Infrastruktur
Den dolda vägen över Öresundsbron

Det finns ett annorlunda och relativt okänt sätt att transportera sig över Öresundsbron. Nämligen tre stycken inspektionsvagnar som hänger på skenor under bron och är vardera 30 meter långa och 22 ton tunga. De används för att underhålla brons järnkonstruktion och har byggts för att resenärerna ska störas så litet som möjligt när arbetet görs.
När Christer Bennborn, inspektionsvagnsförare, och Per Brunsgaard Petersen, tekniker, öppnar garaget vid brofästet på den svenska sidan breder en pampig utsikt över Öresund ut sig. Det är samtidigt svårt att förstå att den massiva inspektionsvagnen ska rymmas mellan den lilla luckan som finns i mitten av brons betongfundament och den ovanliggande järnvägsbanan, men den rullar fram utan problem.
I fem kilometer i timmen kör Christer Bennborn dagligen ut målare, elektriker, montörer eller reparatörer under förbindelsen. Säsongen sträcker sig främst från april till oktober, för under övriga delar av året sätter vädret ofta stopp. Per Brunsgaard Petersen koordinerar arbetet på kontoret och utbildar ny personal.
– När säsongen ute på bron är slut reparerar vi maskinerna till nästa år. Vi vill helst inte ha något stopp under säsongen, det blir alltför dyrt, säger han.

Christer Bennborn har inrett inspektionsvagnen med mikrovågsugn och kaffekokare. På väggen i den lilla hytten står det skrivet i tusch: ”1 x tut = problem och 2 x tut = kaffe”. Foto: News Øresund – Jenny Andersson
När inspektionsvagnen är framme där arbetet ska utföras roterar den så att de två kranarna i vardera ände kan fällas upp. På så sätt går det att utföra reparationsjobb och inspektioner längs brons sidor. För att flytta de två korgarna och vagnen finns tre joystickar och när alla tre delar är igång samtidigt kommunicerar man genom att tuta. På väggen i den lilla hytten står det skrivet i tusch: ”1 x tut = problem och 2 x tut = kaffe”.
Christer Bennborn har inrett den lilla hytten med mikrovågsugn och kaffebryggare. Den erbjuder en vindstilla vila från arbetet ute på vagnen. Han bjuder på nybryggt kaffe och chokladkolor. Det kan bli långa dagar ute på bron, men han stortrivs.
– Att komma ut med den här utsikten. Det är varierat och man träffar mycket folk. Sen är kollegorna bra och vi har ordentliga verktyg och rätt saker att jobba med, säger Christer Bennborn.
Både han och kollegan har tidigare jobbat på olika platser runtom i världen, Christer Bennborn som kranförare och Per Brunsgaard Petersen som mekaniker. Öresundsbron har givit dem en stabilitet. De har båda funnits med sedan starten och är egenföretagare. För tre veckor sedan började deras senaste avtal att gälla, en upphandling som de för första gången lagt anbud på och vunnit tillsammans efter att deras respektive arbetsområden har lagts ihop. Avtalsperioden är tre år med option på ytterligare.
– Det är en av de största utmaningarna, att behålla kunskapen. Det här är en speciell verksamhet, det är ingen vanlig arbetsplats, säger Per Brunsgaard Petersen och fortsätter:
– Det behövs några i en organisation som har kunskapen. Om allt upphandlas på nytt var fjärde till sjätte år, vem ska då sätta in folk i saker och lämna över? Det är något jag gillar, att man vet att man gör en skillnad för att det inte finns någon annan som kan det här.
Det underhållsarbete som görs från vagnen kan exempelvis vara förbättringsmålning eller att rensa de rör som dränerar vägbanan från vatten. Hittills har bland annat även brolagerskydden, som sitter på pelarna som bron vilar på, och armaturen på järnvägsdelen bytts ut. 2020 påbörjas det största underhållsarbetet i brons 20-åriga historia. Brons stålfackverk – den konstruktion som omger tågdäcket och har en karakteristisk sicksackform ska målas om – vilket beräknas ta 13 år. När bron byggdes målades alla delarna på land, men nu är förhållandena annorlunda med omkringliggande kontaktledningar och tåg som kör förbi, väder och vind. 2032 väntas den 300 000 kvadratmeter stora ytan vara färdigmålad. Till det arbetet byggs tre specialdesignade målningsplattformar som ska hänga på brons båda sidor.
Med rätt underhåll beräknas Öresundsbron hålla i 100 år, berättar Per Brunsgaard Petersen. Efter 20-årsjubileet kommer det att göras fler kontroller av förbindelsen.
– För bron väntar några tunga inspektioner efter 20 år och 25 år när det gäller stål och betong. De kommande åren blir hektiska, säger han.

Åskar det tas korgarna ned, men det är inga problem att befinna sig i vagnarna i oväder. Foto: News Øresund – Jenny Andersson
De båda kollegorna kallar de tre inspektionsvagnarna för Kungen, Drottningen och Prinsen, utan inbördes ordning. Huvudsyftet med dem är att störa trafiken så litet som möjligt genom att mycket av underhållsarbetet görs från undersidan. Vädret avgör om teknikerna kan jobba från vagnen och vad de kan göra. Åskar det tas korgarna ned, men det är inga problem att befinna sig i vagnarna i oväder. Däremot kan vinden ofta ställa till problem. Christer Bennborn tar upp telefonen och visar de olika appar som han använder, men dagens vindstyrka på nio sekundmeter är helt normal. På vissa platser under bron känns vinden starkare än andra och litet förvånande får vinden mer fart och känns mer intill pelarna än uppe i korgen, menar Christer Bennborn.
Före avfärd med inspektionsvagnen görs en säkerhetsgenomgång som bland annat visar var man kan hissa ned sig för att bli räddad av båt, var hjärtstartaren finns och var bränslet är. Vagnarna drivs av dieselmotorer och nästa projekt för Christer Bennborn och Per Brunsgaard Petersen är att bygga om vagnarna så att de i arbetsläge kan drivas endast av batteri. De uppskattar att det kostar ungefär 2 500 kronor per timma att ha vagnen igång, inklusive själva underhållsarbetet. Då gäller det att ha rätt verktyg med sig ut så att jobbet går så snabbt som möjligt. Däremot tummar de inte på säkerheten, där får arbetet ta den tid som krävs.
Det är inte ofta bron stänger för trafik. Kollegorna berättar om en incident när det befarades att ett lastfartyg som eventuellt var för högt absolut ville köra under och inte runt bron, om när trafiken stoppats på grund av speciella vindförhållanden med hög blåst och islossning från kablarna och när en amerikansk president kom på besök till Köpenhamn.
– Jag blev tagen av piketpolisen en dag, säger Christer Bennborn och fortsätter:
– Jag var ute på bron och skulle flytta vagnen. Jag hade parkerat på Pepparholm och gick vid sidan av järnvägen ut på bron. Det var den dagen Obama skulle landa på flygplatsen och bron var avstängd. Det var poliser i båtar, piketbussar och Hummerbilar – och så gick det en person på bron med uppdragen luvtröja för det var kallt, säger han och lägger skrattande till att han fick gå upp på vägbanan och visa legitimation innan han kunde gå vidare.

Per Brunsgaard Petersen tar semester under vintern, eftersom det då är minst att göra med underhållet av Öresundsbron. Foto: News Øresund – Jenny Andersson
I passerkortssystemet finns 1 200 personer registrerade som någon gång under året arbetar med underhåll av Öresundsbron. Dagligen jobbar uppskattningsvis runt 20–25 personer med underhåll och fyra personer befinner sig på själva bron och utför arbeten. För Per Brunsgaard Petersen och Christer Bennborn styr inspektionsvagnarnas säsong jobbtiderna och de tar sin ledighet under vintertid när vagnarna står stilla.
– Har man en servicegen så blir det så. Både jag och Christer är sådana att vi håller semester när det passar. Vi rättar in oss efter det, säger Per Brunsgaard Petersen.
När vi passerar ett av brons betongfundament hänger en stållåda med stenar i botten ut från väggen. Det är ett fågelbo som Per Brunsgaard Petersen har byggt för de pilgrimsfalkar som finns kring förbindelsen. Christer Bennborn berättar att han ofta ser säl när han är ute och kör, och havsörnar på Pepparholm om vintern. Med jämna mellanrum får vi göra uppehåll i samtalet för att vänta ut bullret av de tåg som passerar över våra huvuden.

Christer Bennborn berättar att han ofta ser säl när han är ute och kör, och havsörnar på Pepparholm om vintern. Foto: News Øresund – Jenny Andersson
Per Brunsgaaard Petersen bor på den danska ön Falster och pendlar måndag till torsdag till Öresundsbron medan Christer Bennborn har en kortare resa från skånska Bjärred. Christer Bennborn har precis haft en intensiv sommar med att köra ut målare på bron.
– Reparationsmålningar har gjorts i många år. Det är de här fyrkanterna man kan se på kanten av bron som man har slipat och lagat när det har kommit rost. Där har vi kört med liften, säger han.
När det är dags för jultider pyntas Öresundsbron, signerat Per Brunsgaard Petersen. Han har designat de ljus som pryder brons fyra 203,5 meter höga pyloner och lagom till jul bildar en adventsljusstake.
– Det borde väl vara världens högsta adventsljusstake. Sedan jag började här har jag tänkt mig att vi skulle ha något julljus. Vi har pratat om olika varianter och det har varit litet motstånd ibland innan vi blev klara. Det här ljuset lyser faktiskt in mot pelaren, man ser inte ljuskällan. Det blir mer som en ljusring runt pylonen och ska upplevas som en flamma, säger han.
Ljusen styr han från kontoret via en app i telefonen.
Per Brunsgaard Petersen konstaterar att en av utmaningarna med att jobba med underhåll av förbindelsen är att vara så osynlig som möjligt för att inte störa resenärerna. Inspektionsvagnarna är specialbyggda för Öresundsbron.
– Det är en speciell bro eftersom man har vägbanan högst upp och järnvägen som hänger ned undertill. Det gör att det är mycket teknik här nere. Signaler till tåg, högspänningskablar och transformatorkablar, säger Per Brunsgaard Petersen medan Christer Bennborn styr vagnen tillbaka in i garaget igen.
News Øresund – Jenny Andersson
Intervjuserie i News Øresund – Öresundsbron 20 år
I år fyller Öresundsbron 20 år. News Øresund uppmärksammar detta jubileum med en serie intervjuer med personer som lever och verkar i regionen, eller som spelat en viktig roll i dess utveckling.
Flertalet av intervjuerna ingår även i boken ”Checkpoint 2020 – människor, gränser och visioner i Öresundsbrons tid” (Makadam förlag) som ges ut av Øresundsinstituttet och Centrum för Öresundsstudier vid Lunds universitet under våren 2020.
Läs fler intervjuer i serien:
Ung dansk skejtare lockad av kreativt gymnasium i Malmö
Svenska, danska eller ”skandigröt”
Passkontrollant är ett varmare jobb än hon trodde
Från bromotståndare till Öresundsentusiast
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Danmark3 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Norden9 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Danmark11 månader sedan
400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen
-
Infrastruktur9 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
IT / mobiltelefoni12 månader sedan
Mobilbetalningar blir möjliga före sommaren mellan Danmark, Norge och Finland
-
Samhälle11 månader sedan
Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat
-
Samhälle12 månader sedan
Tusentals tyskar flyttar till Sverige – ”Schwedenhaus” ny hashtag på sociala medier