mer gränsöverskridande
”Danmark gillar sina fiskare – i Sverige ses vi som en pittoresk yrkesgrupp”
Den dolda vägen över Öresundsbron
Ung dansk skejtare lockad av kreativt gymnasium i Malmö
Svenska, danska eller ”skandigröt”
Passkontrollant är ett varmare jobb än hon trodde
Från bromotståndare till Öresundsentusiast
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Danmark1 månad sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Longreads12 månader sedan
Tema digitalisering del 3: EU och Norden satsar på ökad digital tillgång över gränserna – men trots det går få tjänster att nå med utländsk e-legitimation hos svenska myndigheter
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Arbetslösheten i Danmark ökade under 2023 – men inte så mycket som befarat
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Danmark12 månader sedan
Danska Nordic Waste har gått i konkurs och lämnar efter sig notan för miljöskandalen – och i Sverige åtalas Think Pink för grovt miljöbrott
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda