Infrastruktur
STRING skapar konsortium med privata aktörer för att bygga ut järnvägen Göteborg-Oslo
Den politiska samarbetsorganisationen STRING arbetar nu tillsammans med en rad privata aktörer från Sverige, Norge och Danmark för att skapa ett gemensamt konsortium. Målet är att konsortiet ska utreda och presentera en fullt finansierad plan för utbyggnad av järnvägen mellan Göteborg och Oslo. Enligt STRING:s vd Thomas Becker är fokus nu på detaljerna i samarbetet för att kunna starta upp konsortiet.
– Vi vill samla ett konsortium av privata företag som är villiga att lägga handen på den varma plattan. De använder resurser och pengar på att göra en helt färdig plan, både tekniskt och ekonomiskt, säger Thomas Becker, vd STRING, och fortsätter:
– Det är ett uttryck av att vi inte längre tror på den statliga prioriteringen för investeringar på sträckan Oslo-Göteborg. Det kommer inte att hända.
Den politiska organisationen STRING samlar därför en rad privata aktörer i ett gemensamt konsortium som utreder och står bakom ett förslag för en sådan utbyggnad.
– Inget förbjuder att vi gratis gör en plan och lägger den på bordet i Stockholm och Oslo. Kom inte och säg att det är omöjligt att bygga, här finns privata aktörer som står bakom ett förslag och tar de ekonomiska riskerna. Det gör det svårt för staten att säga nej. Sen får vi se om regeringarna vill förhandla, om vi kan få billigare ränta eller liknande, men det är inte baserat på statliga tillskott. Dock kommer vi att söka om EU-bidrag, säger Thomas Becker.
Det som diskuteras är en utbyggnad av den befintliga järnvägen, som idag på vissa delar av sträckan Göteborg-Oslo är enkelspårig, till dubbelspår och möjlighet att köra högre hastigheter. Tågtekniken som undersöks är hastigheter på upp till 250 km/h för passagerartåg och något lägre hastigheter för godståg.
– Vissa sträckningar är hastigheten idag 30 km/h. Det tar sju-åtta timmar att frakta gods med tåg på sträckan, det är ingen konkurrens för lastbilar på diesel, säger Thomas Becker.
Förhoppningen är att en utbyggnad på sträckan Oslo-Göteborg också ska framskynda andra investeringar som STRING-samarbetet ser behov av på sträckan ner mot Tyskland, däribland kring Öresund, menar Thomas Becker.
– Bygger man första delen är det helt säkert ett annat politiskt tryck att bygga resten så att man kan ta tåget från Oslo till Hamburg nästan lika snabbt som att flyga, säger han.
Den så kallade STRING-regionen täcker en geografi över Tyskland, Danmark, Sverige och Norge. Den politiska samarbetsorganisationen STRING arbetar för att ta bort flaskhalsar i järnvägstrafiken och att skapa en sammanhängande megaregion. Bland medlemmarna finns bland annat Malmö stad och Region Skåne i Sverige, Köpenhamns kommun och Region Hovedstaden i Danmark, Oslo Kommun och Viken Fylkeskommune i Norge samt Hamburg och Schleswig-Holstein i Tyskland.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Danmark12 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Infrastruktur10 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Danmark11 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark11 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Life Science10 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
-
Danmark10 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Norden12 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
