Danmark
Resenärer saknar gemensamt söksystem för resor över Öresund
Tåg- och färjeresenärerna över Öresund upplever svårigheter med att planera turen, att köpa biljetter och saknar ofta trafikinformation vid exempelvis förseningar. Däremot uppskattar de själva resan. Det visar en ny undersökning av hur pendlare, affärsresenärer, fritidsresenärer och turister ser på att åka kollektivt mellan Sverige och Danmark.
Upplevelsen och problemen med resan skiljer sig mellan vana och ovana resenärer. Exempelvis har turister svårt att veta vilken biljett de ska köpa.
– Det slutar ofta med att de köper den dyraste biljetten, för att vara säkra på att de har den de behöver, säger Heidi Skov Djursgård, ansvarig för transport på Epinion, som gjort undersökningen på uppdrag av interregprojektet ”Ett sammanhängande transportsystem i Greater Copenhagen” som arbetar för att främja tillgängligheten till hållbara transportformer i Greater Copenhagen och stärka regionen i ett europeiskt transportperspektiv.
Men även pendlare skulle enligt undersökningen önska en gemensam biljett med samma resegaranti i båda länderna.
Både turister och svenska och danska fritidsresenärer, liksom mer vana pendlare och affärsresenärer som åker till ett nytt ställe, tycker att det kan vara knepigt att planera sin resa. Det beror på att det bara går att söka på några få stationer i det andra landet i Skånetrafikens Reseplaneraren och DSB:s Rejseplanen, inte på mindre eller mer avlägsna stationer och hållplatser, eller på specifika adresser. Här önskar resenärerna ett gemensamt söksystem, poängterar Heidi Skov Djursgård.
Försenade tåg, som ofta lyfts fram som ett problem av Öresundspendlare, upplevs av de tillfrågade i undersökningen inte som något stort problem. Det beror till stor del på att tågen går så pass ofta i rusningstid.
Däremot upplever många resenärer i undersökningen problem med trafikinformation i samband med förseningar och inställda tåg. För turister är det ett problem att utropen främst görs på svenska och danska, pendlare som reser på rutin upptäcker förseningar först när de kommer till stationen och menar dessutom att många högtalarutrop kommer för sent, medan exempelvis affärsresenärer inte alltid vet var de ska leta efter informationen.
Gränskontrollerna upplevs å andra sidan inte längre som något större bekymmer för pendlarna. Dock är fritidsresenärerna mer osäkra på vilka legitimationshandlingar som gäller och enligt undersökningen blir gränskontrollen därmed en begränsande faktor.
Själva resan över Öresund ser de flesta tillfrågade positivt på, som en stund att slappna av eller arbeta för de mer vana resenärerna, eller som något exotiskt och spännande för turisterna.
– Generellt har resenärerna en bra upplevelse, men den kan bli mer sammanhängande, säger Heidi Skov Djursgård.
News Øresund – Anna Palmehag
Fakta: Kortlægning af hindringer for rejsende i Greater Copenhagen
– Undersökningen genomfördes i maj 2019, av Epinion på uppdrag av interregprojektet ”Ett sammanhängande transportsystem i Greater Copenhagen”.
– Undersökningen genomfördes på olika sätt, bland annat genom djupintervjuer, korta intervjuer, observationer och genom att resenärer fick föra dagbok i en vecka.
– Totalt 401 svar samlades in.
– Undersökningen omfattade både Öresundsbron och färjorna mellan Helsingborg och Helsingör.
Läs mer: Olika regler och affärsmodeller gör det svårt att harmonisera biljettsystemen över sundet
-
Danmark11 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark10 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark10 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Norden11 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark10 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Life Science10 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
