Connect with us

Infrastruktur

Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit

Publicerad

den

Fredrik Adolfsson, tågvärd på Øresundstågen mellan Malmö och Köpenhamn, är känd bland pendlarna och publicerar varje morgon en lista till dem på sociala media med information om hur långa tågen är. Foto: News Øresund - Jenny Andersson

Han blev tågvärd av en slump och firar nu 14 år inom yrket. Fredrik Adolfsson är något av en kändis på Öresundstågen mellan Malmö och Köpenhamn och pratar om ”sina” pendlare. Ett engagemang som bland annat märks genom hans dagliga listor på sociala media med information om hur långa tågen är.

En knapp som inte fungerar och en trilskande dörr är de fel som rapporteras till tågvärd Fredrik Adolfsson innan han kliver på Öresundståget på Malmö centralstation klockan 07.23 en måndagsmorgon i september. Vid Hyllie station går fyra biljettkontrollanter på tåget och när de får veta att Fredrik Adolfsson ska intervjuas ger de gladeligen tips: vet du att han har dansat i Eurovision Song Contest och att han är biodlare?

Nästa år tar en ny operatör över Öresundstågstrafiken vilket innebär att Fredrik Adolfsson, tågvärd, byter arbetsgivare och uniform. Men det är samma tåg, pendlare och resenärer, menar han. Foto: News Øresund – Jenny Andersson

Det finns nog få pendlare på Öresundstågen mellan Malmö och Köpenhamn som har missat tågvärd Fredrik Adolfsson. Han möter resenärerna med ett leende och ropar glatt ut att vi närmar oss ”Wonderful Copenhagen” när tåget rullar in på huvudbangården i den danska huvudstaden. Han lägger dagligen upp listor på pendlarnas eget Facebookforum BroenLive där han skriver hur många tågsätt varje avgång över bron har under rusningstid, allt för att pendlarna bättre ska kunna planera sin resa och öka chansen att få en sittplats. Han startade när id- och gränskontrollerna infördes för snart fyra år sedan.

– Det började som en service och blev en terapi. Jag slutade att skriva listan ett tag när insatstågen och trafiken kom igång bättre igen och tänkte att nu kan jag slappna av, men det blev precis tvärtom. Jag blev jättestressad själv av att inte vet hur det var på morgonen. Så jag började igen och lägger ut den måndag till fredag, även om jag inte jobbar, säger han och fortsätter:

– Jag kommer aldrig att prata illa om min uppdragsgivare eller min arbetsgivare. I början ville en del ha mig att säga sådana saker, men jag lade till en text om det och sen var det klart. Snacket har skiftat fokus, det är mer att man vill ha en förändring av politikerna. Att de ska laga tågen, att infrastrukturen och wifi ska fungera. Pendling är ganska enkelt egentligen – man vill komma fram i tid, kunna lita på tidtabellen, och under tiden vill man kunna slappna av och i vissa fall arbeta.

Foto: News Øresund – Jenny Andersson

Fredrik Adolfsson går med raska steg mellan tågvagnarna och växlar mellan svenska, engelska och danska när han pratar med resenärerna.

– Jag kan föra en dialog på danska. Jag har dansk släkt, men jag kan inte sväva iväg i samtal på danska. Det jag kan är ganska tågfokuserat, säger han.

Men det är inte alltid resenärerna vill prata. Tidigare på morgonen stötte Fredrik Adolfsson på en resenär utan biljett som knuffade honom, han väntar nu på samtal från sin chef om händelsen som troligen kommer att resultera i en anmälan till Arbetsmiljöverket. Fredrik Adolfsson har otaliga berättelser från tågen. Bland dem finns mannen som insjuknade i hjärtproblem, flickan som rymt hemifrån och pappan med en liten dotter som sent på kvällen missade sista ersättningsbussen för att de hade stått vid fel bussläge på Malmö C. Fredrik Adolfsson är märkbart berörd när han berättar att historien slutade väl när trafikledningen gick utanför boxen och ordnade en taxi till pappan och flickan. Bland historierna finns också antikhandlaren från Österlen som handlade på loppmarknad i Köpenhamn och fraktade ett matsalsbord med tillhörande stolar på tåget, alla möbler med vardera biljetten fastklistrad.

För Fredrik Adolfsson är det en trygghet att känna pendlarna, att de stöttar varandra och hjälper till om något händer. Han beskriver tiden när det både genomfördes id-kontroll vid Köpenhamns flygplats i Kastrup och gränskontroll i Hyllie som hemsk. I dag är id-kontrollen helt borttagen och tågtrafiken har i det närmast återgått till det normala, undantaget ett förlängt stopp på Hyllie station med gränskontroll ombord på tåget.

– Jag uppskattar kontrollen på Hyllie jättemycket, jag skulle vilja ha det dygnet runt i princip. Det är inte bara för min trygghets skull utan också för kollegor och resenärerna. Tåget står still i ungefär tio minuter vilket är drygt, men det skapar en trygghet. De och tullen hittar mycket droger och annat, säger han.

Foto: News Øresund – Jenny Andersson

Jobbet fick han av en slump. Han blev arbetslös och ville börja jobba snabbt igen när han såg att det behövdes fler kontrollanter till tågen. Han sökte, men fick veta att han var för social för att vara kontrollant. Senare fick han erbjudande om att bli tågvärd i stället.

– Jag var arbetslös i tre veckor och det var de värsta tre veckorna i mitt liv. När jag fick frågan om att bli tågvärd så tänkte jag jobb som jobb. Jag hade tänkt stanna i fyra-fem år, säger Fredrik Adolfsson.

Nu har han haft sitt jobb i 14 år och tågvärdens roll har förändrats under de åren.

– Att biljettförsäljningen på tågen togs bort har underlättat mitt arbete. Innan hade vi uppsökande verksamhet, vi fick bonus när vi sålde. Man fick en extrem stress att man skulle kränga så mycket man kunde. Då kunde det vara några gäng resenärer som satte i system att en av dem tog diskussionen så att vi bara hann sälja en biljett medan de andra åkte gratis och alla delade på kostnaden för en biljett, säger han.

I dag tycker han att det är en utmaning att resenärerna förväntar sig information och ersättningsbussar direkt om något går fel. Samtidigt har han förståelse för resenärerna.

– Jag kan själv tycka att priset som är mellan Hyllie och Kastrup är rätt hög jämfört med Stockholm till exempel. 2 195 kr för att åka femton minuter, 20 dagar om månaden till sitt arbete. Jag förstår att många reagerar och vill ha service som motsvarar det de betalar, säger han.

Fredrik Adolfsson

Foto: News Øresund – Jenny Andersson

Det Öresundsbron främst har givit är en närhet till kontinenten, menar Fredrik Adolfsson. Något han tror kommer att förstärkas ytterligare med den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen. Han tror också att det kommer att behövas en ytterligare förbindelse över sundet framöver för att minska sårbarheten i systemet och för att ge resenärerna fler valmöjligheter. Nästa år kommer Fredrik Adolfsson att byta arbetsgivare när en ny operatör kör Öresundstågen som en följd av den senaste upphandlingen av Öresundstågstrafiken.

– För min del blir det bara att byta uniform, det blir min sjätte i ordningen. Men det är samma tåg, samma pendlare och resenärer. I det nya avtalet ligger en beställning på fler tågvärdar, jag kan känna en trygghet i det. Jag kommer i princip aldrig att jobba ensam utan alltid ha en kollega med mig. Har vi två vagnar kommer det att vara två personal ombord, är det tre vagnar är det tre personal ombord. Det kommer att bli en ganska stor rekryteringsprocess, man behöver nästan 100 tågvärdar extra. Det blir kul med många nya kollegor, säger han.

Hur var det då med Eurovision Song Contest? Fredrik Adolfsson arbetade med den Trygghetsgrupp som hjälper till att organisera trafikflöden vid större arrangemang när han på skoj tog några danssteg framför en kamera när några danska tjejer frågade. Han visste inte att filmen skickades in som ett tävlingsbidrag och blev därför förvånad när samtalet kom om han ville dansa i en mellanakt när Eurovision Song Contest arrangerades i Köpenhamn 2014.

– Det var jätteroligt, en fantastisk upplevelse. Man tror inte att det är så mycket bakom kulisserna, men det är ett enormt maskineri, säger han.

News Øresund – Jenny Andersson

 

Intervjuserie i News Øresund – Öresundsbron 20 år.

I år blir Öresundsbron 20 år. News Øresund uppmärksammar detta jubileum med en serie intervjuer med personer som lever och verkar i regionen, eller som spelat en viktig roll i dess utveckling.

Flertalet av intervjuerna ingår även i boken ”Checkpoint 2020 – människor, gränser och visioner i Öresundsbrons tid” (Makadam förlag) som ges ut av Øresundsinstituttet och Centrum för Öresundsstudier vid Lunds universitet under våren 2020.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark18 minuter sedan

El-priserna i södra Sverige och Danmark stiger – högsta sedan elkrisen 2022

Ett vindstilla Tyskland drar upp elpriserna i hela Nordeuropa, vilket får den svenska regeringen att återigen börja prata om elstöd....

IT / mobiltelefoni1 dag sedan

Nytt pilotprojekt ger längre mobiltäckning vid strömavbrott

Utanför Norrtälje har Sveriges första anläggning för reservtäckning för mobiltelefoner byggts. Folk i närheten av anläggningen ska kunna få täckning...

Samhälle1 dag sedan

Danska och svenska flygvapnen gjorde för första gången en gemensam ”julgransflygning” över Öresund

Det svenska flygvapnet har som tradition att varje år genomföra flygningar över delar av Sverige med JAS 39 Gripen i...

Kultur2 dagar sedan

Malmö konsthall 50 år – utställningen ”Torrlägg Öresund” startskottet

Nästa år fyller Malmö konsthall 50 år och det firas med tre stora utställningar, däribland ”Torrlägg Öresund” som riktar fokus...

Energi2 dagar sedan

Svenska industriföretag vill snabba upp energiproduktion – redo att betala för kärnkraft

Industrikraft, ett samarbete mellan 17 stora svenska industriföretag, är redo att ”ta en mer aktiv roll” för att säkra Sveriges...

Danmark2 dagar sedan

Gemensam dansk-svensk order på stridsfordon för 25 miljarder kronor

Danmark och Sverige har tillsammans lagt en order värd cirka 25 miljarder kronor för nya stridsfordon från BAE Systems Hägglunds...

Infrastruktur3 dagar sedan

Upphandlingskrav gör att SJ avstår från att fortsätta driva Stockholms pendeltåg

SJ Stockholmståg kommer inte att fortsätta driva Stockholms pendeltåg efter 2026, när nuvarande avtal upphör att gälla. Bolaget anser inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.