Connect with us

Danmark

Tre år med diesellok i Fehmarn Bält-tunneln – tysk järnväg dubbelt så dyr

Publicerad

den

Heunicke tunnelmodell webb

Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) har meddelat Folketingets trafikutskott att elektrifieringen av järnvägen i norra Tyskland troligen blir klar först tre år efter tunnelinvigningen 2021. Det skulle innebära att endast dieseldrivna tåg kan köra genom den dansk-tyska tunneln och in i  Tyskland mellan 2021 och 2024. På Bilden tittar Magnus Heunicke genom en modell av tunneln. Foto: News Øresund – Johan Wessman

UPPDATERAD. Elektrifieringen av järnvägen i norra Tyskland väntas inte bli klar förrän tre år efter invigningen av Fehmarn Bält-tunneln. Det innebär att endast dieseldrivna lok kan köra igenom tunneln till en början. Samtidigt tidigarelägger Tyskland planerna på en ny dubbelspårig järnväg med fyra år

I en rapport till danska Folketingets trafikutskott skriver transportminister Magnus Heunicke (S) att den tyske förbundstransportministern Alexander Dobrindt meddelat att planerna för järnvägsutbyggnaden från Lübeck till Fehmarn Bält-tunneln ändrats.

En ny dubbelspårig och elektrifierad järnväg ska nu byggas i norra Tyskland och den ska enligt planerna bli klar fyra år tidigare än det var tänkt – 2024 istället för 2028.
De nya planerna innebär samtidigt att den nuvarande enkelspåriga järnvägen inte kommer att elektrifieras.
– Det är därför troligt att elektrifieringen av den tyska järnvägen blir försenad i tre år i förhållande till förutsättningarna i traktaten som sa att elektrifieringen skulle vara klar när förbindelsen öppnade, skriver Magnus Heunicke till Folketingets trafikutskott.

Enligt tyska tidningen Lübecker Nachrihten blir utbyggnaden av järnvägen i norra Tyskland dubbelt så dyr som planerat. Den nya dubbelspråkiga och elektrifierade järnvägen som dras bredvid motorvägen beräknas nu kosta 1,5 miljarder euro.

När Fehmarn Bält-tunneln står klar 2021 kommer det därför inte vara möjligt att köra genom den med ellok och vidare in i Tyskland. Fram till 2024 kommer endast dieseldrivna tåg kunna köra genom tunneln. Därmed kommer järnvägsbolagen tvingas välja mellan att köra godstrafiken med diesellok genom Fehmarn Bält-tunneln i tre år eller att fortsätta köra omvägen via Stora Bältförbindelsen och Jylland. Det är en fråga som i stor utsträckning berör det svenska näringslivet som står för en stor del av godstrafiken på järnväg genom Danmark.

Den tyska förbundstransportministern har även meddelat att tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahn planeringsarbete blivit försenat. Den uppdaterade utbyggnadsplan för den tyska landanläggningen för järnvägen, som skulle varit klar i december, väntas bli klar först senare under januari.
– När Deutsche Bahns plan är klar förväntar jag mig att det ska vara möjligt att värdera hur trafiken i perioden 2021-2024 ska drivas i skenet av en eventuell avsaknad av elektrifiering, skriver Magnus Heunicke och noterar att konsekvenserna av den nya planen ska diskuteras vid ett möte med Alexander Dobrindt i februari. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle15 januari, 2021

Region Skåne upphandlar gratis covid-19 test för gränspendlare till Danmark

Skåningar som arbetspendlar till Danmark ska få hjälp av Region Skåne med gratis snabbtest för covid-19. I början av nästa...

Samhälle14 januari, 2021

Sverige gör undantag från inreseförbudet för barn från Danmark på väg till förälder i Sverige eller på Bornholm

Den svenska regeringen har tagit till sig kritiken mot att det svenska inreseförbudet splittrade familjer med delad vårdnad om barn...

Okategoriserade14 januari, 2021

Danmark förlänger de skärpta gräns- och mötesrestriktionerna till den 7 februari

Danmark förlänger reserestriktioner och mötesrestriktioner fram till och med den 7 februari meddelade sundhedsminister Magnus Heunicke (S) på torsdagen med...

Samhälle15 januari, 2021

Fler än 10 000 covid-19 relaterade dödsfall i Sverige

I veckan passerade antalet avlidna med covid-19 i Sverige 10 000. På fredagen uppgav Folkhälsomyndigheten att 10 185 personer avlidit...

Näringsliv15 januari, 2021

Danskt väteföretag tar in stort kapitaltillskott och erfarna medlemmar i styrelsen

Danska cleantech-företaget Green Hydrogen Systems kan få en huvudroll i den framtida produktionen av väte. Genom företagets teknologi kan väte...

Infrastruktur14 januari, 2021

Arlanda tappade 75 procent av passagerarna

Precis som Köpenhamns flygplats i Kastrup tappade Arlanda flygplats i Stockholm 74 procent av alla passagerare under coronaåret 2020. Det...

Samhälle15 januari, 2021

Allt färre skottdåd och sprängningar i Malmö

Sedan toppnivån 2017 har antalet skottlossningar och sprängningar i Malmö stadigt minskat rapporterar Sydsvenskan som tagit del av statistik från...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.