19 augusti 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

2A xx

Published on februari 25th, 2015 | by Johan Wessman

0

Tyskland ändrar sig inte: järnväg till Fehmarn klar först 2024

2015-02-25:
Magnus Heunicke_Alexander Dobrindt_595x394

När Danmarks transportminister Magnus Heunicke (till vänster) mötte tyska kollegan Alexander Dobrindt i Berlin under tisdagen kom inga nya besked. Tyskland står fast vid att att den nya dubbelspåriga tyska järnvägen fram till Fehmarn bält-tunneln dröjer till 2024, tre år efter den planerade tunnelinvigningen. Foto: BMVI

Vid tisdagens möte mellan Danmarks transportminister Magnus Heunicke och hans tyska kollega Alexander Dobrindt bekräftades att den tyska järnvägsutbyggnaden fram till Fehmarn bält-tunneln blir klar först 2024.

– Tyskland står vid sitt åtagande i förhållande till avtalet om att bygga ut landanläggningen på den tyska sidan. Delstaten Schleswig-Holstein undersökte förra året olika linjeföringar och uppmanade till att det byggs en i huvudsak ny sträckning av järnvägen. Det är mer tidskrävande men betyder i gengäld färre bullerstörningar i turistområdena vid Östersjökusten, uttalade sig Tysklands transportminister Alexander Dobrindt efter mötet i Berlin.

Det innebär att den tyska utbyggnaden från enkelspår till dubbelspårig elektrifierad järnväg fram till Fehmarn bält blir klar först tre år efter den planerade invigningen av tunneln mellan Tyskland och Danmark 2021. Det innebär att det kommer att krävas lokbyten från el till diesel på Fehmarn.

Sedan det i förra veckan stod klart att anbuden på att bygga Fehmarn bält-tunneln är 8,9 miljarder danska kronor dyrare än beräknat undersöks nu om det går att sänka kostnaderna genom att förlänga byggtiden. Sannolikheten ökar därför att invigningen av Fehmarn bält-tunneln flyttas fram till 2024 då järnvägen ska vara klar.  (News Øresund)

Läs mer:
Fehmarn-entreprenörer pressas av danska regeringen
Fehmarn bält-tunneln dyrare än beräknat – risk för försening


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑