Forskning
Regeringen utreder köp av Max IV

Max IV:s direktör Christoph Quitmann visar anläggningens supermagnet för forskningsminister Helene Hellmark Knutsson (S). Foto: News Øresund – Anna Palmehag
Komplicerade regler gör att regeringen tvekar inför att köpa Max IV-byggnaden. Det berättade forskningsminister Helene Hellmark Knutsson (S) när hon på fredagen besökte synkrotronljusanläggningen i Lund.
Lunds universitet vill att staten köper loss Max IV, för att i framtiden slippa betala dyr hyra till ägarbolaget som i sin tur ägs av Peab och Wihlborgs. Men klausulen som medger att byggnaden kan köpas loss till självkostnadspris gäller bara under byggtiden och i juni 2016 ska forskningsanläggningen invigas.
– Det är en ganska skyndsam process som krävs. Vi bereder frågan, men det finns vissa utmaningar, bland annat fastighetsprinciper som regeringen följer. Annars krävs inte bara ett beslut från regeringen utan också riksdagen, sade Helene Hellmark Knutsson under besöket.

Den magnet som kommer att göra Max IV till en världsledande anläggning är utvecklad av chefskonstruktören Mikael Eriksson och tillverkas av det småländska bolaget Scanditronix. Foto: News Øresund – Anna Palmehag
Hon talade också om betydelsen av att Sverige kommer att ha en världsledande forskningsanläggning i Max IV och talade väl om de politiska företrädarnas satsningar.
– Den förra regeringen tog många beslut för att stärka forskningen. Det finns en bred samsyn, sade hon.
Max IV:s direktör Christoph Quitmann visade runt på den byggarbetsplats som anläggningen än så länge är, med uppmaningen att ingen fick röra något.
– Vi befinner oss nämligen inne i själva maskinen, förklarade han.
När Max IV invigs räknar han med att antalet forskare som använder den dubblas jämfört det tusental som nyttjar nuvarande Maxlab varje år. Intresset ökar, inte bara från universitetsvärlden.
– Just nu finns det ett stort intresse från läkemedelsbranschen, men även pappersindustrin börjar bli intresserad. I april ska vi hålla en workshop som finansieras av Wallenbergsstiftelsen, för svenska och finländska företag, sade han. (News Øresund – Anna Palmehag)
-
Danmark10 månader sedanEnergiö Bornholm på väg mot att förverkligas – avtal mellan Danmark och Tyskland väntas bli klart innan årsskiftet
-
Danmark10 månader sedanTyska järnvägsanslutningen till kommande Fehmarn Bält-tunneln minst tre år försenad
-
Samhälle12 månader sedanReserekord när Öresundstågen växt från Köpenhamn-Malmöpendel till att omfatta hela södra Sverige – siktar på 250-procentig ökning till 2050
-
Danmark8 månader sedan”Inte längre realistiskt” att Fehmarn Bält-tunneln kan öppna 2029
-
Danska valet 20264 månader sedanDanmark går till val den 24 mars
-
Samhälle12 månader sedanJacob Wallenberg om Öresundsregionen: ”Europas mest spännande region”
-
Samhälle9 månader sedanRegion Skåne ger klartecken för upphandling av nya Öresundståg – nu behöver övriga fem regioner fatta motsvarande beslut
-
Danmark9 månader sedanUtredning klar av åtta nya möjliga Metrolinjer i Köpenhamn och över Öresund till 2070
