Intervjuer
Internationell rekrytering lyfte dansk e-handelsjätte i Malmö

Med en dansk ledning, anställda från hela världen och huvudsäte i Malmöstadsdelen Hyllie utgör e-handelsbolaget Boozt.com själva sinnebilden av ett Öresundsföretag. Bolagets vd Hermann Haraldsson tycker att både placeringen och medarbetarmixen är till stor fördel, men ser samtidigt problem för företag som arbetar på tvärs över gränsen.
Öresundsbron är det självklara blickfånget när Hermann Haraldsson ser upp från datorn och ut genom fönstret till sitt arbetsrum på sjätte våningen. Bron sträcker sig ut i vattnet, över mot Köpenhamn där han bor.
I det nybyggda kontorshuset i Hyllie, med grönsaksodlingar på takterrassen och gräddbullar till medarbetarna vid kaffemaskinen, har Boozt.com suttit sedan maj 2019. I takt med att bolaget växt från några få till nära 400 anställda har flytten gått till allt större och större kontor – men hela tiden inom Malmö. På nätet säljer bolaget kläder, skor, väskor och sportattiraljer till kunder i nio länder, men med störst fokus på Norden. Bland klädesmärkena som erbjuds finns allt från Dolce & Gabbana till Esprit och omsättningen låg under 2018 på 2,78 miljarder svenska kronor.
När det företag som så småningom skulle utvecklas till Boozt.com startade år 2007 var det av två danskar som jobbat med postorder i Malmö. De föreställde sig att den infrastruktur för distanshandel som byggts upp i Skåne skulle vara till nytta och valde att stanna på den svenska sidan sundet. Frågan om placeringen ställdes på sin spets år 2010, då bolaget var nära att gå i konkurs. Nya pengar pumpades in, och Hermann Haraldsson tog över och omvandlade bolaget till det e-handelsbolag det är i dag. Men det var svårt att hitta arbetskraft både i Köpenhamnsområdet och Skåne.
– Det fanns problem med att ligga i Malmö, för det var väldigt svårt att locka anställda från Köpenhamn. Och dessutom var det svårt att locka svenskar, för sist-införst-ut-principen gör att svenskarna inte är mycket för att byta jobb. Det som gjorde skillnaden var att vi kom på att Lunds universitet är bra på att få hit utländska studenter, som sedan träffar en svensk tjej eller kille. Då vill de gärna bo i Malmö, men har svårt att hitta jobb, för de talar inte språket. Det var bland dem vi fick de första anställda, säger Hermann Haraldsson.
Så småningom övertalade han också några danska vänner att börja jobba i Sverige och efterhand har han märkt att erbjudanden om svenska tjänstebilar varit ett effektivt sätt att locka fler över Öresund.
Strategin att rekrytera personer med utländsk bakgrund använder sig Boozt.com fortfarande av och arbetsstyrkan är en mix av danskar, svenskar och personer från övriga världen. I dag har företaget 370 anställda, varav cirka 330 arbetar i Sverige och 40 i Danmark. Av de svenska medarbetarna sitter de flesta på kontoret i Hyllie. Företagets lager ligger i Ängelholm.
– Vi har anställda från Baltikum, Balkan, Asien och Amerika – en riktigt, riktigt bra blandning. Det fungerar fint. Visst har vi utmaningar – svenskarna tycker ibland att vi är alltför danska och danskarna tycker någon gång att vi är alltför svenska. Och utlänningarna tycker att vi svenskar och danskar är lite märkliga människor. Men på det hela taget fungerar det bra, säger Hermann Haraldsson och ler.

Gränskontrollen bidrar till att skapa en barriär mellan Danmark och Sverige, upplever Hermann Haraldsson. Han anser också att både danska och svenska företag skulle vinna på lägre bropriser. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Han tycker att Hyllie ligger optimalt placerat mitt i Öresundsregionen, med nära till både Köpenhamn och Malmö. Logistiken fungerar alltså, men däremot ser han administrativa och politiska problem som försvårar för företag som vill arbeta över gränsen mellan Sverige och Danmark.
Ett exempel är priset för att köra över bron, som är alldeles för högt enligt Hermann Haraldssons mening. Han jämför med San Francisco Bay Area, en annan innovativ region med många broar, som han menar kan växa snabbare bland annat eftersom det är gratis att passera broarna.
– Jag förstår inte att politikerna och de två staterna inte sagt att vi ska få ned priserna. När vi betalar ”brobizz” för våra medarbetare ska det dessutom förmånsbeskattas och vi ska betala sociala avgifter för den kostnaden. Det tycker vi är helt galet. Jag vill att man ser över möjligheten att reducera priserna, säger han.
Dessutom lyfter han fram att regelverket gör det omöjligt för de anställda som inte är EU-medborgare att bo i Danmark och arbeta i Sverige.
– Du kan inte få uppehållstillstånd för en amerikan som vill bo i Köpenhamn men jobba i Malmö. Och vi har många unga utvecklare som kommer från Asien, USA och utanför EU och hellre vill bo i Köpenhamn. Vi pratar gärna om att vi är Greater Copenhagen, men gör det inte lätt, säger han och fortsätter:
– Jag har förståelse för att det är svårt att samordna skattesystemen i Sverige och Danmark, men dessa två barriärer borde vara några av de lättaste att lösa.
Gränsen utgör också ett irritationsmoment i vardagen när Hermann Haraldsson själv blir stoppad i den svenska gränskontrollen för resande från Danmark. På det hela taget tycker han visserligen att kontrollen fungerar okej, men menar att den bidrar till att skapa en barriär mellan länderna.
– Jag blir irriterad av att bli stannad av en polis på bron som frågar ”vad ska du göra här?”. Jag tycker det är onödigt – vi befinner oss trots allt i Norden och ska inte behöva visa pass. Då sätter jag mig ibland på tvären: ”varför ska du veta det?”. Vill man ha integration borde bron vara gratis och det skulle varken finnas polis- eller tullkontroll.

Hermann Haraldsson ser knappt några skillnader mellan vad svenska och danska kunder efterfrågar hos Boozt.com. Foto: News Øresund – Anna Palmehag
Men samtidigt som han ser vissa problem när två länder möts i vardagen beskriver sig Hermann Haraldsson på det stora hela som ett ”jättefan av regionen”. Han talar om Öresundsregionen som en innovativ region, med störst tillgång till talanger i hela Norden och en fantastisk potential, inte minst för att få människor att trivas och stanna kvar.
– Jag har tre barn och när jag blir gammal kan de bo nära mig, och samtidigt ha spännande jobb, säger Hermann Haraldsson, som själv flyttade till Danmark från Island i tonåren.
Han tecknar en ljus bild av de kommande 20 åren med Öresundsbron, då han tror att regionen växer sig ännu starkare och omfattar många goda idéer, starka universitet, teknologifokus och en bibehållen nordisk samhällsmodell som ger möjlighet att locka de mest välutbildade människorna i världen.
– Ni – fast med åren har jag ju också själv blivit dansk – är inte medvetna om vilket fantastiskt samhälle vi har byggt upp, baserat på tillit och frihet. Hur stolta vi ska vara över den nordiska modellen, som många gärna vill kopiera. Vi ska vara stolta över det och inte skämmas över att vi tycker att vi bor i världens bästa land. Det är inte detsamma som att andra inte också är bra, men vi tycker att vår samhällsmodell är bäst, säger Hermann Haraldsson.
Samtidigt tror han att medvetenheten om den nordiska modellen ökar och att den kommer att stå stark även i framtiden. Ett tecken på det, menar Hermann Haraldsson, är att Boozt.coms medarbetare från andra delar av världen snabbt tar modellen till sig och bland annat uppskattar balansen mellan arbete och fritid.
– Min morfar växte upp i en stuga med grästak, i fattigdom, på Island. På tre generationer har vi skapat ett enormt välstånd och det ska vi hålla fast vid. Det är också baserat på en stark arbetsetik, och att den som är skickligast får tala längst. Vi behöver inte anpassa oss till en global dagordning för att vi är rädda för att exempelvis säga till en kines att vi tycker att vår modell med yttrandefrihet är den bästa. Och det dyrbaraste vi har är att vi litar på varandra, säger han.
News Øresund – Anna Palmehag
Intervjuserie i News Øresund – Öresundsbron 20 år
I år fyller Öresundsbron 20 år. News Øresund uppmärksammar detta jubileum med en serie intervjuer med personer som lever och verkar i regionen, eller som spelat en viktig roll i dess utveckling.
Flertalet av intervjuerna ingår även i boken ”Checkpoint 2020 – människor, gränser och visioner i Öresundsbrons tid” (Makadam förlag) som getts ut i maj av Øresundsinstituttet och Centrum för Öresundsstudier vid Lunds universitet.
Läs fler intervjuer i serien:
Optimistiska borgmästarveteraner anser att vardagen gör skillnad
”Du kommer också att se mig i talarstolen”
Kärleksflytten till Sverige blev inte som hon tänkt
Vd:n när bron öppnade: ”Det var ett magiskt ögonblick!”
Forskningsanläggning gjorde tyske Ralf Trant till Öresundsbo
Med en musikalisk mission
Tidigare vd: dansk-svensk kulturmix ger företag en spännande utgångspunkt
Flytten från Stockholm öppnade hennes ögon för Öresundsregionen
Olikheter mellan dansk och svensk kultur ger dynamik i arbetslivet
Biologen på Pepparholm
Köpenhamn blev en fristad när Malmö kändes för trångt
Hon har sin bas på båda sidor sundet
Hamnfusion gav mer än ekonomisk vinst
Ingvar Carlsson hade bestämt sig: ”När jag blir statsminister ska bron byggas”
Han var med i beslutet om att bygga Öresundsbron
Med utsikt mot Sverige
Akademiker flyttade från Rumänien till Öresund – efterlyser en väg in på arbetsmarknaden
Öresundsbrons vd uppmanar staterna att tänka mer gränsöverskridande
”Danmark gillar sina fiskare – i Sverige ses vi som en pittoresk yrkesgrupp”
Den dolda vägen över Öresundsbron
Ung dansk skejtare lockad av kreativt gymnasium i Malmö
Svenska, danska eller ”skandigröt”
Passkontrollant är ett varmare jobb än hon trodde
Från bromotståndare till Öresundsentusiast
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Danmark4 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur10 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden9 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Danmark11 månader sedan
400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen
-
Samhälle11 månader sedan
Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat
-
Näringsliv7 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv7 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet