Danmark
Fem partier i Köpenhamn vill förhandla med regeringen om ny metrolinje till Rigshospitlet och Brønshøj – Öresundsmetro nämns inte

Inför kommunvalet den 18 november har utbyggd metro i Köpenhamn blivit en valfråga. Nu har fem partier (Enhedslisten, Konservative, Radikale Venstre, SF och Venstre) bildat en delegation som ska förhandla med regeringen om en ytterligare utbyggnad av metron som de vill ska gå till Rigshospitalet på Østerbro och vidare till Brønshøj. Socialdemokratiet ingår inte i samarbetet men partiets toppkandidat till överborgmästarposten i Köpenhamn, Pernille Rosenkrantz-Theil, har tidigare meddelat att samma linjesträckning står överst på hennes önskelista. Det rapporterar Danmarks Radio.
– Vid Rigshospitalet finns många patienter, anställda och anhöriga. I Brønshøj har de väntat på tunnelbana i väldigt många år. Och det är mycket nödvändigt att vi bygger för de köpenhamnsbor som redan bor i staden i dag, och inte bara bygger för obebyggda områden som till exempel Lynetteholm, säger Jakob Næsager (C), som är borgmästare för Konservative i Köpenhamn till Danmarks Radio.
Om det ska byggas en metrolinje till Rigshospitalet och Brønshøj krävs en lagändring och statlig medfinansiering, därför har delegationen bildadts.
Redan i december förra året föreslog Pernille Rosenkrantz-Theil att metron ska byggas ut till Brønshøj och att framtidens bostadsbyggande inte ska vara ett mini Manhattan utan att Köpenhamn ska ändra sin stadsplanering mot en stil och arkitektur som mera påminner om de gamla brokvarteren och vara ägarlägenheter eller billiga allmänna bostäder.
I ett skriftligt svar till Danmarks Radio skriver Pernille Rosenkrantz-Theil att hon är enig i att det i första hand ska byggas metro för Köpenhamnarna och samtidigt skriver hon ”Jag noterar för övrigt att de partier som står bakom brevet inte kommer med någon form av finansiering. Det måste vi naturligtvis ha ordning på innan vi kan genomföra seriösa förhandlingar med staten”.
I mars 2025 kom Köpenhamn och den danska regeringen överens om att bygga den nya metrolinjen M5 men utan det avgreningsrör som Malmö stad hoppats på skulle möjliggöra ett framtida bygge av en Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn. I september presenterade Köpenhamn sedan åtta alternativ för åtta olika linjesträckningar vid en fortsatt utbyggnad av Köpenhamns metro till 2070. Då fanns Öresundsmetron med som åttonde och sista punkt i listan.
Men nu har det blivit allt klarare att flertalet av partierna i Köpenhamn inför november månads val vill fokusera på en kommande metrolinje till Rigshospitalet och vidare till Brønshøj. Öresundsmetron nämns inte i debatten.
Förslaget om att bygga en nu metrolinje efter bygget av kommande M5 ligger dock långt fram i tiden. Tidshorisonten i Köpenhamns analys av åtta möjliga nya sträckningar för metron utgår från läget i Köpenhamn år 2070 då det danska huvudstadsområdet väntas ha fått ytterligare 400 000 invånare. Dessutom förväntas en rad stora investeringar stå klara innan metron byggs ut ytterligare och där alla ännu inte är beslutade:
- Den nye Metrolinjen M5 skal, ifølge marts måneds aftale mellem København og den danske regering, bygges mellem Københavns Hovedbanegård og Lynetteholm Nord og færdiggøres i to etaper, der skal stå klar i henholdsvis 2036 og 2045. Den nye analyse forudsætter en beslutning om at udvide M5 yderligere, så den bliver en ringlinje, ligesom den nuværende M3.
- Metrolinjen M4 forlænges med yderligere to stationer i Nordhavn.
- Den østlige Ringvej, også kendt som Havnetunnelen, forventes at blive færdiggjort på hele strækningen mellem Nordhavn og Københavns Lufthavn i Kastrup. En første fase er allerede besluttet.
- Udvidelsen af Østhavn med den kunstige halvø Lynetteholm og Refshaleøen skal stå klar med boliger til 80.000 indbyggere og 50.000 arbejdspladser.
- S-togene, Københavns pendlertog, vil blive erstattet af et fuldautomatisk system af førerløse tog, nogle gange kaldet metrodrift.
- Der skal bygges nye supercykelstier, så cykelnettet kan håndtere en større befolkning samt en femdobling af antallet af elcykler.
(News Øresund
-
Danmark10 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Norska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Danmark9 månader sedan
Efter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Norden10 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark9 månader sedan
Första spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Danmark9 månader sedan
Möjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Life Science9 månader sedan
Läkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara