Infrastruktur
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
En station på befintlig mark i den norra delen av Västra hamnen, Galeonen+, och via en borrad tunnel nås nästa station vid Stora Varvsgatan, Masttorget, och sedan slutdestinationen, Malmö central. Så kan Malmös första metrostationer komma att se ut om byggandet av en metrotunnel, Öresundsmetro, till Köpenhamn blir verklighet. Det beslutade Malmös kommunstyrelse förra veckan när de antog inriktningen för en fördjupad översiktsplan för Öresundsmetron. I praktiken innebär det att planeringen och utredningarna som rör en tunnelförbindelse samlas i en plan framöver. Malmö utreder fortsatt möjligheten att bygga fler tunnelbanestationer till andra delar av staden efter Malmö C och Köpenhamn har precis färdigställt en miljökonsekvensbeskrivning av en utbyggnad av metronätet med linje M5 där en anslutning till en Öresundsmetro skulle kunna byggas. Under sommaren väntas även Trafikverket redovisa sitt regeringsuppdrag att utreda kapacitet och redundans över Öresund.
(News Øresund)
-
Danmark11 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark10 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark10 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Norden11 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark9 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Life Science9 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
