Connect with us

Infrastruktur

Kystbanen får ny tidtabell med längre restid för att minska förseningarna

Publicerad

den

Helsingör station. Foto: News Øresund

DSB meddelar att tågen på Kystbanen mellan Köpenhamn och Helsingör får en ny tidtabell från den 10 december i år. Utgångspunkten är att skapa en mer stabil drift och som följd har restiden förlängts med mellan sex och nio minuter. Helsingörs borgmästare Bendikte Kiær (K) är missnöjd med ändringen, rapporterar Helsingör Dagblad. Hon hade hellre sett att tågen från Sverige fick vända vid Köpenhamns flygplats för att avlasta sträckan Köpenhamns huvudbangård-Østerport.

Tågtrafiken på Kystbanen är känslig för förseningar på själva sträckningen och även från annan trafik som kör in och ut från Köpenhamns huvudbangård. Det är, i kombination med många spårarbeten på Själland under de kommande åren, bakgrunden till den nya tidtabellen för Kystbanen som förväntas minska risken för förseningar. Det uppger DSB i ett pressmeddelande.

– Vi har valt att förenkla tidsplanen för kunderna och samtidigt göra tågtrafiken mer stabil på Kystbanen. Det innebär fler stopp och något längre restider, men å andra sidan ökar turtätheten från ett antal stationer och vi minskar risken för förseningar och inställda turer. Den ökade stabiliteten kommer att gynna alla kunder, säger Jens Visholm, kommersiell direktör på DSB.

Benedikte Kiær, (K) borgmästare i Helsingör, ser den förlängda restiden som en försämring för pendlarna från Helsingör. Hon uppger till Helsingör Dagblad att hon i grunden anser att problemen är kopplade till tågen från Sverige. De kör i dagsläget till Østerport i Köpenhamn och vänder. Det menar hon bidrar till en överbelastning mellan Köpenhamns huvudbangård och Østerport. Hon hade därför föredragit att tågen från Sverige vände vid Köpenhamns flygplats.

– I stället har man valt att förbättra förhållandena för de svenska resenärerna och göra det sämre för de danska, säger hon till tidningen.

Sedan december 2021 kör Øresundstågen över Öresund inte vidare på Kystbanen hela vägen till Helsingör utan har Østerport/Nivå som slutstation. Sedan tidtabellsskiftet för 2023 kör de svenska tågen bara till Østerport. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark6 timmar sedan

Punktligheten längs Kystbanen ökar – nu sätter DSB in fler tåg

För två år sedan var pendlare längs Kystbanen mellan Helsingør och Köpenhamn upprörda över att de med den nya körplanen...

Danmark7 timmar sedan

Organisationen Utgivarna ansluter sig till kampen mot danskt förslag om statlig medieombudsman

Flera svenska mediehus har nu anslutit sig till andra europeiska medier som uttryckt sin oro över ett förslag om att...

Øresund6 timmar sedan

Öresunddirekt firade 25 år med stor gränshinderkonferens

I onsdags firade den dansksvenska informationstjänsten Öresunddirekt sitt 25-årsjubileum med konferens och kalas i Malmö Rådhus.  Först ut bland talarna...

Danmark8 timmar sedan

Skattesänkningar för nio miljarder införs i Danmark nästa år – gifta paret med utflyttade barn är vinnare

Danskarna kan se fram till stora skattesänkningar nästa år när en av landets största skattereformer på många år träder i...

Danmark10 timmar sedan

Nytt sommarrekord i antalet skånska gästnätter – men färre danskar i Malmö

3,3 miljoner gästnätter i Skåne noterades under sommarmånaderna i år. Det är fyra procent fler än förra sommaren och nytt...

Danmark10 timmar sedan

Danmark kallar in reservsoldater i samband med EU-toppmötet i Köpenhamn

Med direkt hänvisning till drönarsituationen i Danmark kallar landet in reservister i samband med det EU-toppmöte som pågår i Köpenhamn...

Arbetsmarknad14 timmar sedan

Rapport: Behovet av arbetskraft inom den gröna omställningen i Danmark blir lägre än tidigare förväntat

Förväntningarna på gröna investeringar i Danmark har minskat kraftigt. Efter 2031 väntas investeringsnivån på området falla markant vilket innebär att...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.