Connect with us

Danmark

Fem partier i Köpenhamn vill förhandla med regeringen om ny metrolinje till Rigshospitlet och Brønshøj – Öresundsmetro nämns inte

Publicerad

den

Sex partier vill att nästa utbyggnad av Köpenhamns metro, efter kommande linje M5, ska gå till Rigshospitlet och vidare till Brønshøj. Fem av partierna har bildat en delegation som ska vända sig till den danska regeringen. Socialdemokratiet står utanför delegationen men förordar samma linjesträckning. Foto och bildmontage: News Øresund

Inför kommunvalet den 18 november har utbyggd metro i Köpenhamn blivit en valfråga. Nu har fem partier (Enhedslisten, Konservative, Radikale Venstre, SF och Venstre) bildat en delegation som ska förhandla med regeringen om en ytterligare utbyggnad av metron som de vill ska gå till Rigshospitalet på Østerbro och vidare till Brønshøj. Socialdemokratiet ingår inte i samarbetet men partiets toppkandidat till överborgmästarposten i Köpenhamn, Pernille Rosenkrantz-Theil, har tidigare meddelat att samma linjesträckning står överst på hennes önskelista. Det rapporterar Danmarks Radio.

– Vid Rigshospitalet finns många patienter, anställda och anhöriga. I Brønshøj har de väntat på tunnelbana i väldigt många år. Och det är mycket nödvändigt att vi bygger för de köpenhamnsbor som redan bor i staden i dag, och inte bara bygger för obebyggda områden som till exempel Lynetteholm, säger Jakob Næsager (C), som är borgmästare för Konservative i Köpenhamn till Danmarks Radio.

Om det ska byggas en metrolinje till Rigshospitalet och Brønshøj krävs en lagändring och statlig medfinansiering, därför har delegationen bildadts.

Redan i december förra året föreslog Pernille Rosenkrantz-Theil att metron ska byggas ut till Brønshøj och att framtidens bostadsbyggande inte ska vara ett mini Manhattan utan att Köpenhamn ska ändra sin stadsplanering mot en stil och arkitektur som mera påminner om de gamla brokvarteren och vara ägarlägenheter eller billiga allmänna bostäder.

I ett skriftligt svar till Danmarks Radio skriver Pernille Rosenkrantz-Theil att hon är enig i att det i första hand ska byggas metro för Köpenhamnarna och samtidigt skriver hon ”Jag noterar för övrigt att de partier som står bakom brevet inte kommer med någon form av finansiering. Det måste vi naturligtvis ha ordning på innan vi kan genomföra seriösa förhandlingar med staten”.

I mars 2025 kom Köpenhamn och den danska regeringen överens om att bygga den nya metrolinjen M5 men utan det avgreningsrör som Malmö stad hoppats på skulle möjliggöra ett framtida bygge av en Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn. I september presenterade Köpenhamn sedan åtta alternativ för åtta olika linjesträckningar vid en fortsatt utbyggnad av Köpenhamns metro till 2070. Då fanns Öresundsmetron med som åttonde och sista punkt i listan.

Men nu har det blivit allt klarare att flertalet av partierna i Köpenhamn inför november månads val vill fokusera på en kommande metrolinje till Rigshospitalet och vidare till Brønshøj. Öresundsmetron nämns inte i debatten.

Förslaget om att bygga en nu metrolinje efter bygget av kommande M5 ligger dock långt fram i tiden. Tidshorisonten i Köpenhamns analys av åtta möjliga nya sträckningar för metron utgår från läget i Köpenhamn år 2070 då det danska huvudstadsområdet väntas ha fått ytterligare 400 000 invånare. Dessutom förväntas en rad stora investeringar stå klara innan metron byggs ut ytterligare och där alla ännu inte är beslutade:

  • Den nye Metrolinjen M5 skal, ifølge marts måneds aftale mellem København og den danske regering, bygges mellem Københavns Hovedbanegård og Lynetteholm Nord og færdiggøres i to etaper, der skal stå klar i henholdsvis 2036 og 2045. Den nye analyse forudsætter en beslutning om at udvide M5 yderligere, så den bliver en ringlinje, ligesom den nuværende M3.
  • Metrolinjen M4 forlænges med yderligere to stationer i Nordhavn.
  • Den østlige Ringvej, også kendt som Havnetunnelen, forventes at blive færdiggjort på hele strækningen mellem Nordhavn og Københavns Lufthavn i Kastrup. En første fase er allerede besluttet.
  • Udvidelsen af Østhavn med den kunstige halvø Lynetteholm og Refshaleøen skal stå klar med boliger til 80.000 indbyggere og 50.000 arbejdspladser.
  • S-togene, Københavns pendlertog, vil blive erstattet af et fuldautomatisk system af førerløse tog, nogle gange kaldet metrodrift.
  • Der skal bygges nye supercykelstier, så cykelnettet kan håndtere en større befolkning samt en femdobling af antallet af elcykler.

(News Øresund

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle1 timme sedan

300 flickor från Bornholm, Själland och Skånes möttes i nytt dansk-svenskt samarbete över Öresund

En dansk-svensk fotbollsfestival blev startskottet på ett samarbete för flickfotboll över Öresund. Den 14 september arrangerade DBU København, DBU Bornholm...

Samhälle21 minuter sedan

Ny analys: ökat försvarssamarbete, ny region och trafikrekord

Öresundsregionen befinner sig i en brytningsfas. Tillväxten i både trafik och pendling fortsätter, nya samarbetsområden växer fram över sundet och...

Samhälle10 timmar sedan

Ny gränspolischef med uppdrag att skydda Sveriges gränser och minska den gränsöverskridande brottsligheten

Hon tycker att gränspolisens uppdrag att arbeta med grov organiserad och internationell brottslighet är viktigt. Målsättningen är att gränskontrollerna ska...

Danmark2 timmar sedan

Fem partier i Köpenhamn vill förhandla med regeringen om ny metrolinje till Rigshospitlet och Brønshøj – Öresundsmetro nämns inte

Inför kommunvalet den 18 november har utbyggd metro i Köpenhamn blivit en valfråga. Nu har fem partier (Enhedslisten, Konservative, Radikale...

Arbetsmarknad1 timme sedan

Danska energijätten Ørsted ska avskeda 2 000 anställda fram till 2028

I början av 2028 ska energibolaget Ørsted gå från 8 000 till 6 000 anställda, en neddragning på motsvarande 25...

Politik4 timmar sedan

Altinget om danska kommun- och regionvalet: Skifte av överborgmästare i Köpenhamn och bildandet av Region Östdanmark vänder kraften inåt och kan ta fokus från Öresundssamarbetet

Sammanslagningen av Regionerna Själland och Huvudstaden till den nya jätteregionen Östdanmark och följderna av den hårda kampen om posten som...

Samhälle1 dag sedan

Billigare diesel lockar danska åkerier att tanka i Sverige – danska staten förlorar över en halv miljard i skatteintäkter

Högre danska avgifter på bränsle har lett till att allt fler danska transportföretag väljer att tanka på den svenska sidan....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.