Connect with us

Danmark

Han var med i beslutet om att bygga Öresundsbron

Publicerad

den

Henning Dyremose (Det Konservative Folkeparti) var som finansminister med om att ta beslutet om Öresundsbron, som förhandlats fram tillsammans med Svend Auken (Socialdemokratiet) och Ingvar Carlsson (Socialdemokraterna), den 23 mars 1991. Foto: Henrik Stuhr

Henning Dyremose (Det Konservative Folkeparti) spelade under sin tid som Danmarks finansminister en central roll i förhandlingarna om Öresundsförbindelsen. Den danska Konservative-Venstre-regeringen, som bildades 1990, hade en vision om att göra Köpenhamn till en nordeuropeisk metropol, och både Öresundsbron och den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen var en del av den planen.

– Det som händer 1989 med Murens fall är att regeringen har visioner om att bygga ut huvudstaden till en metropol som ska utgöra en ingång till de demokratier som uppstår runt omkring hela Östersjön. Därutöver ska den vara en metropol som konkurrerar med Berlin och Hamburg, så det blir en av de stora städerna i Nordeuropa. Det är i ljuset av det som vi förhandlar med Sverige om Öresundsförbindelsen och även beslutar att bygga Örestad och metron. Vi ser dessutom till att göra en rad kulturella satsningar i Köpenhamn, så som att bygga ut Det Kongelige Bibliotek med den Sorte Diamant. Vi såg alltså det hela som ett led i att bygga upp en nordeuropeisk metropol, berättar Henning Dyremose.

Beslutet om en förbindelse blev ett faktum den 23 mars 1991, då den danska och svenska regeringen skrev under avtalet om en kommande Öresundsbro. Det skedde efter förhandlingar med den dåvarande socialdemokratiska partiledaren i Danmark, Svend Auken, som förbindelselänk till Sveriges dåvarande statsminister Ingvar Carlsson (Socialdemokraterna). De politiska förhandlingarna mellan Danmark och Sverige försigick alltså mellan Svend Auken och Ingvar Carlsson, medan de danska förhandlingarna skedde mellan Svend Auken och Henning Dyremose.

Efter det danska så kallade Atomvalet 1988, som utlystes på grund av stora utrikespolitiska oenigheter – särskilt en debatt om atomvapen mellan den dåvarande regeringen och oppositionen, ville den danska statsministern Poul Schlüter (Det Konservative Folkeparti) nämligen inte förhandla med Svend Auken. Och Svend Auken ville i sin tur inte förhandla med Kaj Ikast (Det Konservative Folkeparti), som var dåvarande trafikminister. Som finansminister och ansvarig för att det fanns pengar till projektet satt Dyremose därför med centralt i förhandlingarna.

Förhandlingarna och beslutet om Öresundsbron kom vid en tidpunkt då partier som var emot bron på grund av miljöfrågor stod utan inflytande i båda länderna.

– Det som var alldeles speciellt var att vi fick ett ”window of opportunity” precis efter att De Radikale hade lämnat vår regering i förbindelse med valet den 12 december 1990, och att Ingvar Carlsson hade bildat en regering i Sverige som var oberoende av Miljöpartiet. Plötsligt kunde vi under den perioden ta ett beslut om en Öresundsförbindelse, förklarar Henning Dyremose.

Öresundsbron. Foto: News Øresund – Jenny Andersson

Enligt Henning Dyremose är det positivt att Öresundsförbindelsen har gett resultat i form av tillväxt på båda sidor sundet och ett större utbyte mellan de båda länderna.

– Jag betraktar på det hela taget det att skapa infrastruktur som binder samman länder, som en väsentlig fördel för tillväxt, handel och utbyte i största allmänhet. För det handlar ju inte bara om handel, utan också kulturellt utbyte. Danskarna går på operan i Malmö och svenskarna går på operan i Köpenhamn. Om du tar en tur på Strøget talar varannan av dem du möter svenska och detsamma gäller många av dem som expedierar dig i butikerna. Så det ger verkligen ett stort ökat utbyte eftersom det är mycket lättare med en broförbindelse, säger Henning Dyremose.

Och det ökade utbytet och tillväxten i Öresundsregionen kommer bara att öka i framtiden, menar han. Den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen kommer nämligen att leda till ännu mer trafik mellan Sverige och Tyskland och den kommer att gå genom Danmark. Enligt Henning Dyremose kommer förbindelsen inte bara att bli en genomfartsväg genom Danmark, utan han tror att det blir en förbindelse som medverkar till att binda regionen ännu tätare samman.

– Redan 1970 ville vi i Konservative att vi först skulle binda samman Danmark med Stora Bältförbindelsen, och det beslutades 1986. Så ville vi ha en Öresundsförbindelse och det beslutades 1991. Och så hade vi gärna mycket snabbare haft en Fehmarnförbindelse, och nu håller den på att genomföras. Så det är en långsiktig strategisk plan från Konservatives sida att vi ville bygga ut infrastrukturen, för vi tror att en välutbyggd infrastruktur skapar tillväxt i samhället.

News Øresund – Camilla Neve Lieknins

 

Intervjuserie i News Øresund – Öresundsbron 20 år

I år fyller Öresundsbron 20 år. News Øresund uppmärksammar detta jubileum med en serie intervjuer med personer som lever och verkar i regionen, eller som spelat en viktig roll i dess utveckling.

Flertalet av intervjuerna ingår även i boken ”Checkpoint 2020 – människor, gränser och visioner i Öresundsbrons tid” (Makadam förlag) som ges ut av Øresundsinstituttet och Centrum för Öresundsstudier vid Lunds universitet under våren 2020.

Läs fler intervjuer i serien:
Med utsikt mot Sverige
Akademiker flyttade från Rumänien till Öresund – efterlyser en väg in på arbetsmarknaden
Öresundsbrons vd uppmanar staterna att tänka mer gränsöverskridande
”Danmark gillar sina fiskare – i Sverige ses vi som en pittoresk yrkesgrupp”
Den dolda vägen över Öresundsbron
Ung dansk skejtare lockad av kreativt gymnasium i Malmö
Svenska, danska eller ”skandigröt”
Passkontrollant är ett varmare jobb än hon trodde
Från bromotståndare till Öresundsentusiast
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Politik19 oktober, 2020

Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen avgår

Efter flera anklagelser om tidigare sexuella ofredanden väljer Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S) att avgå. På ett internt möte i...

Samhälle16 oktober, 2020

SAS hotas av bötesstraff för att inte återbetala passagerare snabbt nog

Danska Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen hotar med att polisanmäla SAS om flygbolaget inte behandlar de 95 000 danska återbetalningskrav för...

Norden15 oktober, 2020

Sverige driver på för att de nordiska länderna ska ta större hänsyn till grannarna

Sveriges Nordenminister Anna Hallberg (S) vill skynda på arbetet med att utvärdera hur coronakrisen har påverkat det nordiska samarbetet. Dessutom...

Samhälle16 oktober, 2020

Mycket nära att Danmark inför resesrestriktioner mot Skåne – 12 svenska regioner i karantän

När danska Statens Serum Institut på torsdagen meddelade att smittspridningen i Sverige ökat så att tolv svenska regioner nu förklarats...

Turism/kultur15 oktober, 2020

Dansk turism klarade coronasommaren bättre än svensk

Dansk turism backade endast åtta procent under de tre sommarmånaderna mätt som antalet gästnätter. I Sverige minskade gästnätterna med 37...

Cleantech16 oktober, 2020

Möjlig driftsstart för svenska vindkraftverk på Kriegers flak 2026

Vattenfall tror att en svensk vindkraftspark på Kriegers flak, tre mil söder om Trelleborg, kan vara i bruk redan i...

Infrastruktur15 oktober, 2020

70 procent färre flygresenärer – fortsatt fall väntas under hösten

Köpenhamns flygplats har under coronakrisen tappat mer än 16 miljoner resenärer. Under perioden januari till september har det varit 71...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.