Connect with us

Infrastruktur

Nästa generations Öresundståg behöver klara högre hastigheter än dagens

Publicerad

den

Dagens Öresundståg har en maxhastighet på 180 km/h. När regionerna i sydsverige utreder nästa generations Öresundståg är ambitionen att minska restiderna och därmed behöver maxhastigheten öka till 200 km/h, eller kanske till och med 250 km/h för att kunna trafikera en ny svensk stambanan. 

Regionsamverkan Sydsverige, som är ett samarbete mellan sex län, utreder just nu den framtida tågtrafiken i södra Sverige. Under våren väntas en handlingsplan beslutas på området och utformningen av nästa generations Öresundståg är en av frågorna som utreds.

– Hastighet är ett viktigt utredningsområde och att Öresundstågen behöver en högre hastighet är något som står klart. Tittar vi på Västkustbanan finns det ambitioner om att sänka restiden på hela sträckan till två timmar för den kommersiella persontågstrafiken och sker det så behöver Öresundstågen gå minst i 200 km/h. Sen pågår utredning om nya stambanor och det är inte klargjort vilka krav som kommer att gälla för trafikeringen av dem. Det behöver bli tydligare i de kravställningar som kommer att gälla på nya stambanor för att ta den typen av beslut, säger Daniel Modiggård, chefstrateg på Hallandstrafiken, till News Øresund.

I utredningsarbetet finns även frågan om att förlänga Öresundstågen.

– Det är sådant vi tittar på. Vi ser behovet av mer kapacitetsstarka tåg på delar av sträckorna i Öresundstågssystemet. Sen om det är längre eller högre tåg, så långt har vi inte kommit, säger Daniel Modiggård.

Utredningsarbetet är inriktat mot 2040, men åtgärder kan även bli aktuella innan dess.

– Hur man fasar in nästa generation tåg behöver klargöras. Behovet kommer sannolikt att uppstå tidigare utifrån att de äldsta tågen är 30 år när vi når 2030, säger han.

Öresundståg AB har i en strategisk plan för Öresundstågens framtid låtit Sweco beräkna hur ökade hastigheter kan påverka restiden. Med ökade hastigheter på 200 km/h eller 250 km/h beräknas restiden kunna minska med upp till 35 minuter på sträckan Malmö-Göteborg, upp till 45 minuter mellan Malmö och Kalmar samt upp till 50 minuter mellan Malmö och Karlskrona.

Regionsamverkan Sydsverige består av Region Blekinge, Region Halland, Region Jönköpings län, Region Kalmar län, Region Kronoborg och Region Skåne. I samverkan togs ett positionspapper för infrastruktur fram under förra året som utgör underlag för den nuvarande utredningen.

Skånetrafiken genomför för närvarande en upphandling av nya kapacitetsstarka tåg som ska trafikera sträckan Helsingborg-Lund-Malmö-Köpenhamn i ett nytt tågsystemet kallat Tågsystem 3 som ska vara ett komplement till de befintliga tågsystemen, Öresundståg och Pågatåg.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Samhälle30 juni, 2021

Försiktig optimism om resandet och turismen över Öresund under sommaren – men långt kvar till nivåerna från 2019

Fortsatt stor osäkerhet men samtidigt en försiktig optimism präglar aktörerna inom trafik och turism i Öresundsregionen. Den senaste tiden har...

Samhälle30 juni, 2021

Svenska och danska coronarestriktioner fasas ut den 1 juli

Från den 1 juli får 50 personer, istället för åtta, samlas inomhus för privata tillställningar i Sverige. Begränsningarna när det...

Okategoriserade2 juli, 2021

News Øresund önskar en glad sommar

News Øresund tar sommaruppehåll och är tillbaka igen i början av augusti med bevakningen av vår dansk-svenska region. Redaktionen önskar...

Samhälle29 juni, 2021

Enklare att resa över Öresund i sommar

Svenskar som vill resa till Danmark i sommar har goda möjligheter till det. Alla som är färdigvaccinerade, och två veckor...

Life Science24 juni, 2021

Danska företag och Dansk Erhverv i kontakt med Mette Frederiksen om dansk-svenskt skatteavtal

Läkemedelsbolaget Ferring Pharmaceuticals i Köpenhamn har tillsammans med andra företag och Dansk Erhverv varit i dialog med den danska regeringen...

Infrastruktur28 juni, 2021

Danska infrastrukturplanen till år 2035 är beslutad

I början av april presenterade den danska regeringen sitt förslag till ny infrastrukturplan. Nu har regeringen och flera andra folketingspartier...

Innovation20 juni, 2021

Axis medgrundare Martin Gren: “”Om jag skulle starta ett företag idag skulle det vara i Malmö”

Nätverksvideoföretaget Axis Communications, som sedan 2015 ägs av japanska Canon, har inga planer på att lämna Lund. Tvärtom storsatsar Axis...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.