Infrastruktur
Slut på flaskhalsen: dubbelspår genom Varberg invigt
I mitten av juli invigdes Västkustbanans nya, nio kilometer långa dubbelspår genom Varberg. Den utökade kapaciteten förväntas korta restiden mellan Göteborg och Malmö samt bidra till färre förseningar. Projektet har pågått i drygt fem och ett halvt år, och kostnaden landade på 8,9 miljarder kronor – betydligt mer än beräknat. Nu har hela Västkustbanan dubbelspår, förutom den sista sträckan mellan Maria station och Helsingborg C. Det bygget väntas påbörjas 2032–2033.
Sträckan genom Varberg har varit en av de sista delsträckorna på Västkustbanan med enkelspår, vilket har begränsat framkomligheten. I samband med ombyggnationen och det nya dubbelspåret har även en drygt tre kilometer lång tunnel byggts under Varbergs centrum och staden har fått en ny station.
Enligt sajten Järnvägar.se kan restiden på sträckan minska med närmare en kvart, eftersom tågen inte längre behöver invänta mötande trafik. Uppgraderingen innebär också att tågens hastighet kan höjas och att hela Västkustbanan kortats med 1,8 kilometer.
Resan mot dubbelspår har varit lång. Redan 1990 inleddes diskussioner om att lägga om järnvägen genom Varberg, men det var först 2013 som regeringen gav Trafikverket grönt ljus att bygga tunneln under staden. Då beräknades kostnaden till 2,9 miljarder kronor (prisnivå 2009).
Därefter har den beräknade kostnaden ökat i flera omgångar. När bygget startade 2019 uppskattades den totala kostnaden till 7,9 miljarder kronor (prisnivå 2021). Den slutliga notan landade på 8,9 miljarder kronor (prisnivå 2021).Projektet har finansierats av Trafikverket, Varbergs kommun, Region Halland och Jernhusen.
Färdigställandet innebär att det nu är dubbelspår längs hela Västkustbanan – förutom den 4,5 kilometer långa sträckan mellan Maria station i norra Helsingborg och Helsingborg C. Enligt Helsingborgs stad har den preliminär byggstart 2032–2033. Först när den är färdig uppnår Västkustbanan full kapacitet, enligt Trafikverket.
(News Øresund)
-
Danmark11 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark10 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark10 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Norden11 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark9 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Life Science9 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
