Politik
Tidigare statsministrar: EU:s konkurrenskraft viktig fråga framöver
Europas konkurrenskraft behöver vara högt på agendan i EU. Det menade tre tidigare danska statsministrar i en paneldebatt på Folkemødet under fredagen. Politikerna i det nyvalda EU-parlamentet bör arbeta med den inre marknaden, tullmöjligheter och annat som skyddar och utvecklar Europas industri, konstaterade talarna.
Det går långsamt i EU och risken är att andra länder springer om i utveckling. Det menade de tre tidigare danska statsministrarna Lars Løkke Rasmussen (M), Danmarks nuvarande utrikesminister och grundare av partiet Moderaterne, Helle Thorning-Schmidt, styrelseproffs, och Anders Fogh Rasmussen, tidigare generalsekreterare i Nato och grundare av konsultfirman Rasmussen Global som också arrangerade eventet på Folkemødet.
– Vi har behov av att interagera med resten av världen, Kina har kommit för att stanna, sade Lars Løkke Rasmussen och fick skratt från publiken innan han fortsatte:
– Det handlar om att hitta en balans där vi självklart ska skydda EU, men där vi först och främst förstår att om vi ska vara konkurrensduktiga så måste vi öka vår egen konkurrenskraft. Det handlar att investera i ny teknologi, utveckla den inre marknaden vidare, få en inre kapitalmarknad och många, många andra saker.
Helle Thorning-Schmidt gav ett exempel från hennes nuvarande arbete där hon sitter i styrelsen för vindkraftsföretaget Vesta.
– Vi trodde att vi kunde konkurrera på den kinesiska marknaden, men Kina är helt stängt för Vestas. Då får vi fråga oss om det är något vi i Europa ska göra för att skydda våra industrier? Amerikanarna är benhårda med det här, och då kan inte Europa vara för fina utan behöver använda tullmöjligheter och andra metoder som skydd när resten av världen också gör det, sade hon.
Anders Fogh Rasmussen ser lika villkor som ett sätt att säkerställa fri konkurrens.
– Vi har baserat Europas välstånd och ekonomi på billig rysk energi, billiga varor från Kina och billigt försvar från USA. Den modellen fungerar inte längre, vi behöver stå på egna ben. I det sammanhanget tror jag att man ska se på skillnaderna, i Kina lever man inte upp till samma krav för bland annat arbetsmiljö som i Europa. När kineserna producerar elbilar är de konstgjort billiga för de inte lever upp till kraven och har statligt stöd i ryggen. Det bör vi jämna ut, det är att säkra att den fria marknaden fungerar på lika villkor, sade han.
(News Øresund)
-
Danmark11 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark10 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark10 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Norden11 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark9 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Life Science9 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
