Connect with us

Infrastruktur

Medier och politiker om HH-utredningen

Publicerad

den

Utredningen om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör väcker många reaktioner. Foto: News Øresund

Danmarks transportminister ännu inte redo att sätta HH-förbindelsen på regeringens lista
“I motsats till Öresundsförbindelsen, där väg- och järnvägsdelen är fullt brukarfinansierat, kommer det att kräva ett betydligt tillskott för att bygga en förbindelse för både väg och järnväg här”, säger Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) till TV2Lorry och Ritzau med anledning av HH-utredningen. Han tillägger att han inte är redo att uppge om HH-förbindelsen kommer att finnas med på regeringens lista över kommande infrastrukturprojekt “Det finns många goda och viktiga infrastrukturprojekt som kommer att ingå i de kommande förhandlingarna om de kommande tio årens investeringar i infrastruktur”.

Tunnel mellan Helsingør och Helsingborg kommer kosta staterna 14 miljarder DKK
“En fast väg och järnvägsförbindelse mellan Helsingör och Helsingborg kan inte enbart betalas av användarna… det kommer att kosta staten drygt 14 miljarder i tillskott att bygga en fast väg- och järnvägsförbindelse mellan Helsingör och Helsingborg”. Det skriver
TV2Lorry om HH-utredningen

Fast HH-vägförbindelse ger miljardöverskott
“En analys av en fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg är klar efter tre år och den visar att medan en vägförbindelse mellan Helsingör och Helsingborg är ekonomiskt lönsam gäller inte det för en väg- och järnvägsförbindelse.
Helsingør Dagblad om HH-utredningen

En tunnel bara för bilar blir ingen HH-förbindelse
“Planerna på en fast förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg riskerar att förbli just planer. Under torsdagens virtuella informationsträff framgick tydligt hur ointresserat Danmark är av någonting annat än en vägtunnel för bara person- och lastbilar. När en klimatsmartare framtid kräver tåg… Att en ny fast förbindelse i norra Öresund inte fullt ut drar nytta av den kommande kortare vägen till Tyskland eftersom godstrafik inte kan räknas med är givetvis ett stort minus och bidrar sannolikt till att projektet när det kommer till kritan läggs i malpåse även av svenska makthavare. De danska verkar redan ha gjort det”.
Sydsvenskans och Helsingborgs Dagblads ledare om HH-utredningen

Finansieringen är det stora bekymret för HH-förbindelsen
“Den svensk-danska tunnelutredning som lades fram på torsdagen gav precis det resultat som danska makthavare önskat. De kan svart på vitt visa svenska beslutsfattare att en motorvägstunnel Helsingborg-Helsingör blir högst lönsam. Den finansierar sig själv och är betald på 35 år. Däremot blir en järnvägstunnel ett förlustprojekt. Den måste bekostas med 15-20 miljarder svenska kronor i skattepengar. En kombinerad väg- och järnvägslösning behöver uppemot 80 år på att få in byggkapitalet”.
Sydsvenskan om HH-utredningen

HH-förbindelsen gynnar hela Sveriges utveckling
”HH-förbindelsen ger stor nytta för Sverige genom minskade restider, utökad arbetsmarknadsregion och ökad tillgång till utbildning. Dagens överlämning av utredningen till regeringen är ett viktigt steg mot förverkligandet av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör”, säger Carl-Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande i Region Skåne och ordförande i Greater Copenhagen Committee i en kommentar och fortsätter:
”En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör binder samman Öresundsregionen och gynnar Skåne och Sveriges utveckling. Den bidrar till att säkra transportsystemet över Öresund, förbättrar integrationen i norra Öresund, stärker sysselsättningen, minskar restiderna och ökar den globala tillgängligheten för företag i norra Skåne och södra Halland genom närheten som skapas till Köpenhamn”.

Peter Danielsson: Ett stort steg framåt för en fast HH-förbindelse
“Att danska och svenska myndigheter tillsammans på uppdrag av regeringarna har utrett förbindelsen är ett stort steg framåt för en fast HH-förbindelse”, säger Helsingborgs kommunstyrelses ordförande Peter Danielsson (M) till News Øresund och fortsätter:
“Utredningen slår fast att projektet ökar tillgängligheten i Öresundsregionen och ger positiva effekter för arbetsmarknad, näringsliv och turism. Dessutom minskar sårbarheten för väg- och tågtrafiken i länderna. Projektet kan enligt myndigheterna ha byggstart om 8-10 år. Projektet är i ett tidigt utredningsskede och det är viktigt att nu komma vidare till nästa fas. Det är ett omfattande material som har presenterats och som vi nu kommer gå igenom.- Vi kommer fortsätta arbeta tillsammans i nätverket HH2030-gruppen och inom Greater Copenhagen för att projektet snabbt ska kunna gå vidare i nästa fas, det vill säga en lokaliseringsutredning. Vi kommer fortsätta sprida kunskap om projektet och komplettera utredningsmaterialet med egna analyser där det krävs. Vi är inom Greater Copenhagen överens om att detta är ett projekt som behöver komma till stånd så snart som möjligt”.

Benedikte Kiær: En ny förbindelse bör omfatta bil och tåg
“Jag förväntar mig en mycket spännande nästa fas av undersökningarna, där framför allt järnvägsdelen enligt min mening bör få en genomlysning, skriver Helsingörs borgmästare Benedikte Kiær (K) i en kommentar till News Øresund och fortsätter:
“En ny förbindelse bör helt klart omfatta tåg, då det är viktigt för den gröna dagordningen liksom det finns en stor potential i förhållande till arbetsplatser, utbildningsmöjligheter och för bosättning och besök i ÖresundsregionenDet här är tillväxtmöjligheter som man inte kan ignorera. Och då är det avgörande att det investeras i infrastrukturen runt om – det vill säga till exempel i Kystbanen och Helsingörmotorvägen. Det kommer jag arbeta för varenda dag. En ny fast förbindelse måste bli till nytta för både nya resenärer, men i stor utsträckning också för dem som reser på rutterna idag. Det måste vara win-win”.

 

 

 

 

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Infrastruktur22 oktober, 2021

Ny utredning visar möjliga stationslägen i Malmö för en Öresundsmetro

En Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn kan även resultera i ett tunnelbanesystem inne i Malmö. Tre möjliga lägen för de...

Politik22 oktober, 2021

Liberala Venstre och Nye Borgerlige valsamarbetar i 40 danska kommuner

I 40 av Danmarks kommuner har det liberala partiet Venstre ingått i ett så kallad valförbund med nationalkonservativa partiet Nye...

Arbetsmarknad22 oktober, 2021

600 svenska arbetssökande och 15 danska företag väntas till jobbmässa den 27 oktober

På onsdagen den 27 oktober arrangeras en dansk-svensk jobbmässa i Hyllie i Malmö och cirka 600 svenska arbetssökande väntas dit....

Politik22 oktober, 2021

Regeringen presenterar ny strategi som ska stärka Sveriges besöksnäring

Regeringen presenterade under måndagen en ny besöksnäringsstrategi som ska stärka samarbetet bland besöksnäringens aktörer. Sverige ska återigen bli ett attraktivt...

Infrastruktur22 oktober, 2021

Fritidstrafiken över Öresundsbron fortsätter återhämta sig

Fritidstrafiken över Öresundsbron fortsätter att återhämta sig och närma sig nivåerna från före coronapandemin. I vecka 41 var fritidstrafiken över...

Samhälle21 oktober, 2021

Förbudet mot elsparkcyklar tas bort i Köpenhamn – inför parkeringsfri zon

För ett år sedan förbjöds elsparkcyklar i Köpenhamn. Nu är de tillbaka men får inte parkeras i innerstadsområdet utan att...

Hållbarhet21 oktober, 2021

Vestas förväntas bygga världens mest kraftfulla vindkraftverk utanför New York

Via ett pressmeddelande har danska vindkraftstillverkaren Vestas meddelat att oljebolagen Equinor och BP gjort en föredragen leverans på 138 vindkraftverk...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.