Connect with us

Infrastruktur

Ny utredning: en avgreningskammare för att ansluta en Öresundsmetro till linje M5 i Köpenhamn skulle kosta 400 miljoner danska kronor att bygga

Publicerad

den

I miljökonsekvensbeskrivningen som presenteras av Köpenhamns kommun har utgångspunkten varit tidigare utredningar där en Öresundsmetro innebär tåg från Malmö till Köpenhamn H respektive Østerport. Skärmdump: Köpenhamns kommuns utredningsmaterial ”M5 Safeguarding for Øresund Metro – Concept Design”

Att bygga en avgreningskammare på den kommande tunnelbanelinjen M5 i Köpenhamn för att ha möjlighet att kunna ansluta en eventuell framtida Öresundsmetro från Malmö skulle kosta 400 miljoner danska kronor. Ska en sådan kammare byggas behövs en rad undersökningar i närtid, för cirka 10–12 miljoner danska kronor, samt markreservationer kring bygget som ännu inte är kostnadsberäknade. Det visar nytt utredningsmaterial i form av en så kallad miljökonsekvensbeskrivning som Köpenhamns kommun offentliggjorde förra veckan.

Den så kallade miljökonsekvensbeskrivningen för en framtida metrosträckning, M5, visar vilken miljömässig påverkan bygget och driften av en ny metrolinje mellan Köpenhamns huvudbangård och Østerport via Refshaleøen och Lynetteholmen skulle få. I materialet finns också en beskrivning av möjligheten att förbereda en anslutning vid stationen Prags Boulevard till en eventuell framtida tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn, Öresundsmetro. Även möjligheten att göra M5 till en ringlinje mellan Köpenhamns huvudbangård och Østerport har undersökt.

I utredningsmaterialet finns två alternativ för en linje M5, en sydlig lösning som omfattar hela sträckan Köpenhamn H-Østerport och som kan byggas i två etapper (till Refshaleøen 2035 och till Østerport 2045) samt en nordlig lösning som bara omfattar sträckan Østerport-Lynetteholm (förväntat färdigställande 2045). Utredningen visar bland annat en trafikpåverkan med uppemot 15–20 lastbilar i timman till byggarbetsplatserna under de mest intensiva byggperioderna och förhöjda bullernivåer vid vissa byggplatser. Miljökonsekvensbeskrivningen kommer att sändas ut på en åtta veckor lång remissrunda.

Enligt uppgifter till Berlingske anses det i närtid dock viktigast att öka kapaciteten mellan huvudbangården och det så kallade havnesnit till bland annat Amager. Sophie Hæstorp Andersen (S), överborgmästare i Köpenhamn, ser det som den högsta prioriteringen. ”Det finns nu så många resenärer på M1 och M2 att det håller på att bli fullt”, säger hon till tidningen.

Sedan tidigare består Köpenhamns metronät av linjerna: M1 Vanløse-Vestamager, M2 Köpenhamns flygplats-Vanløse, M3 Cityringen, M4 København H-Orientkaj och M4 Syd till Sydhavnen som väntas öppna den 22 juni i år. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Politik8 juli, 2024

Sveriges Nordenminister Jessika Roswall (M) föreslås som ny EU-kommissionär

Jessika Roswall (M), som förutom Nordenminister även är EU-minister, nomineras till ny svensk EU-kommissionär efter Ylva Johansson (S). Det meddelade...

Turism/kultur4 juli, 2024

Rekordmånga museibesökare i Danmark i fjol – men biograferna tappar

Fler än någonsin besökte de danska museerna i fjol, men biobesöken har inte hämtat sig efter pandemin. I jämförelse med...

Samhälle4 juli, 2024

Konjunkturen i Öresund: Befolkningsprognoserna skruvas ner i både Sverige och Danmark – danska reallöner är återhämtade för privatanställda

På båda sidor Öresund har befolkningsprognoserna justerats ned. I Sverige uppskattas detta leda till ett minskat behov av nya bostäder...

Arbetsmarknad3 juli, 2024

Grön omställning störst när sju samarbetsprojekt får dela på 137 Interregmiljoner

Fem projekt inom Grön omställning, ett inom Hållbara transporter och ett inom Gränslös arbetsmarknad får dela på 136,7 miljoner kronor...

Infrastruktur1 juli, 2024

Trafikverket: ny Öresundsförbindelse behövs kring år 2050, men inget förslag uppfyller alla behov

Snart är det dags att påbörja arbetet mot en framtida ny förbindelse över Öresund om den ska vara på plats...

Infrastruktur4 juli, 2024

Köpenhamns överborgmästare hoppas på en dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – men avvisar Landskronas planer på ett Europaspår till Köpenhamn

Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) ser positivt på slutsatserna i Trafikverkets rapport om kapacitet och redundans över Öresund. Hon...

Infrastruktur4 juli, 2024

Landskronapolitikern Torkild Strandberg ställer sig bakom Trafikverkets förslag om dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – “rapporten styrker oss”

“Rapporten styrker oss i att Europaspåret har de funktioner som en ny Öresundsförbindelse behöver ha för att lösa problemen i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.