Näringsliv
Svensk flygtillgänglighet har minskat mest i EU sedan pandemin – Stockholm halkar efter Köpenhamn

Sedan 2019 har flygtillgängligheten i Sverige minskat med 33 procent enligt ett så kallat konnektivitetsindex från branschorganisationen ACI Europe. Nedgången är därmed störst i hela EU, rapporterar Dagens industri. En viktig förklaring till de sämre flygförbindelserna är att SAS har flyttat sina internationella linjer till Köpenhamns flygplats i Kastrup under de senaste åren. Den tredjedel av Sveriges befolkning som, enligt uppgifter från Köpenhamns flygplats, har flygplatsen som sin naturliga internationella storflygplats drabbas därför inte i samma utsträckning av Sveriges minskade flygtillgänglighet.
Arlanda, med 20 interkontinentala direktlinjer, placerar sig på plats 19 bland Europas 30 största flygplatser när den så kallade konnektiviteten jämförs – ett mått för hur lätt det är att nå resten av världen från ett land eller en flygplats. Köpenhamns flygplats i Kastrup med sina 33 interkontinentala direktlinjer har också tappat i tillgänglighet sedan 2019, men bara med 12 procent.
– Medan andra länders tillgänglighet till omvärlden ökar står Sverige och stampar. Dessutom fortsätter vi släpa efter i relation till våra nordiska motsvarigheter. Arlanda behöver riktade politiska åtgärder för att återta förlorad mark, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare i ett pressmeddelande.
Den viktigaste förklaringen till den nedåtgående flygtillgängligheten är att SAS flyttat sina internationella förbindelser till Köpenhamns flygplats i Kastrup. Det var i september i fjol som flygbolaget meddelade att Köpenhamns flygplats blir deras globala hub framöver och betonat att valet grundar sig på affärsmässiga skäl eftersom Köpenhamn ligger bättre geografiskt.
Till Di lyfter Christian Clemens, ordförande för intresseföreningen Svenskt Flyg, också den stora nedgången för svenskt inrikesflyg som en viktig förklaring bakom Arlandas minskande konkurrenskraft. Även när det gäller inrikesflygandet sticker Sverige ut i en europeisk kontext, som minskat med runt 40 procent jämfört med före pandemin.
(News Øresund)
-
Danmark10 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Norska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Danmark9 månader sedan
Efter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Norden10 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark9 månader sedan
Första spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Danmark9 månader sedan
Möjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Life Science9 månader sedan
Läkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara