Connect with us

Danmark

Fler fordon väntas köra genom Fehmarn Bälttunneln

Publicerad

den

Femerntunneln foto webb

Enligt en ny trafikprognos för tunneln under Fehmarn Bält, som ska stå klar 2021, kommer i medeltal 11 088 fordon och 101 tåg att passera tunneln varje dag år 2035. Bilden i bakgrunden visar den modell av tunneln under Fehmarn Bält som byggdes den 1 oktober 2014 på Rådhuspladsen i Köpenhamn av Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) och tyska delstaten Schleswig-Holsteins justitie, kultur och europaminister Anke Spoorendonk (SSW). Foto och nyhetsgrafik: News Øresund

Trafikprognosen för den blivande tunneln under Fehmarn Bält har reviderats upp. Ökade trafikintäkter, större EU-stöd och lägre realränta gör att återbetalningstiden för tunnelbygget kortas från 39 år till mellan 32 och 37 år.

År 2021 ska tunneln mellan Lolland och Tyskland invigas. Under 2022 väntas i medeltal 9 500 fordon och 93 tåg passera genom tunneln varje dygn. Tre år senare väntas antalet dagliga fordon ha ökat till 11 000 och antalet tåg till 101.
Därefter väntas trafiken öka med mellan 1,2 och 1,4 procent per år. Det innebär att 11 107 personbilar, 101 bussar och 1 844 lastbilar dagligen kommer att passera Fehmarntunneln år 2035. Totalt blir det 13 052 fordon. Samma år har antalet dagliga persontåg som passerar tunneln ökat till 40 och antalet godståg till 74. Totalt blir det 114 dagliga tågpassager.

Priset för att köra genom tunneln blir 484 danska kronor för personbilar och 2 059 kronor för lastbilar. Järnvägsbolagen som ska trafikera tunneln kommer varje år att betala en ersättning på 394 miljoner danska kronor.

Men det är inte bara ökade trafikintäkter som förbättrar ekonomi för tunnelbolaget Femern A/S. EU-stödet till själva tunnelbygget väntas öka från 10 till 18 procent av byggkostnaden samtidigt som man nu räknar med att Femern A/S kan sambeskattas med det statliga brobolaget Sund & Bælt vilket sänker skattekostnaden från 25 till 22 procent.
I kombination med lägre realräntor än man tidigare räknat med innebär den nya prognosen att ekonomin för tunnelbygget förbättras så att återbetalningstiden minskas från 39 år till mellan 32 och 37 år beroende på hur stor del av kostnadsreserven som utnyttjas under byggtiden.

Den nya trafikprognosen har tagits fram av Femern A/S för att ge Folketinget ett underlag inför kommande beslut om en anläggningslag för tunnelbygget som beräknas kosta 46 miljarder danska kronor i årets penningvärde. Till det kommer 9,5 miljarder kronor för de danska landanläggningarna.
– Vi lägger nu fram ett uppdaterat beslutsunderlag för Fehmarn bältförbindelsen. Men den uppdaterade trafikprognosen och den uppdaterade finansiella analysen bör kritiken mot ett föråldrat beslutsunderlag tystna, säger Danmarks transportminister Magnus Heunicke i en kommentar.

Men färjerederiet Scandlines, som driver dagens trafik över Fehmarn Bält, fortsätter att kritisera tunnelprojektet. I dagens utgåva av affärstidningen Børsen hävdar Scandlines vd Søren Poulsgaard att Femern A/S kalkyler är felaktiga eftersom de bygger på att Scandlines lägger ner sin trafik mellan Danmark och Tyskland när tunneln är klar. Det tänker inte Scandlines göra. Istället hävdar Scandlines vd att färjetrafiken svartmålas och i en anmälan till EU har rederiet hävdat att tunnelprojektets ekonomi bygger på olagligt statligt stöd i form av icke tidsbegränsade statliga kreditgarantier. Nu hotar rederiet även att gå till domstol.

Scandlines har sänt ett brev till Femern A/S där de framför sin kritik och begär ett möte där frågan kan diskuteras. ”Det ställer vi naturligtvis upp på”, säger Femern A/S vd Claus F. Baunkjær till Børsen. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur3 oktober, 2024

Sveriges regering vill låta Öresundsbrons vinster stanna i regionen

Likt trängselavgifterna i Göteborg och Stockholm vill den svenska regeringen använda framtida vinster från Öresundsbron till infrastruktursatsningar i regionen. Ytterligare...

Danmark3 oktober, 2024

VM i landsvägscykling till Danmark 2029

Vid ett möte i Zürich tilldelade internationella cykelförbundet Danmark världsmästerskapet i landsvägscykling 2029. Tempoloppen kommer att köras i Århus medan...

Danmark3 oktober, 2024

Fertilitetsbehandling utökas i Danmark – fler par och ensamstående får hjälp

Par och ensamstående i Danmark som lider av ofrivillig barnlöshet får bättre möjlighet till fertilitetsbehandling när antalet IVF/ICSI försök nu...

Danmark2 oktober, 2024

Utan invandring eller ökad nativitet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt

Om nuvarande fruktsamhetstal bland danska kvinnor ligger kvar på dagens nivå kommer Danmarks befolkning minska från sex till två miljoner...

Arbetsmarknad2 oktober, 2024

Ny analys: Lägre arbetskraftstillväxt och minskat bostadsbehov i Sverige – bara Malmö-Lund-regionen växer i Sydsverige

Sveriges befolkning kommer att minska i 160 av landets 290 under det kommande decenniet. Det riskerar att leda till ökade...

Danmark2 oktober, 2024

Danska ”ghettopakken” inför EU-domstolen – avgörande väntar nästa år

Den danska så kallade ”ghettopakken” från 2018, en samling lagar som ska hejda segregation och kriminalitet, ska prövas av EU-domstolen...

Danmark2 oktober, 2024

Folketingets öppnande: 223 förslag till lagändringar och nya lagar presenterades av den danska regeringen

I samband med Folketingets öppnade den 1 oktober presenterade den danska regeringen 223 förslag till nya lagar och lagändringar. Det...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.