Connect with us

Danmark

Fehmarn-entreprenörer pressas av danska regeringen

Publicerad

den

Magnus Heunicke webb

Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) ser problemen hopa sig kring det planerade tunnelbygget under Fehmarn bält. Hans budskap till entreprenörerna är tydligt: sänk priset annars blir inte bygget av. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Sänk anbuden på bygget av Fehmarn bält-tunneln, annars är det inte realistiskt att genomföra projektet. Det tuffa budskapet går Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) ut med i danska medier sedan prislappen för tunnelbygget oväntat ökat med 8,9 miljarder danska kronor.

– Det är klart otillfredsställande. Och det är viktigt att de som lämnar anbuden förstår budskapet: Det är inte realistiskt att genomföra projektet till så höga priser, säger Magnus Heunicke till Børsen.

Han sätter nu hård press på det statliga danska tunnelbolaget Femern A/S och de entreprenörer som lämnat anbud på projektet att minska kostnaderna. Det är bråttom. Den 25 februari ska Magnus Heunicke ställa sig upp i Folketinget och presentera den nya anläggningslag som krävs för att starta tunnelprojektet.

I dagsläget blåser det motvind. Storleken på de väntade EU-bidragen är oklara och i Tyskland är vare sig miljöprövningen eller tidtabellen för järnvägsutbyggnaden klar. Till det kommer fördyringen på 8,9 miljarder.

En möjlighet som diskuteras för att rädda tunnelprojektet är att senarelägga invigningen. En förlängd byggtid skulle enligt danska facktidningen Ingeniøren minska kostnaderna för tunnelprojektet.

De anbud som det statliga danska tunnelföretaget Femern A/S fått in för bygget av tunneln mellan Tyskland och Danmark är 8,9 miljarder danska kronor dyrare än beräknat. Själva anläggningskostnaden för bygget från kust till kust beräknades tidigare uppgå till 40,5 miljarder danska kronor. Det räcker inte anser entreprenörerna som kräver 49,4 miljarder. Men genom att ta 6,7 miljarder kronor från projektets ekonomiska reserver stannar projektets budgetökning, som Folketinget måste godkänna, vid 2,2 miljarder kronor. Den nya budgeten för tunnelbygget som presenterades sent på tisdagen innebär att den totala kostnaden för tunneln beräknas uppgå till 54,9 miljarder kronor medan den danska landanläggningen kostar 9,5 miljarder. Totalt 64,4 miljarder danska kronor.

Femern A/S har nu fått i uppgift av Magnus Heunicke att pressa ner priset på tunnelbygget under de avslutande förhandlingarna med de konsortier som vill lämna slutgiltiga anbud på projektet.
På tunnelföretagets hemsida framgår att en möjlighet som diskuteras är att se över tidsplanen och eventuellt senarelägga bygget. Det står redan klart att den tyska järnvägsutbyggnaden fram till tunneln inte blir klar förrän tidigast tre år efter den planerade tunnelinvigningen 2021.
”Vi är inte nöjda med de anbud vi mottagit. De är efter vår värdering för höga i förhållande till uppdraget som ska lösas. Vi har därför lagt en plan för hur priserna kan reduceras i samarbete med de entreprenörer som lämnar anbud” skriver Femern A/S. (News Øresund)

Läs mer:

Fehmarn bält-tunneln dyrare än beräknat – risk för försening

Strid om kalkylen inför Folketingets beslut om Fehmarn bält-tunneln

Tre år med diesellok i Fehmarn bält-tunneln – tysk järnväg dubbelt så dyr

Fler fordon väntas köra genom Fehmarn Bälttunneln

Fakta:

Transportministeriets nya uppgifter om tunnelprojektet mellan danska Rødby och tyska Puttgarden

8,9 miljarder dyrare. Anbuden på tunnelbygget som inkommit till det statliga tunnelbolaget Femern A/S blev 8,9 miljarder danska kronor dyrare än beräknats. Genom att ta 6,7 miljarder ur projektets ekonomiska reserver behöver budgeten endast uppräknas med 2,2 miljarder kronor. Nu kräver Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) en omförhandling med entreprenörerna.
– De priser som lämnats in är betydligt högre än Femern A/S förväntat sig. Det innebär att en för stor del av projektets reserver förbrukas. Så Femern A/S har ett tydligt uppdrag att förhandla ned priset, säger Magnus Heunicke i en kommentar.

64,4 miljarder. Kostnaden för att bygga Fehmarn bält-tunneln beräknas nu öka till 54,9 miljarder danska kronor från land till land. Utöver det kostar de danska landanläggningarna 9,5 miljarder kronor, totalt 64,4 miljarder kronor. Om trafikprognoserna håller tar det 39 år att betala tillbaka lånen på tunnelbygget. Budgeten bygger på att 6,7 miljarder tas ur den ekonomiska reserven till byggprojektet.

Femarntunnel webb

Skiss på Fehmarn bält-tunnelns nedfart. Grafik: Femern A/S

EU-stödet riskerar att minska. Transportministeriet flaggar för att det finns en risk för att 18-procent av medlen i den EU-fond som ska ge bidrag till tunnelbygget överförs till den nya så kallade Juncker-planen. Därmed riskerar EU-stödet till tunnelbygget att minska eller försenas. EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker planerar att skapa en ny strategisk investeringsfond döpt till EFSI med hjälp av 16 miljarder euro från egna EU-medel och 5 miljarder euro från Europeiska Investeringsbanken, EIB. Även den nya fonden ska kunna ge bidrag till infrastrukturprojekt.

Tyska miljögodkännandet är inte klart. Tyska myndigheter är ännu inte klara med att behandla Femern A/S svar på de över 3 000 svaromål som lämnats in. Innan prövningen är klar kan inte Tyskland formellt godkänna tunnelbygget.

Tidsplan för tysk järnvägsutbyggnad dröjer. Tyska Förbundstransportministeriet och järnvägsbolaget Deutche Bahn har ännu inte presenterat en uppdaterad tidsplan för utbyggnaden av järnvägen fram till tunneln. Magnus Heunicke har tidigare hänvisat till tyska besked om att utbyggnaden till en ny dubbelspårig och elektrifierad järnväg inte blir klar förrän 2024. Det innebär att Fehmarn bält-tunneln endast kan trafikeras med diesellok under de tre första åren efter invigningen som beräknas ske 2021.

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark1 dag sedan

Dansk skrällseger i hockey-VM – kan bli annorlunda nordisk final

Danmark skrev hockeyhistoria när landet inför hemmapublik i Boxen i Herning slog ut guldfavoriten Kanada med i kvartsfinalen i hockey-VM...

Intervjuer1 dag sedan

Pendlarserie: Pendlar mot strömmen: ”Köpenhamn har något Malmö saknar”

KÖPENHAMN. Den stora majoriteten av pendlare bor i Sverige och arbetar i Östdanmark. En av de drygt 1 000 personer...

Arbetsmarknad2 dagar sedan

Danmark höjer pensionsåldern till 70 år

På torsdagen beslutade en majoritet i Folketinget att höja pensionsåldern i Danmark till 70 år från och med 2040, skriver...

Infrastruktur2 dagar sedan

Arlanda Express köper nya tåg för fyra miljarder kronor

Bolaget A-Train, som driver och äger Arlanda Express, köper sju nya snabbtåg som ska ersätta de nuvarande sju tågen 2029,...

Infrastruktur2 dagar sedan

Timbros vd i Dagens Industri: ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad”

Under rubriken ”Så byggde Köpenhamn Nordens huvudstad” har den svenska tankesmedjan Timbros vd PM Nilsson skrivit en krönika i Dagens...

Samhälle2 dagar sedan

Norden, pensionsfrågor och e-legitimation i fokus vid Öresundsregionalt gränshinderforum

När informationstjänsten Øresunddirekt på torsdagen arrangerade Öresundsregionalt gränshinderforum i Köpenhamn var Föreningarna Nordens Förbund, FNF, värd för mötet. Morten Fabricius...

Samhälle3 dagar sedan

Jens Kramer Mikkelsen ny ordförande i dansk-svenska kunskapscentrat Øresundsinstituttet

Øresundsinstituttets medlemmar valde vid tisdagens årsmöte i Malmö Jens Kramer Mikkelsen till ny ordförande. Som överborgmästare i Köpenhamn 1989-2004 var...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.