21 januari 2018 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

2A xx

Published on december 22nd, 2017 | by Johan Wessman

0

Sverigeförhandlingen föreslår lånefinansierade höghastighetsjärnväg i slutrapport till regeringen

2017-12-22:

Höghastighetsjärnvägen är en nödvändig satsning menar HG Wessberg, som tillsammans med Catharina Håkansson Boman har varit förhandlingspersoner i Sverigeförhandlingen. Foto: News Öresund

Under onsdagen lämnade Sverigeförhandlingen över sin slutrapport och de avtal som slutits med kommuner och regioner runtom i landet till regeringen. I avtalen ingår 285 400 nya bostäder, målet var 100 000 stycken. I slutrapporten föreslås en lånefinansierad utbyggnad av höghastighetsjärnväg för hastigheter om 320 km/h som kan stå klar 2035.

Sverigeförhandlingen tillsattes 2014 av den svenska regeringen för att förhandla om medfinansiering och skapa nyttor som bland ökat bostadsbyggande kring infrastrukturprojekt och främst höghastighetståg Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Fokus i arbetet har varit på att möjliggöra ett snabbt genomförande av höghastighetsjärnväg i Sverige och att förhandla om stationsläge, medfinansiering och nya bostäder samt kollektivtrafikförbättringar.

I slutrapporten föreslår Sverigeförhandlingen att höghastighetsjärnväg ska byggas för hastigheter om 320 km/h och att utbyggnaden ska vara färdig runt år 2035. Finansieringen föreslås komma genom lån i Riksgälden.
− Höghastighetsjärnvägen är vår största infrastruktursatsning på 150 år och en nödvändig satsning på vårt järnvägssystem. Med lånefinansiering kan järnvägen byggas ut snabbt, vilket är en förutsättning för att få ut alla samhällsnyttor och klimateffekter. Då riskerar vi heller inte att under lång tid tränga ut andra angelägna infrastrukturinvesteringar. Höghastighetsjärnvägen är ett samhällsbygge som inte kan vänta, säger HG Wessberg, som tillsammans med Catharina Håkansson Boman har varit förhandlingspersoner, i ett pressmeddelande.

Det framgår även i slutrapporten att Sverigeförhandlingen är överens med Danmark om att fortsätta samarbetet som bland annat resulterat i en gemensam trafikprognos för Öresundstrafiken i form av en strategisk analys om ”bl.a. vilka nyttor som en ny fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skulle ge”. Analysen har en budget på 10 miljoner danska kronor 2018–2020. (News Øresund)

 

Läs mer:

Dubbelspår på hela Västkustbanan och snabbtåg med hastigheter på 250 km/h mellan Lund och Hässleholm – Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemets utveckling 2018–2019

Läs mer: Sverigeförhandlingen förordar snabb lånefinansierad utbyggnad av höghastighetsjärnväg i Sverige

Läs mer: Öresundsbron klarar trafiken fram till 2050 – dansk-svensk prognos för Öresundstrafiken


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑