Connect with us

Samhälle

De nya Öresundstågen: ökad kapacitet, kortare restid och möjlighet till nya regionala linjer till Ystad, Älmhult och Kristianstad

Publicerad

den

Trafiken med Öresundståg mellan Danmark och Sverige ska öka fram till 2040 enligt nya ”Trafikstrategisk plan Öresundståg 2030-2040”. Grafik: News Øresund

Den nya generationen Öresundståg som är under upphandling blir snabbare och större. Det gör det möjligt att korta restiderna och införa tre nya regionala linjer från Köpenhamn till Älmhult, Kristianstad och Ystad. Det framgår av nya ”Trafikstrategisk plan Öresundståg 2030-2040” som publicerades veckan före midsommar. Om hela planen ska kunna genomföras krävs ett nytt dansk-svenskt trafikavtal, slopat uppehåll för gränskontroll i Hyllie och utbyggd järnväg.

Mellan 2024 och 2040 räknar man i den trafikstrategiska planen med en ökning av resandet i Köpenhamn, Skåne, Halland och Göteborg med mellan 90 procent (”gynnsamt scenario som relaterar till en historisk utveckling med en viss positiv inriktning”) och 120 procent (målbild). Den väntade resandeökningen ställer krav på ett utbyggt trafiksystem med Öresundståg men också utbyggnad av den till stora delar överbelastade järnvägen.

Nya kapacitetsstarka Öresundståg är under upphandling. Enligt den nya trafistrategiska planen kommer det att behövas upp till 108 nya tåg. Med en högre hastighet på 200 km/h och med plats för 920 resenärer i dubbelkopplade tågset ger det nya möjligheter för trafiken med Öresundståg. Dagens Öresundståg är i genomsnitt 20 år gamla med en kapacitet på  690 passagerere i trippelkopplade tågset med högsta hastighet på 180 km/h.

Det handlar om tre viktiga förändringar som det nu planeras för mellan 2030 och 2040: ökad kapacitet, kortare restider och nya tåglinjer.

Helsingborg prioriteras
De nya snabbare och kapacitetsstarka Öresundstågen kommer första att tas i drift på den regionala linjen mellan Köpenhamn och Helsingborg och därefter på de tre storregionala linjerna:
2033-2034  Köpenhamn-Helsingborg
2034-2037  Köpenhamn-Göteborg
2037-2038  Köpenhamn-Kalmar
2038-2039 Köpenhamn-Karlskrona

Utvecklingen av den regionala Öresundståglinjen Helsingborg – Köpenhamn kräver enligt planen att järnvägen byggs ut till dubbelspår Helsingborg-Maria, inklusive vändkapacitet genomförs och det beräknas bli klart till cirka 2038.

17 minuter kortare restid till Göteborg
Utbyggd järnväg och nya snabbare tåg väntas även korta restiderna. Om järnvägen byggs ut enligt önskemålen i den nya trafikstrategiska planen kortas restiden med:
17 minuter mellan Malmö och Göteborg
15 minuter mellan Malmö och Kalmar
8 minuter mellan Malmö och Karlskrona

Den kortare restiden kräver enligt planen följande åtgärder:

  • Dubbelspår Hamra-Varberg, klart 2026
  • Västlänken, klar cirka 2031
  • Fyrspår Mölndal-Almedal, klart cirka 2033
  • Dubbelspår Helsingborg-Maria, klart cirka 2038
  • Hastighetshöjning till 250 km/tim Helsingborg-Kungsbacka, förstuderad åtgärd
  • Trimning Emmaboda-Kalmar, ny åtgärd
  • Slopat uppehåll i Hovmantorp och utveckling av parallell lokaltågtrafik
  • Slopat uppehåll i Lessebo och utveckling av parallell lokaltågtrafik eller trimning Växjö-Emmaboda, ny åtgärd
  • Ny järnväg Sölvesborg-Karlshamn utanför Mörrum, förstuderad åtgärd

Nya regionala Öresundstågslinjer Köpenhamn – Älmhult, Kristianstad och Ystad
Utöver de så kallade storregionala linjerna där Öresundstågen på svensk sida har slutstation i Göteborg, Kalmar och Karlskrona finns idag en regional linje med slutstation i Helsingborg. På sikt kan trafiken med Öresundståg utökas med tre nya regionala Öresundståglinjer:
2040- Köpenhamn-Älmhult
2040-  Köpenhamn-Kristianstad
2040- Köpenhamn-Ystad

Att Älmhult skulle få en ny linje med Öresundståg direkt till Köpenhamn kan relateras till de många pendlarna och besökarna hos IKEA i Älmhult. Att trafiken med Öresundståg mellan Köpenhamn och Ystad skulle återuppstå (drevs tidigare av DSB) har en koppling till den danska transittrafiken genom Skåne av danska passgerare som anländer med färja från Bornholm till Ystad och därefter reser via Malm till Köpenhamn och övriga Danmark.

Nytt dansk-svenskt trafikavtal och slopad gränskontroll krävs för nya tåglinjer
För att de tre nya regionala Öresundstågslinjerna ska gå att etablera från 2040 krävs det enligt planen en rad åtgärder inklusive ett nytt dansk-svenskt trafikavtal:

  • Utökning av turutbudet i trafikeringsavtal mellan Region Skåne och Transportministeriet
  • Fyra plattformsspår på Kastrup station, är under utbyggnad, klara till 2026
  • Tillgång till utökad kapacitet för vändande tåg i Köpenhamnsområdet
  • Slopad längre uppehållstid för gränskontroll i Hyllie
  • Utbyggnad av Älmhults bangård, som frigör spår 3 för vändning av Öresundståg, utredd åtgärd
  • Två nya spår Lund-Hässleholm, klara cirka 2045
  • Utbyggnad av Hässleholm C, ej utrett
  • Dubbelspår Hässleholm-Kristianstad, förstuderat
  • Dubbelspår Skurup-Rydsgård, förstuderat

Några fakta om trafiken med Öresundståg

Öresundstågens största stationer
antal av/påstigande per vardag 2023

Köpenhamn H.    22400
Kastrup.    22000
Malmö C.    20900
Lund C.    17200
Malmö/Hyllie.    13800
Malmö/Triangeln.    12400

55 procent av resenärerna är kvinnor
50 procent är av resorna med Öresundståg är fritidsresor
46 procent reser med Öresundstågen minst en gång i veckan

Gränskontrollen kräver sex minuter extra i tidtabellen i båda riktningarna eftersom den behöver vara symmetrisk. Drabbar ej påstigande i Hyllie. Det motsvarar 900 000 förlorade arbetstimmar till ett samhällsekonomiskt värde på 100 miljoner SEK per år.

Den nya ”Trafikstrategisk plan Öresundståg 2030-2040” har tagits fram av Öresundståg AB och Sweco. Öresundstågtrafiken i Sverige förvaltas av Öresundståg AB, som hanterar gemensamma frågor, såsom trafikplanering, avtalsuppföljning och varumärkesfrågor. Öresundståg AB ägs av Region Blekinge, Region Halland, Region Kalmar, Region Kronoberg, Region Skåne och Västtrafik AB.

(News Øresund – text och foto: Johan Wessman)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle6 timmar sedan

Oktoberrekord på Köpenhamns flygplats i Kastrup – 60 procent fler utrikespassagerare än på Arlanda

Höstlov i Danmark och Sverige bidrog till ett nytt oktoberrekord på Köpenhamns flygplats i Kastrup. Antalet passagerare ökade med 11...

Danmark12 timmar sedan

Avtal: 18 miljarder danska kronor avsätts till forskning till 2029

18,2 miljarder danska kronor ska de närmaste åren gå till forskning i Danmark, mest inom grön omställning, försvar och sjukvård....

Infrastruktur13 timmar sedan

Skånetrafiken ser fortsatt ökning i tågresandet

Tågresandet med Skånetrafiken fortsätter att växa i år. Under årets första åtta månader ökade antalet Pågatågsresor med sju procent jämfört...

Danmark2 dagar sedan

Jensens Bøfhus försvinner helt – konkurrent tar över danska restauranger

Det är inte bara i Sverige som Jensens Bøfhus lägger ner verksamheten. I torsdags såldes merparten av restaurangerna i Danmark...

Sverige6 dagar sedan

Sverige och Ukraina vill stärka försvarsinnovation i Kiev – öppnar nytt center

Samarbetet kring försvarsinnovation mellan Ukraina och Sverige fördjupas ytterligare genom etableringen av ett svensk-ukrainskt försvarsinnovationscenter i Kiev, Ukraina. Det framkom...

Samhälle6 dagar sedan

10 år sedan Sverige införde tillfälliga inre gränskontroller – som fortfarande finns kvar

På onsdag den 12 november är det tio år sedan Sverige införde tillfälliga inre gränskontroller för trafiken från Danmark och...

Øresund7 dagar sedan

Rapport: För stora mängder farliga gifter har pumpats från Lynetteholmen ut i Öresund

För stora mängder av giftet cyanid har hittats i vatten som pumpats direkt från byggarbetsplatsen på Lynetteholm ut i Öresund....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.