Infrastruktur
Kommission föreslår vägavgifter i Danmark – kan göra dagsturer över Öresundsbron dyrare

En dansk vägavgift kan införas om fem-sex års tid, enligt ett förslag utarbetat av Kommissionen for grøn omstilling av personbiler. Vägavgiften kan betalas för ett år, två månader eller tio dagar i taget. Men det föreslås ingen endagsavgift för den som vill göra en enstaka dagstur över Öresund. Utöver priset på 480 svenska kronor för en BroPass biljett tur och retur över bron skulle det tillkomma en tiodagars vägavgift på 180 danska kronor, motsvarande 250 svenska kronor.
Kommissionen utreder just nu åtgärder och avgifter som ska främja att fler köper bilar med låga koldioxidutsläpp i Danmark, men som även ska kompensera för skatteinkomstbortfallet när danska staten subventionerar elbilar och bilar med låga utsläpp. För pendlare över Öresund skulle det innebära en årlig merkostnad på 1 000 danska kronor. Men någon möjlighet att betala vägavgift för en dag finns inte utan minsta betalperiod föreslås bli tio dagar. Det innebär att den som endast gör en enstaka dagstur med bil över Öresund utöver priset på 480 svenska kronor för en BroPass biljett tur och retur över Öresundsbron måste betala 180 danska kronor för tio dagars dansk vägavgift, motsvarande 250 svenska kronor. Det innebär att totalkostnaden för en dagsresa med Bropassavtal skulle öka från 480 till 730 kronor.
John Alexander Sahlin, kommunikationsansvarig på Öresundsbron, menar att en införd avgift skulle kunna drabba de svenska fritidskunder som ökar till Danmark över dagen.
”Vi vet ännu inte om det läggs ett lagförslag och hur utformningen blir, vilket gör det svårt att kommentera detta just nu. Men det är klart att vägavgifter skulle ge merkostnader för våra kunder. Vi ser en risk att de kan slå hårdast mot de som inte reser så ofta över sundet, till exempel fritidskunder som gör en dagstur i Danmark, då merkostnaden per tur kan bli störst för dem. Vi får avvakta lite och se hur saken utvecklas.” säger han, i en kommentar till News Øresund.
I det större paket av förslag som kommissionen har tagit fram finns även en kilometerbaserad avgift för tung transport, som i så fall skulle ersätta eurovinjettavgiften som finns idag. Kommissionen tittar även på att införa en passageraravgift för flygresenärer på 100 dkk per resa. I Sverige finns idag en flygavgift som varierar i storlek mellan 60 och 400 svenska kronor beroende på resans längd, medan den tidigare danska flygavgiften på 75 dkk per resa togs bort mellan 2005-2007. Däremot konstaterar kommissionen i rapporten att flygskatten inte är aktuell att införa förrän flygbranschen har lyckats återhämta sig efter coronakrisen och tror att det kan ske först år 2030. (News Øresund)
Förslag på danska vägavgifter (och omräknat till svenska kronor):
Ett år: 1 000 dkk/ ca 1400 sek
Två månader: 360 dkk/ ca 500 sek
Tio dagar: 180 dkk/ ca 250 sek
Källa: Kommissionen for grøn omstilling av personbiler
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark12 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Norden12 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv10 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark8 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Politik8 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Danmark9 månader sedan
Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag