Connect with us

Danmark

Fler fordon väntas köra genom Fehmarn Bälttunneln

Publicerad

den

Femerntunneln foto webb

Enligt en ny trafikprognos för tunneln under Fehmarn Bält, som ska stå klar 2021, kommer i medeltal 11 088 fordon och 101 tåg att passera tunneln varje dag år 2035. Bilden i bakgrunden visar den modell av tunneln under Fehmarn Bält som byggdes den 1 oktober 2014 på Rådhuspladsen i Köpenhamn av Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) och tyska delstaten Schleswig-Holsteins justitie, kultur och europaminister Anke Spoorendonk (SSW). Foto och nyhetsgrafik: News Øresund

Trafikprognosen för den blivande tunneln under Fehmarn Bält har reviderats upp. Ökade trafikintäkter, större EU-stöd och lägre realränta gör att återbetalningstiden för tunnelbygget kortas från 39 år till mellan 32 och 37 år.

År 2021 ska tunneln mellan Lolland och Tyskland invigas. Under 2022 väntas i medeltal 9 500 fordon och 93 tåg passera genom tunneln varje dygn. Tre år senare väntas antalet dagliga fordon ha ökat till 11 000 och antalet tåg till 101.
Därefter väntas trafiken öka med mellan 1,2 och 1,4 procent per år. Det innebär att 11 107 personbilar, 101 bussar och 1 844 lastbilar dagligen kommer att passera Fehmarntunneln år 2035. Totalt blir det 13 052 fordon. Samma år har antalet dagliga persontåg som passerar tunneln ökat till 40 och antalet godståg till 74. Totalt blir det 114 dagliga tågpassager.

Priset för att köra genom tunneln blir 484 danska kronor för personbilar och 2 059 kronor för lastbilar. Järnvägsbolagen som ska trafikera tunneln kommer varje år att betala en ersättning på 394 miljoner danska kronor.

Men det är inte bara ökade trafikintäkter som förbättrar ekonomi för tunnelbolaget Femern A/S. EU-stödet till själva tunnelbygget väntas öka från 10 till 18 procent av byggkostnaden samtidigt som man nu räknar med att Femern A/S kan sambeskattas med det statliga brobolaget Sund & Bælt vilket sänker skattekostnaden från 25 till 22 procent.
I kombination med lägre realräntor än man tidigare räknat med innebär den nya prognosen att ekonomin för tunnelbygget förbättras så att återbetalningstiden minskas från 39 år till mellan 32 och 37 år beroende på hur stor del av kostnadsreserven som utnyttjas under byggtiden.

Den nya trafikprognosen har tagits fram av Femern A/S för att ge Folketinget ett underlag inför kommande beslut om en anläggningslag för tunnelbygget som beräknas kosta 46 miljarder danska kronor i årets penningvärde. Till det kommer 9,5 miljarder kronor för de danska landanläggningarna.
– Vi lägger nu fram ett uppdaterat beslutsunderlag för Fehmarn bältförbindelsen. Men den uppdaterade trafikprognosen och den uppdaterade finansiella analysen bör kritiken mot ett föråldrat beslutsunderlag tystna, säger Danmarks transportminister Magnus Heunicke i en kommentar.

Men färjerederiet Scandlines, som driver dagens trafik över Fehmarn Bält, fortsätter att kritisera tunnelprojektet. I dagens utgåva av affärstidningen Børsen hävdar Scandlines vd Søren Poulsgaard att Femern A/S kalkyler är felaktiga eftersom de bygger på att Scandlines lägger ner sin trafik mellan Danmark och Tyskland när tunneln är klar. Det tänker inte Scandlines göra. Istället hävdar Scandlines vd att färjetrafiken svartmålas och i en anmälan till EU har rederiet hävdat att tunnelprojektets ekonomi bygger på olagligt statligt stöd i form av icke tidsbegränsade statliga kreditgarantier. Nu hotar rederiet även att gå till domstol.

Scandlines har sänt ett brev till Femern A/S där de framför sin kritik och begär ett möte där frågan kan diskuteras. ”Det ställer vi naturligtvis upp på”, säger Femern A/S vd Claus F. Baunkjær till Børsen. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Arbetsmarknad26 november, 2020

Gränspendlare med jobb i Sverige riskerar tiotusentals kronor i extra skatt

Öresundspendlare som bor i Danmark riskerar att drabbas hårt av de dansk-svenska skattereglerna om de arbetar hemifrån under coronakrisen. Det...

Arbetsmarknad26 november, 2020

Öresundspendlare: ”Jag har lärt mig att man kan komma i kläm och att ingen bryr sig”

Fusk, bristande tillit till myndigheter och politiker och ett val mellan raserad privatekonomi och att utsätta sig själv och andra...

Samhälle26 november, 2020

Region Skåne drar tillbaka beslut om att danska livsmedel ska definieras som närproducerade

När regionstyrelsen i Region Skåne nyligen fastställde en definition av närproducerade livsmedel omfattades även livsmedel från hela Danmark. Nu backar...

Forskning26 november, 2020

Tvärregionalt diabetesprojekt genererar extra bidrag på 10 miljoner kronor

Aktörerna i det dansk-svenska diabetessamarbetet DiaUnion har sammanfört sina ekonomiska resurser och fått stöd från Novo Nordisk Fonden, så att...

Näringsliv26 november, 2020

Danska försäkringsbolaget Tryg i storaffär – kan innebära sammanslagning av verksamheter i Malmö

Det danska försäkringsbolaget Tryg, som äger svenska bolaget Moderna Försäkringar, väntas köpa upp konkurrenten RSA, som också äger försäkringsbolaget Trygg...

Okategoriserade26 november, 2020

Hundratals traktorer i demonstration i Köpenhamn till stöd för minkuppfödare, grundlagen och emot Mette Frederiksen

News Øresund var på plats, lördagen den 21 november, då Langelinie i Köpenhamn var ombildat till en politisk kampplats och...

Danmark26 november, 2020

Hundratals traktorer i demonstration i Köpenhamn till stöd för minkuppfödare, grundlagen och emot Mette Frederiksen

News Øresund var på plats, lördagen den 21 november, då Langelinie i Köpenhamn var ombildat till en politisk kampplats och...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.