Connect with us

Infrastruktur

Nästa generations Öresundståg behöver klara högre hastigheter än dagens

Publicerad

den

Dagens Öresundståg har en maxhastighet på 180 km/h. När regionerna i sydsverige utreder nästa generations Öresundståg är ambitionen att minska restiderna och därmed behöver maxhastigheten öka till 200 km/h, eller kanske till och med 250 km/h för att kunna trafikera en ny svensk stambanan. 

Regionsamverkan Sydsverige, som är ett samarbete mellan sex län, utreder just nu den framtida tågtrafiken i södra Sverige. Under våren väntas en handlingsplan beslutas på området och utformningen av nästa generations Öresundståg är en av frågorna som utreds.

– Hastighet är ett viktigt utredningsområde och att Öresundstågen behöver en högre hastighet är något som står klart. Tittar vi på Västkustbanan finns det ambitioner om att sänka restiden på hela sträckan till två timmar för den kommersiella persontågstrafiken och sker det så behöver Öresundstågen gå minst i 200 km/h. Sen pågår utredning om nya stambanor och det är inte klargjort vilka krav som kommer att gälla för trafikeringen av dem. Det behöver bli tydligare i de kravställningar som kommer att gälla på nya stambanor för att ta den typen av beslut, säger Daniel Modiggård, chefstrateg på Hallandstrafiken, till News Øresund.

I utredningsarbetet finns även frågan om att förlänga Öresundstågen.

– Det är sådant vi tittar på. Vi ser behovet av mer kapacitetsstarka tåg på delar av sträckorna i Öresundstågssystemet. Sen om det är längre eller högre tåg, så långt har vi inte kommit, säger Daniel Modiggård.

Utredningsarbetet är inriktat mot 2040, men åtgärder kan även bli aktuella innan dess.

– Hur man fasar in nästa generation tåg behöver klargöras. Behovet kommer sannolikt att uppstå tidigare utifrån att de äldsta tågen är 30 år när vi når 2030, säger han.

Öresundståg AB har i en strategisk plan för Öresundstågens framtid låtit Sweco beräkna hur ökade hastigheter kan påverka restiden. Med ökade hastigheter på 200 km/h eller 250 km/h beräknas restiden kunna minska med upp till 35 minuter på sträckan Malmö-Göteborg, upp till 45 minuter mellan Malmö och Kalmar samt upp till 50 minuter mellan Malmö och Karlskrona.

Regionsamverkan Sydsverige består av Region Blekinge, Region Halland, Region Jönköpings län, Region Kalmar län, Region Kronoborg och Region Skåne. I samverkan togs ett positionspapper för infrastruktur fram under förra året som utgör underlag för den nuvarande utredningen.

Skånetrafiken genomför för närvarande en upphandling av nya kapacitetsstarka tåg som ska trafikera sträckan Helsingborg-Lund-Malmö-Köpenhamn i ett nytt tågsystemet kallat Tågsystem 3 som ska vara ett komplement till de befintliga tågsystemen, Öresundståg och Pågatåg.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle8 oktober, 2024

Sveriges bidrag till Nato: 600 armésoldater och åtta stridsflygplan

600 armésoldater till Lettland, åtta Jas Gripenplan och ett av marinens krigsfartyg. Det är några delar av Sveriges bidrag till...

Samhälle8 oktober, 2024

Danska polisen stärker gränsbevakningen mot Sverige efter ambassaddåden

Efter attackerna mot Israels ambassader i Köpenhamn och Stockholm stärker den danska polisen bevakningen av gränserna mot både Sverige och...

Arbetsmarknad7 oktober, 2024

Öresundsavtalet godkänt av Sveriges regering – bereds i Folketinget på fredag

Den svenska regeringen beslutade den 3 oktober 2024 om en proposition för att godkänna det nya Öresundsavtalet, som skrevs under...

Politik7 oktober, 2024

Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner

Ett danskt regeringsförslag om en sjukvårdsreform som även innebär att de danska regionerna inte längre ska få delta i gränsregionala...

Danmark7 oktober, 2024

Nytt metrorekord: över 11 miljoner passagerare i september

11,2 miljoner passagerare reste med Köpenhamns alla fyra linjer under september. Aldrig tidigare har så många rest med metron under...

Infrastruktur3 oktober, 2024

Sveriges regering vill låta Öresundsbrons vinster stanna i regionen

Likt trängselavgifterna i Göteborg och Stockholm vill den svenska regeringen använda framtida vinster från Öresundsbron till infrastruktursatsningar i regionen. Ytterligare...

Danmark3 oktober, 2024

VM i landsvägscykling till Danmark 2029

Vid ett möte i Zürich tilldelade internationella cykelförbundet Danmark världsmästerskapet i landsvägscykling 2029. Tempoloppen kommer att köras i Århus medan...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.