Connect with us

Intervjuer

Biologen på Pepparholm

Publicerad

den

Varje år har Øresundsbro Konsortiet en pressträff för att visa utvecklingen av naturlivet på Pepparholm. Christian Ebbe Mortensen förklarar att växterna på den konstgjorda ön till stor del är desamma som finns på Öland och Gotland, vilket beror på den kalkrika marken. Foto: News Øresund – Sofi Eriksson

Redan innan Öresundsbron byggdes hade biologen Christian Ebbe Mortensen full koll på växt- och djurlivet i Öresund, vilket gav honom uppdraget att utreda eventuella konsekvenser av brobyggandet. Sedan dess har han följt den konstgjorda ön Pepparholms utveckling i snart 20 år och sett många arter komma och gå.

På den konstgjorda ön Pepparholm står en ring med journalister. Dagen till ära visar ön upp sig från sin bästa sida med strålande sol och fågelkvitter, och runt omkring ligger Öresund blankt. Det enda som stör idyllen är bilarna som i hög fart rullar förbi på sin färd mellan Danmark och Sverige, och ett och annat tåg som får reportrarna att ställa sig ännu tätare för att höra.

I mitten av samlingen står Christian Ebbe Mortensen. Han är biologen som följt Pepparholms djur- och växtliv sedan bron byggdes, och till och med innan dess. Den här soliga dagen berättar han för de nyfikna journalisterna om att antalet fågelarter minskat det senaste året, men även att hans grupp upptäckt vita kaniner, förmodligen utplacerade av någon privatperson.

Bland fåglarna som lämnat ön finns bland annat storspov, silvertärna samt större och mindre strandpipare.

– Det försvinner ju arter, och det gillar man inte. Men det kommer ju inte fler fåglar än det är anpassat för här. Att de mer sällsynta fåglarna försvinner är självklart trist, men att de försvinner vartefter vegetationen blir mer vanlig är ju naturligt. Då kommer i stället de fåglar man ser på land och det är vad som skett här, säger han.

Christian Ebbe Mortensen förutsåg utvecklingen på Pepparholm, som har en kalkrik mark och därför fått en liknande flora som Saltholm, Öland och Gotland. Fågellivet liknar allt mer det på land, i takt med att växtligheten breder ut sig. Foto: News Øresund – Sofi Eriksson

Redan innan bron byggdes var Christian Ebbe Mortensen med och utredde vilka konsekvenser brobygget kunde få för naturen i området. Han jobbade då för Köpenhamns amt, ett tidigare administrativt område omkring Köpenhamn, och hade länge studerat grannön Saltholm.

– Tanken var egentligen inte att vi skulle fortsätta med arbetet efter att bron byggdes, men tillsammans med Hans Ohrt (representant för Øresundsbro Konsortiet, numera med titeln miljökonsult för Öresundsbron, reds. anm.) kom vi fram till att nu när bron väl skulle byggas skulle det vara väldigt spännande ur ett rent biologiskt perspektiv att följa utvecklingen på Pepparholm. Som biolog tycker man att det är oerhört intressant, för det var ju bara barmark och asfalt i början.

Sagt och gjort. De senaste 20 åren har Christian Ebbe Mortensen tillsammans med bland andra Hans Ohrt inventerat vilka djur- och växtarter som kommit och gått på den konstgjorda ön. På frågan om hur han trodde att det skulle se ut på Pepparholm för 20 år sedan är svaret tydligt.

– Så här! Det var jag rätt säker på, men jag visste inte hur fort det skulle gå. Att det gick att förutspå beror på att marken är av kalk, precis som på Saltholm. Det finns särskilda plantor som tål kalk och andra som inte alls gör det. Det som tillkommit är till stor del samma plantor som finns på Öland och Gotland, som också har kalkrika marker.

Hur tror du att växt- och djurlivet kommer att utvecklas på Pepparholm de kommande 20 åren?

– Det kommer att växa till sig ännu mer, komma fler buskar och de sista öppna platserna kommer långsamt att försvinna.

News Øresund – Sofi Eriksson

 

Intervjuserie i News Øresund – Öresundsbron 20 år

I år fyller Öresundsbron 20 år. News Øresund uppmärksammar detta jubileum med en serie intervjuer med personer som lever och verkar i regionen, eller som spelat en viktig roll i dess utveckling.

Flertalet av intervjuerna ingår även i boken ”Checkpoint 2020 – människor, gränser och visioner i Öresundsbrons tid” (Makadam förlag) som getts ut i maj av Øresundsinstituttet och Centrum för Öresundsstudier vid Lunds universitet.

Läs fler intervjuer i serien:
Köpenhamn blev en fristad när Malmö kändes för trångt
Hon har sin bas på båda sidor sundet
Hamnfusion gav mer än ekonomisk vinst
Ingvar Carlsson hade bestämt sig: ”När jag blir statsminister ska bron byggas”
Han var med i beslutet om att bygga Öresundsbron
Med utsikt mot Sverige
Akademiker flyttade från Rumänien till Öresund – efterlyser en väg in på arbetsmarknaden
Öresundsbrons vd uppmanar staterna att tänka mer gränsöverskridande
”Danmark gillar sina fiskare – i Sverige ses vi som en pittoresk yrkesgrupp”
Den dolda vägen över Öresundsbron
Ung dansk skejtare lockad av kreativt gymnasium i Malmö
Svenska, danska eller ”skandigröt”
Passkontrollant är ett varmare jobb än hon trodde
Från bromotståndare till Öresundsentusiast
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark12 juni, 2024

Köpenhamn skapar ett världsledande innovationsdistrikt med fokus mot life science och kvantteknologi

Danmarks regering, Köpenhamns kommun och Köpenhamns universitet meddelade på måndagen att de gått samman om att bilda ett nytt världsledande...

Danmark12 juni, 2024

Novo Nordisk Fonden sponsor till kommande Innovation District Copenhagen

Arbetet med att ta fram en helhetsplan för Köpenhamns nya Innovation District Copenhagen kommer att sponsras med ett ”lille millionbeløb”...

Arbetsmarknad10 juni, 2024

Nya skatteavtalet på plats – skrevs under av ministrar

Glädjande, viktigt och äntligen! Så beskrev Sveriges finansminister Elisabeth Svantesson (M) och Danmarks skatteminister Jeppe Bruus (S) det nya, omförhandlade...

Infrastruktur12 juni, 2024

Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö

En station på befintlig mark i den norra delen av Västra hamnen, Galeonen+, och via en borrad tunnel nås nästa...

Infrastruktur12 juni, 2024

Ny utredning: en avgreningskammare för att ansluta en Öresundsmetro till linje M5 i Köpenhamn skulle kosta 400 miljoner danska kronor att bygga

Att bygga en avgreningskammare på den kommande tunnelbanelinjen M5 i Köpenhamn för att ha möjlighet att kunna ansluta en eventuell...

Politik10 juni, 2024

Danmark tar plats i FN:s säkerhetsråd för femte gången

I förra veckan valdes Danmark in i FN:s säkerhetsråd för de kommande två åren. I ett pressmeddelande skriver Udenrigsministeriet att...

Samhälle7 juni, 2024

Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028

Det väntas födas färre barn i Danmark än tidigare förväntat, samtidigt som andelen äldre väntas öka. Det konstaterar Danmarks Statistik...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.