Infrastruktur
Ny utredning: en avgreningskammare för att ansluta en Öresundsmetro till linje M5 i Köpenhamn skulle kosta 400 miljoner danska kronor att bygga

Att bygga en avgreningskammare på den kommande tunnelbanelinjen M5 i Köpenhamn för att ha möjlighet att kunna ansluta en eventuell framtida Öresundsmetro från Malmö skulle kosta 400 miljoner danska kronor. Ska en sådan kammare byggas behövs en rad undersökningar i närtid, för cirka 10–12 miljoner danska kronor, samt markreservationer kring bygget som ännu inte är kostnadsberäknade. Det visar nytt utredningsmaterial i form av en så kallad miljökonsekvensbeskrivning som Köpenhamns kommun offentliggjorde förra veckan.
Den så kallade miljökonsekvensbeskrivningen för en framtida metrosträckning, M5, visar vilken miljömässig påverkan bygget och driften av en ny metrolinje mellan Köpenhamns huvudbangård och Østerport via Refshaleøen och Lynetteholmen skulle få. I materialet finns också en beskrivning av möjligheten att förbereda en anslutning vid stationen Prags Boulevard till en eventuell framtida tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn, Öresundsmetro. Även möjligheten att göra M5 till en ringlinje mellan Köpenhamns huvudbangård och Østerport har undersökt.
I utredningsmaterialet finns två alternativ för en linje M5, en sydlig lösning som omfattar hela sträckan Köpenhamn H-Østerport och som kan byggas i två etapper (till Refshaleøen 2035 och till Østerport 2045) samt en nordlig lösning som bara omfattar sträckan Østerport-Lynetteholm (förväntat färdigställande 2045). Utredningen visar bland annat en trafikpåverkan med uppemot 15–20 lastbilar i timman till byggarbetsplatserna under de mest intensiva byggperioderna och förhöjda bullernivåer vid vissa byggplatser. Miljökonsekvensbeskrivningen kommer att sändas ut på en åtta veckor lång remissrunda.
Enligt uppgifter till Berlingske anses det i närtid dock viktigast att öka kapaciteten mellan huvudbangården och det så kallade havnesnit till bland annat Amager. Sophie Hæstorp Andersen (S), överborgmästare i Köpenhamn, ser det som den högsta prioriteringen. ”Det finns nu så många resenärer på M1 och M2 att det håller på att bli fullt”, säger hon till tidningen.
Sedan tidigare består Köpenhamns metronät av linjerna: M1 Vanløse-Vestamager, M2 Köpenhamns flygplats-Vanløse, M3 Cityringen, M4 København H-Orientkaj och M4 Syd till Sydhavnen som väntas öppna den 22 juni i år. (News Øresund)
-
Danmark4 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur9 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Danmark11 månader sedan
400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen
-
Norden9 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
IT / mobiltelefoni12 månader sedan
Mobilbetalningar blir möjliga före sommaren mellan Danmark, Norge och Finland
-
Samhälle11 månader sedan
Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat
-
Näringsliv7 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan