Connect with us

Infrastruktur

S vill använda Fehmarn-fabrik för att gjuta tunnelelement till Kattegatt-förbindelse

Publicerad

den

En fast förbindelse över Kattegatt skulle avsevärt förkorta restiden mellan Köpenhamn och Danmarks näst störta stad Aarhus, här en vy över Aarhus med konstmuseet ARoS i förgrunden. Foto: News Øresund

En fast förbindelse över Kattegat som knyter samman Själland och norra Jylland i höjd med Danmarks näst största stad Aarhus är just nu under utredning. Socialdemokratiets ordförande i transportfrågor, Thomas Jensen, säger att tunnelelementen till en sådan förbindelse bör gjutas i fabriken i Rödbyhamn, som kommer att börja byggas 2021 och där tunnelelementen till Fehmarn-tunneln ska produceras.

En utredning om en framtida förbindelse över Kattegatt, som går över ön Samsö, ska avslutas före slutet av 2021. Både en väg-förbindelse och en kombinerad väg-och järnvägsförbindelse utreds, efter att den tidigare borgerliga VLAK-regeringen förespråkat det första alternativet och den nuvarande socialdemokratiska regeringen förespråkar det andra. Socialdemokratiet vill nu dra nytta av den stora tunnelelementfabrik i Rödbyhamn som ska byggas i början av nästa år, där elementen till den 18 km långa sänktunneln över Fehmarn Bält-sundet ska tillverkas. Det sa partiets ordförande i transportfrågor på ett debattmöte om framtidens infrastruktur på Christiansborg i förra veckan.

– Blir vi eniga om Kattegatt-förbindelsen så kan jag avslöja att det är först något vi kan göra när vi är färdiga med Femern. Det vill säga efter 2028-2029, säger Thomas Jensen, enligt Licitationen.

Tanken är att elementen i så fall ska kunna tillverkas i Rödbyhamn och sedan fraktas med båt genom Stora Bält till platsen för Kattegat-förbindelsen och där förankras till havsbottnen. Partierna i folketinget har ännu inte beslutat i frågan kring en möjlig förbindelse över Kattegatt, som väntas korta restiden med bil mellan Köpenhamn och Århus med 80 minuter. Förundersökningen som pågår kommer att utreda fördelar och nackdelar av en väg respektive väg- och järnvägsförbindelse, möjliga sträckningar, trafikanalys och analys av samhällsekonomiska och miljömässiga effekter. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Arbetsmarknad15 april, 2021

6 000 färre arbetslösa i Danmark sedan slutet på mars

Antalet arbetslösa minskar i Danmark. Efter den påbörjade återöppningen av samhället har fler kommit i arbete. Det skriver Berlingske. Drygt...

Samhälle15 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten vecka 15

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Danska...

Samhälle15 april, 2021

Folkemødet avvaktar med att publicera program – ännu oklart hur många som får samlas

Den danska politiska festivalen på Bornholm, Folkemødet, skulle enligt planerna bli en hybrid med både digitala och fysiska evenemang. Programmet...

Arbetsmarknad15 april, 2021

“Det kommer genom livet vid olika tillfällen finnas behov av att omskola sig, bygga på sin kunskap och kompetensutveckla”

Coronakrisen har lett till uppsägningar, men även nya möjligheter. Mer än hälften av de som sökt hjälp hos TRR har...

Samhälle14 april, 2021

Nytt avtal öppnar upp för resor till och från Danmark – gränserna öppnas för färdigvaccinerade den 1 maj

Från den 1 maj blir det tillåtet för danskar och utländska medborgare som är färdigvaccinerade att fritt få resa in...

Politik14 april, 2021

Högsta väljarstödet till De Konservative i Danmark sedan 1995

En ny opinionsmätning som Kantar Gallup gjort för Berlingske visar att det danska borgerliga partiet Det Konservative Folkeparti får högsta...

Cleantech14 april, 2021

Amager Resource Center ett steg närmre en fullskalig anläggning för koldioxidinfångning

Amager Resource Centers projekt, att bygga en anläggning för koldioxidinfångning på avfallsanläggningen Amager Bakke i Köpenhamn, har utsetts som ett...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.