Connect with us

Infrastruktur

Norska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn 

Publicerad

den

Mellan 14 juli och 11 augusti trafikerar norska Vy sträckan Malmö-Oslo. Foto: News Øresund

I sommar kan resenärer ta direkttåg mellan Malmö och Oslo. Det är norska Vy som ligger bakom satsningen som i nuläget beskrivs som ett test. Företaget hoppas också få i gång ett långsiktigt samarbete med danska DSB på sträckan Oslo–Köpenhamn, en sträcka som inte trafikerats på 20 år.  

Enligt Vy har intresset för tågresor ökat och man vill därför se fler avgångar till och från den norska huvudstaden för att göra det enklare att resa miljövänligt i Europa. Sommartåget, som kommer att rulla mellan 14 juli och 11 augusti, är ett första steg i företagets ambition att utöka sin utrikestrafik. Förhoppningen är att sommartåget ”blir en succé” som kan återkomma varje sommar. ”Det här är bara början”, säger Erik Røhne, Vy tågs koncerndirektör i pressmeddelandet.  

Företaget har sedan våren 2024 även haft en dialog med danska DSB om ett samarbete på sträckan Oslo–Köpenhamn. DSB lämnade i höstas in en ansökan till Jernbanenævnet och Vy hoppas att sträckan kan trafikeras från 2026. Enligt Røhne är parterna nära en konkret lösning, och fler detaljer kommer under våren. 

Det skulle i så fall inte bli första gången ett direkttåg band ihop de två nordiska huvudstäderna. För drygt 20 år sedan drev tågbolaget Linx, som ägdes av svenska SJ och norska NSB, tåg mellan Köpenhamn och Oslo via Göteborg. Dålig lönsamhet och ökad konkurrens från flyg ledde dock till att företaget likviderades 2004 och att sträckan lades ner.     

Vy är en transportkoncern som ägs av den norska staten via Samferdselsdepartementet, vilka har de överordnade ansvaret för bland annat järnvägssektorn.  

Jernbanenævnet är ett marknads- och konkurrensövervakningsorgan på järnvägsmarknaden som bland annat hanterar tillsyns- och klagomål.
(News Øresund)  

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Norden6 timmar sedan

Finland miljardsatsar på att lämna rysk spårvidd och anpassa järnvägen till europeisk standard

I Finland har järnvägen en spårvidd på 1 524 millimeter, samma som i Ryssland. Nu har Finland beslutat att stegvis...

Danmark8 timmar sedan

Gamla Lilla Bältbron fyller 90

Det är inte bara Öresundsbron som har jubileum i år – veteranen Den gamle Lillebæltsbro, som förbinder Middelfart på Fyn...

Energi8 timmar sedan

Förnybar elproduktion hotas av nya regler

I mars genomfördes en reform av det svenska elnätet som har skapat oväntat höga avgifter för elproducenter. Förnybara energislag vars...

Norden7 timmar sedan

En gemensam nordisk debattredaktion diskuterades av chefredaktörer från Danmark, Sverige, Norge och Finland

En nordisk debattredaktion där gemensamma frågor kan diskuteras. Det var ett förslag som togs upp av svenska Dagens Nyheters chefredaktör...

Danmark11 timmar sedan

Försvaret av Bornholm stärks – får egen bataljon och regemente

Som ett led i en ny dansk arméplan med en utökning av personalen med 5 000 tjänster ska försvaret av...

Arbetsmarknad1 dag sedan

Pendlarserie: Camilla Latifi kom till Malmö för kärleken – men jobbet blev kvar i Danmark

MALMÖ. Just nu ställer ett spårfel på bron till det för Öresundspendlare, med färre och långsammare tåg till följd. Men...

Politik1 dag sedan

De svenska gränskontrollerna förlängs än en gång

Sverige fortsätter med de inre gränskontrollerna ytterligare ett halvår. När det nya tillståndet löper ut har Sverige haft ”tillfällig gränskontroll...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.