Connect with us

Intervjuer

Biologen på Pepparholm

Publicerad

den

Varje år har Øresundsbro Konsortiet en pressträff för att visa utvecklingen av naturlivet på Pepparholm. Christian Ebbe Mortensen förklarar att växterna på den konstgjorda ön till stor del är desamma som finns på Öland och Gotland, vilket beror på den kalkrika marken. Foto: News Øresund – Sofi Eriksson

Redan innan Öresundsbron byggdes hade biologen Christian Ebbe Mortensen full koll på växt- och djurlivet i Öresund, vilket gav honom uppdraget att utreda eventuella konsekvenser av brobyggandet. Sedan dess har han följt den konstgjorda ön Pepparholms utveckling i snart 20 år och sett många arter komma och gå.

På den konstgjorda ön Pepparholm står en ring med journalister. Dagen till ära visar ön upp sig från sin bästa sida med strålande sol och fågelkvitter, och runt omkring ligger Öresund blankt. Det enda som stör idyllen är bilarna som i hög fart rullar förbi på sin färd mellan Danmark och Sverige, och ett och annat tåg som får reportrarna att ställa sig ännu tätare för att höra.

I mitten av samlingen står Christian Ebbe Mortensen. Han är biologen som följt Pepparholms djur- och växtliv sedan bron byggdes, och till och med innan dess. Den här soliga dagen berättar han för de nyfikna journalisterna om att antalet fågelarter minskat det senaste året, men även att hans grupp upptäckt vita kaniner, förmodligen utplacerade av någon privatperson.

Bland fåglarna som lämnat ön finns bland annat storspov, silvertärna samt större och mindre strandpipare.

– Det försvinner ju arter, och det gillar man inte. Men det kommer ju inte fler fåglar än det är anpassat för här. Att de mer sällsynta fåglarna försvinner är självklart trist, men att de försvinner vartefter vegetationen blir mer vanlig är ju naturligt. Då kommer i stället de fåglar man ser på land och det är vad som skett här, säger han.

Christian Ebbe Mortensen förutsåg utvecklingen på Pepparholm, som har en kalkrik mark och därför fått en liknande flora som Saltholm, Öland och Gotland. Fågellivet liknar allt mer det på land, i takt med att växtligheten breder ut sig. Foto: News Øresund – Sofi Eriksson

Redan innan bron byggdes var Christian Ebbe Mortensen med och utredde vilka konsekvenser brobygget kunde få för naturen i området. Han jobbade då för Köpenhamns amt, ett tidigare administrativt område omkring Köpenhamn, och hade länge studerat grannön Saltholm.

– Tanken var egentligen inte att vi skulle fortsätta med arbetet efter att bron byggdes, men tillsammans med Hans Ohrt (representant för Øresundsbro Konsortiet, numera med titeln miljökonsult för Öresundsbron, reds. anm.) kom vi fram till att nu när bron väl skulle byggas skulle det vara väldigt spännande ur ett rent biologiskt perspektiv att följa utvecklingen på Pepparholm. Som biolog tycker man att det är oerhört intressant, för det var ju bara barmark och asfalt i början.

Sagt och gjort. De senaste 20 åren har Christian Ebbe Mortensen tillsammans med bland andra Hans Ohrt inventerat vilka djur- och växtarter som kommit och gått på den konstgjorda ön. På frågan om hur han trodde att det skulle se ut på Pepparholm för 20 år sedan är svaret tydligt.

– Så här! Det var jag rätt säker på, men jag visste inte hur fort det skulle gå. Att det gick att förutspå beror på att marken är av kalk, precis som på Saltholm. Det finns särskilda plantor som tål kalk och andra som inte alls gör det. Det som tillkommit är till stor del samma plantor som finns på Öland och Gotland, som också har kalkrika marker.

Hur tror du att växt- och djurlivet kommer att utvecklas på Pepparholm de kommande 20 åren?

– Det kommer att växa till sig ännu mer, komma fler buskar och de sista öppna platserna kommer långsamt att försvinna.

News Øresund – Sofi Eriksson

 

Intervjuserie i News Øresund – Öresundsbron 20 år

I år fyller Öresundsbron 20 år. News Øresund uppmärksammar detta jubileum med en serie intervjuer med personer som lever och verkar i regionen, eller som spelat en viktig roll i dess utveckling.

Flertalet av intervjuerna ingår även i boken ”Checkpoint 2020 – människor, gränser och visioner i Öresundsbrons tid” (Makadam förlag) som getts ut i maj av Øresundsinstituttet och Centrum för Öresundsstudier vid Lunds universitet.

Läs fler intervjuer i serien:
Köpenhamn blev en fristad när Malmö kändes för trångt
Hon har sin bas på båda sidor sundet
Hamnfusion gav mer än ekonomisk vinst
Ingvar Carlsson hade bestämt sig: ”När jag blir statsminister ska bron byggas”
Han var med i beslutet om att bygga Öresundsbron
Med utsikt mot Sverige
Akademiker flyttade från Rumänien till Öresund – efterlyser en väg in på arbetsmarknaden
Öresundsbrons vd uppmanar staterna att tänka mer gränsöverskridande
”Danmark gillar sina fiskare – i Sverige ses vi som en pittoresk yrkesgrupp”
Den dolda vägen över Öresundsbron
Ung dansk skejtare lockad av kreativt gymnasium i Malmö
Svenska, danska eller ”skandigröt”
Passkontrollant är ett varmare jobb än hon trodde
Från bromotståndare till Öresundsentusiast
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.