Infrastruktur
Bygget av Fehmarn Bält-tunneln har officiellt påbörjats

Den 1 januari 2021 togs det första officiella spadtaget inför vad som kommer att bli en 18 km lång tunnel under Fehmarn Bälts havsbotten mellan danska Rødbyhavn och tyska Fehmarn. Tunneln planeras vara klar 2029 och kommer att rymma både tåg- och biltrafik. Det uppger det danska Transport- og boligministeriet i ett pressmeddelande.
Efter många år av överklaganden mot byggandet av Fehmarn Bält-tunneln kom i november 2020 ett slutligt klartecken när förvaltningsdomstolen i Leipzig avslog en sista överklagan av det tyska myndighetsgodkännandet för bygget av förbindelsen. Danmark hade flera år tidigare godkänt byggprojektet.
Den fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland kommer att halvera restiden mellan Malmö och Hamburg från sex till tre timmar och beräknas kosta 52,6 miljarder danska kronor att bygga räknat i 2015 års prisnivå. I likhet med Öresundsbron och Stora Bältbron kommer Fehmarn Bält-tunneln brukarfinansieras.
Det är entreprenörskonsortiet Fehmarn Link Contractors som nu går igång med att bygga den fabrik som ska tillverka de 89 betongelement som tunneln ska bestå av. Fabriken byggs i danska Rødbyhavn. Redan förra året påbörjades anläggningen av arbetshamnen i Rødbyhavn där tunnelfabriken ska byggas och även de första anläggningsarbetena på den tyska sidan ska gå igång i år. Likaså ska grävandet under havsbotten påbörjas i år. Det uppger det danska Transport- og boligministeriet.
Det första spadtaget uppmärksammandes virtuellt på grund av coronarestriktionerna. (News Øresund)
-
Danmark10 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark12 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Infrastruktur8 månader sedan
Norska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Politik12 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Danmark9 månader sedan
Möjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Norden10 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Infrastruktur12 månader sedan
Sveriges regering vill låta Öresundsbrons vinster stanna i regionen
-
Danmark9 månader sedan
Efter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen