Connect with us

Infrastruktur

Ny utredning: en avgreningskammare för att ansluta en Öresundsmetro till linje M5 i Köpenhamn skulle kosta 400 miljoner danska kronor att bygga

Publicerad

den

I miljökonsekvensbeskrivningen som presenteras av Köpenhamns kommun har utgångspunkten varit tidigare utredningar där en Öresundsmetro innebär tåg från Malmö till Köpenhamn H respektive Østerport. Skärmdump: Köpenhamns kommuns utredningsmaterial ”M5 Safeguarding for Øresund Metro – Concept Design”

Att bygga en avgreningskammare på den kommande tunnelbanelinjen M5 i Köpenhamn för att ha möjlighet att kunna ansluta en eventuell framtida Öresundsmetro från Malmö skulle kosta 400 miljoner danska kronor. Ska en sådan kammare byggas behövs en rad undersökningar i närtid, för cirka 10–12 miljoner danska kronor, samt markreservationer kring bygget som ännu inte är kostnadsberäknade. Det visar nytt utredningsmaterial i form av en så kallad miljökonsekvensbeskrivning som Köpenhamns kommun offentliggjorde förra veckan.

Den så kallade miljökonsekvensbeskrivningen för en framtida metrosträckning, M5, visar vilken miljömässig påverkan bygget och driften av en ny metrolinje mellan Köpenhamns huvudbangård och Østerport via Refshaleøen och Lynetteholmen skulle få. I materialet finns också en beskrivning av möjligheten att förbereda en anslutning vid stationen Prags Boulevard till en eventuell framtida tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn, Öresundsmetro. Även möjligheten att göra M5 till en ringlinje mellan Köpenhamns huvudbangård och Østerport har undersökt.

I utredningsmaterialet finns två alternativ för en linje M5, en sydlig lösning som omfattar hela sträckan Köpenhamn H-Østerport och som kan byggas i två etapper (till Refshaleøen 2035 och till Østerport 2045) samt en nordlig lösning som bara omfattar sträckan Østerport-Lynetteholm (förväntat färdigställande 2045). Utredningen visar bland annat en trafikpåverkan med uppemot 15–20 lastbilar i timman till byggarbetsplatserna under de mest intensiva byggperioderna och förhöjda bullernivåer vid vissa byggplatser. Miljökonsekvensbeskrivningen kommer att sändas ut på en åtta veckor lång remissrunda.

Enligt uppgifter till Berlingske anses det i närtid dock viktigast att öka kapaciteten mellan huvudbangården och det så kallade havnesnit till bland annat Amager. Sophie Hæstorp Andersen (S), överborgmästare i Köpenhamn, ser det som den högsta prioriteringen. ”Det finns nu så många resenärer på M1 och M2 att det håller på att bli fullt”, säger hon till tidningen.

Sedan tidigare består Köpenhamns metronät av linjerna: M1 Vanløse-Vestamager, M2 Köpenhamns flygplats-Vanløse, M3 Cityringen, M4 København H-Orientkaj och M4 Syd till Sydhavnen som väntas öppna den 22 juni i år. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark8 timmar sedan

Kris för Köpenhamns restauranger – stagnerad konsumtion och överetablering

Restaurangerna i Köpenhamn har det tuff  rapporterar Berlingske. Även under helgerna står många stolar tomma och rekordmånga restauranger är till...

Danmark2 dagar sedan

Inkubatorn BioInnovation Institute i Köpenhamn expanderar från bioteknik till kvantteknologi och grön energi

Först var det universitetsforskningen inom bioteknik som skulle få stöd att utveckla de bästa idéerna till nya företag och hitta...

Näringsliv2 dagar sedan

Trots anklagelser om övervinster i dagligvaruhandeln så varslar Coop syd 160 anställda

Coop är en av de stora matvarujättarna som pekats ut i den pågående bojkottrörelsen mot prisökningar, som sprids på sociala...

Hållbarhet3 dagar sedan

Svenska regeringens klimatpolitik får kritik – igen

För en vecka sedan fick den svenska regeringen kritik av OECD för den förda klimatpolitiken. Nu stämmer det Klimatpolitiska rådet,...

Danmark4 dagar sedan

Svensk-danska kulturfonden delar ut projektbidrag på 350 000 SEK

Svensk-danska kulturfonden har nu öppnat för ansökningar till årets projektbidrag. För att ”stödja kulturellt samarbete mellan Sverige och Danmark, samt...

Samhälle4 dagar sedan

Matvarujättarna bojkottas av Facebookgrupp – som protest mot stigande priser

I måndags påbörjade en Facebookgrupp sin veckolånga bojkott av de stora livsmedelskedjorna i Sverige med förhoppningen att det ska leda...

Danmark4 dagar sedan

Nytt konsortium vill bygga militärfartyg i Danmark

Danmark ska börja bygga egna fregatter i Esbjergs hamn. Det är det nybildade konsortiet Danske Flådeskibe K/S som ska få...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.