Connect with us

Danmark

Tre år med diesellok i Fehmarn Bält-tunneln – tysk järnväg dubbelt så dyr

Publicerad

den

Heunicke tunnelmodell webb

Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) har meddelat Folketingets trafikutskott att elektrifieringen av järnvägen i norra Tyskland troligen blir klar först tre år efter tunnelinvigningen 2021. Det skulle innebära att endast dieseldrivna tåg kan köra genom den dansk-tyska tunneln och in i  Tyskland mellan 2021 och 2024. På Bilden tittar Magnus Heunicke genom en modell av tunneln. Foto: News Øresund – Johan Wessman

UPPDATERAD. Elektrifieringen av järnvägen i norra Tyskland väntas inte bli klar förrän tre år efter invigningen av Fehmarn Bält-tunneln. Det innebär att endast dieseldrivna lok kan köra igenom tunneln till en början. Samtidigt tidigarelägger Tyskland planerna på en ny dubbelspårig järnväg med fyra år

I en rapport till danska Folketingets trafikutskott skriver transportminister Magnus Heunicke (S) att den tyske förbundstransportministern Alexander Dobrindt meddelat att planerna för järnvägsutbyggnaden från Lübeck till Fehmarn Bält-tunneln ändrats.

En ny dubbelspårig och elektrifierad järnväg ska nu byggas i norra Tyskland och den ska enligt planerna bli klar fyra år tidigare än det var tänkt – 2024 istället för 2028.
De nya planerna innebär samtidigt att den nuvarande enkelspåriga järnvägen inte kommer att elektrifieras.
– Det är därför troligt att elektrifieringen av den tyska järnvägen blir försenad i tre år i förhållande till förutsättningarna i traktaten som sa att elektrifieringen skulle vara klar när förbindelsen öppnade, skriver Magnus Heunicke till Folketingets trafikutskott.

Enligt tyska tidningen Lübecker Nachrihten blir utbyggnaden av järnvägen i norra Tyskland dubbelt så dyr som planerat. Den nya dubbelspråkiga och elektrifierade järnvägen som dras bredvid motorvägen beräknas nu kosta 1,5 miljarder euro.

När Fehmarn Bält-tunneln står klar 2021 kommer det därför inte vara möjligt att köra genom den med ellok och vidare in i Tyskland. Fram till 2024 kommer endast dieseldrivna tåg kunna köra genom tunneln. Därmed kommer järnvägsbolagen tvingas välja mellan att köra godstrafiken med diesellok genom Fehmarn Bält-tunneln i tre år eller att fortsätta köra omvägen via Stora Bältförbindelsen och Jylland. Det är en fråga som i stor utsträckning berör det svenska näringslivet som står för en stor del av godstrafiken på järnväg genom Danmark.

Den tyska förbundstransportministern har även meddelat att tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahn planeringsarbete blivit försenat. Den uppdaterade utbyggnadsplan för den tyska landanläggningen för järnvägen, som skulle varit klar i december, väntas bli klar först senare under januari.
– När Deutsche Bahns plan är klar förväntar jag mig att det ska vara möjligt att värdera hur trafiken i perioden 2021-2024 ska drivas i skenet av en eventuell avsaknad av elektrifiering, skriver Magnus Heunicke och noterar att konsekvenserna av den nya planen ska diskuteras vid ett möte med Alexander Dobrindt i februari. (News Øresund)

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Näringsliv17 oktober, 2019

Danska tidningskoncernen JP/Politikens Hus blir delägare i HD-Sydsvenskan

JP/Politikens Hus blir delägare i Sydsveriges största medieföretag HD-Sydsvenskan och tar även en plats i bolagets styrelse. Det står klart...

Danmark17 oktober, 2019

Flüggerkoncernen samlar sin skandinaviska produktion i Danmark – stänger i Sverige

Från 2022 kommer den danska färgproducenten Flüggers skandinaviska färgproduktion att samlas på en anläggning i Danmark. Därmed stängs produktionen av...

Bostad/fastighet17 oktober, 2019

Danska arkitektbyråer tvingas säga upp anställda på grund av minskat bostadsbyggande

Arkitektbyråerna i Danmark har börjat märka av en konjunkturavmattning och att fler investerare tvekar inför att bygga nya bostäder. Redan...

Danmark17 oktober, 2019

Danmark stramar åt reglerna för utländska bussbolag

Högst sju dagar i sträck per månad får utländska bussar framöver ta körningar i Danmark, enligt den danska regeringens nya...

Danmark17 oktober, 2019

Skånetrafikens vanligaste biljett till centrala Köpenhamn gäller inte på hela Metrocityringen

Skånetrafikens resenärer som vill åka runt hela metrons nyöppnade Cityring i Köpenhamn måste köpa biljett till ytterligare en zon i...

Turism/kultur17 oktober, 2019

Malmö får sin sjunde danska kulturchef – Maria Frej ny vd för Malmö Live Konserthus

Maria Frej blir ny vd och koncerthuschef för Malmö Live Konserthus. Maria Frej är för närvarande chef och programsättare för...

Bostad/fastighet17 oktober, 2019

Svenska NCC får miljardorder i Köpenhamn – ska omvandla Papirøen till Christiansholm

Det svenska byggföretaget NCC har fått i uppdrag att utveckla Papirøen i Köpenhamn. NCC ska bygga en helt ny stadsdel,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.