Connect with us

Infrastruktur

Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten

Publicerad

den

Magnus Andersson, enhetschef för drift och fordon, och Emelie Fredell, affärschef för Öresundståg, på Skånetrafiken betonar att man arbetar mycket med punktligheten även om majoriteten av förseningarna beror på faktorer som ligger utanför Skånetrafikens ansvarsområden. Foto: News Øresund - Anna Palmehag

Ökat resande, med trafikrekord över Öresundsbron i fjol, fler danska kunder som använder Skånetrafikens app och 111 Öresundståg i trafik. Mycket ser positivt ut för Skånetrafiken just nu, även om det återstår utmaningar med att fördela fordonen på bästa sätt över sträckorna, punktlighet och upphandlingar av såväl en operatör för nästa period som nya tåg för framtiden.

I fjol slog persontrafiken över Öresund rekord, och allra mest ökade tågtrafiken. Antalet tågresor över bron ökade med 15,6 procent, till 13,3 miljoner resor under hela 2023 – vilket motsvarar 36 464 resor per dag. För Skånetrafiken, som ansvarar för Öresundstågstrafiken över Öresund varav på dansk mark sedan 2022, var det med andra ord ett positivt år.

– Vi är glada över resandeutvecklingen och att våra danska kunder hittar till oss, också utifrån den starka valutan gentemot den svenska. Vi har gjort kampanjer som fått danska kunder att hitta vår app och vi upplever att man tycker att den är enkel att använda, säger Emelie Fredell, affärschef för Öresundståg på Skånetrafiken.

Ökad punktlighet hittills under 2024

Men även om mycket är positivt finns det också utmaningar för Skånetrafiken. Tågtrafikens punktlighet har varit uppe till diskussion under våren i Sverige, och även om debatten inte specifikt handlat om Öresundstågtrafiken lyfts försenade tåg i många sammanhang, exempelvis pendlarforum, som ett stort problem över Öresund.

Ser man till punktligheten under de senaste tolv månaderna, räknat till och med mars, ligger den i genomsnitt på 82 procent för Öresundstågen i riktning mot Sverige och 85 procent i riktning mot Danmark. Det innebär att 18 respektive 15 procent av tågen var mer än tre minuter försenade till sina stationer i förhållande till tidtabellen.

Sedan slutet av hösten och framför allt under de första tre månaderna under 2024 har dock punktlighetsstatistiken för Öresundstågen varit högre, och låg på omkring 90 procent i mars.

Emelie Fredell och hennes kollega Magnus Andersson, enhetschef för drift och fordon, betonar att punktligheten är väldigt viktig för organisationen och att det är en fråga som man ständigt arbetar med. Samtidigt är det mycket som kan gå fel, betonar de. Med många tåg som ska fram på spåren kan även en liten försening få stor effekt i slutändan.

– Långväga tåg har en tendens att bli mer försenade än lokaltåg, för de hinner exponeras för fler risker. Öresundstågen är ett utsträckt system, så det finns inslag av det även för vår del, säger Magnus Andersson, och syftar på att tågen bland annat går till Göteborg och Kalmar.

30 procent av förseningarna beror på spårspring

En del av problemen ligger utanför Skånetrafikens händer, så som infrastrukturrelaterade problem med exempelvis växlar eller signaler – eller att människor går i spåren. Det sistnämnda orsakar enligt Emelie Fredell och Magnus Andersson cirka 30 procent av förseningarna, medan infrastrukturen har legat bakom mer än hälften av förseningarna sedan början av 2023.

Inom Skånetrafikens ansvar ligger bland annat fordonsfel, personalbrist och om det händer något på en station som gör att det tar längre tid än vanligt för tåget att komma i väg, till exempel om någon behöver avhysas eller om mycket bagage ska av eller på.

– Vi jobbar med våra frågor, och en sådan är att vi håller fordonen i rätt skick. Vi ska inte skicka ut fordon som inte kan köras fullgott, säger Magnus Andersson.

Reservtåg ett sätt att minska förseningarna

Han betonar att verkstaden utanför Hässleholm som invigdes 2020 numera fungerar bra och levererar enligt avtal. Den största utmaningen just nu är i stället att i alla lägen styra fordonen rätt över sträckningarna, även vid oförutsedda och akuta störningar.

– Det är viktigt att vi kör tåg med rätt storlek i alla avgångar. Öresundstågsystemet är ett komplext system med långa avstånd, där vi kopplar av och på tågsätt utifrån resandemängd. Det kan ske störningar som gör att vi kör med färre tågsätt, och då gör vi en grundorsaksanalys av varför det skett, säger Emelie Fredell och Magnus Andersson fyller i:

– Det handlar om akuta saker som sker, för vi är inte ensamma på spåren och vi måste se hur vi ska kunna parera det. Vi har reservtåg som står i Malmö för att kunna köra över bron om det blir förseningar dit. Även i Halmstad har vi det, för att hålla kvaliteten i trafiken på Västkustbanan. Vårt mål är att kunna starta varje trafikdygn på rätt sätt med rätt kapacitet i alla tåg från alla utgångsstationer i trafiksystemet. Helsingborg är till exempel en viktig startpunkt, säger han.

Han suckar lite över den negativa bild som finns av punktligheten för Öresundstågen.

– Det är lite tungt. Det har varit ett antal bottennapp, och då ligger det intrycket kvar ganska länge.

Emelie Fredell fyller i:

– Man vet när vi levererat bra, för då hör vi inget. Man ska komma ihåg att vi har en väldig hög turtäthet och i grunden är det ett väldigt bra system. Vi är väldigt måna om att leverera till våra kunder, men gör vi inte det får vi ta den kritiken och se vad som vi kan förbättra, säger hon.

Framöver ska en ny modell av Öresundståg införskaffas. Foto: News Øresund – Henrik Smångs

Helt nya tåg ska snart upphandlas

I december i fjol övertog Skånetrafiken tio Öresundståg, som man köpt från danska DSB eftersom de inte längre använder dem på sträckan mellan Köpenhamn och Helsingör. Det innebär att man nu inom Öresundstågssamarbetet äger alla existerande 111 Öresundståg.

– Vi förstärker vår flotta, och nu har vi tåg i reserv för underhåll, men också kapacitet att växa i, säger Magnus Andersson.

Alla Öresundstågen är också upprustade, det sista blev klart i november i fjol.

Utmaningen framöver är att det inte finns fler Öresundståg att köpa in, utan det förbereds en upphandling av en helt ny typ av tåg, som enligt Magnus Andersson förhoppningsvis kan börja rulla på spåren omkring år 2030. Målet är att starta upp själva arbete med upphandlingen i höst.

– Det finns många hungriga leverantörer, så vi ska genom upphandlingsprocessen välja det tåg som är bäst lämpat för trafiken här. Vi har inga ramavtal för detta, utan vänder oss till marknaden och ser vad man erbjuder utifrån vår kravställning, säger Magnus Andersson.

Ny operatör för Öresundstågen från december 2025

För närvarande pågår också en upphandling av ny operatör för Öresundstågen från och med december 2025. Just nu körs tågen av Transdev, enligt ett reservavtal som trädde i kraft då SJ Öresund backade från avtalet år 2022.

Emelie Fredell bekräftar att det finns ett intresse bland operatörerna för upphandlingen.

– Vi är mitt i upphandlingen och hoppas kunna göra en tilldelning i höst. Den här gången kommer både trafik och underhåll av tågen att omfattas av samma avtal, säger Emelie Fredell.

Id-kontroller skulle påverka trafiken över Öresund rejält

I början av mars trädde en ny svensk lag i kraft, som innebär att regeringen utan att gå via riksdagen kan införa krav på att operatörer av tåg, bussar och färjor till Sverige måste genomföra id-kontroller av sina passagerare och enbart tillåta dem med rätt resehandlingar att följa med över gränsen. Lagen är till för att kunna användas i nödsituationer, men har fått omfattande kritik från aktörer i Öresundsregionen.

Emelie Fredell hoppas att lagen aldrig behöver nyttjas, men om den gör det trycker hon på att Skånetrafiken bör få vara en remissinstans i arbetet med att ta fram detaljföreskrifterna. Till skillnad från förra gången då så kallat transportöransvar infördes drivs Öresundstågtrafiken helt av svenska aktörer, vilket exempelvis skulle kunna göra det svårare att sätta in väktare och id-kontroller på dansk mark.

– Från Region Skåne och Öresundståg har vi varit tydliga och noggranna med att tala om alla svårigheter kring detta och vikten av att om det ska fungera praktiskt behöver man ta in oss i arbetet, säger hon.

Beskedet från regeringen har dock varit att man inte planerar att ta fram några föreskrifter nu, utan först då den eventuella kritiska situationen uppstår, eftersom den kanske inte ens kommer att röra Öresundsregionen.

News Øresund – Anna Palmehag

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Norden17 september, 2024

Nordiskt AI-center ska lyfta regionens AI-kapacitet och konkurrenskraft

Under hösten ska organisationen AI Sweden, tillsammans med AI Finland och IKT-Norge, leda arbetet med att utforma ett förslag till ett nordiskt AI-center...

Hållbarhet17 september, 2024

Skellefteå Kraft inleder ny satsning på hållbart flygbränsle

Skellefteå Kraft har inlett ett samarbete med SkyNRG med ambitionen att bygga en fabrik för storskalig produktion av det hållbara...

Danmark17 september, 2024

Tyskland inför gränskontroller mot Danmark

Måndagen den 16 september införde Tyskland tillfälliga gränskontroller mot Danmark. Anledningen, enligt den tyska inrikesministeriet, är att det finns ett...

Danmark15 september, 2024

VisitDenmark skapar nationell dataplattform för besöksnäringen

Under namnet VisitData har den nationella danska turistorganisationen VisitDenmark skapat en gemensam dataplattform för den danska besöksnäringen. Samtliga 19 danska...

Norden14 september, 2024

Nordiska rådet genomför undersökning av hur bankkonton och betalningstjänster fungerar över gränserna

Hur fungerar det för gränspendlare att få lönen överförd mellan banker i två länder och hur fungerar mobila betallösningar mellan...

Samhälle14 september, 2024

Ny bok hjälper svensktalande att klara det danska språket

Lone Koldtoft är en eldsjäl när det gäller att hjälpa svenskar att klara språket i Danmark. Hon är adjunkt i...

Fastighet12 september, 2024

Priserna på ägarlägenheter i Köpenhamn har stigit med 653 procent sedan 1992 – nu har villapriserna i huvudstaden återhämtat sig från boprisfallet under 2022

På 32 år har priserna på ägarlägenheter (ejerlejligheder) i Danmark ökat med 507 procent. I Köpenhamn har prisökningen varit ännu...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.