Connect with us

Infrastruktur

Öresundsbron klarar trafiken fram till 2050

Publicerad

den

Det dansk-svenska prognosarbetet för Öresundstrafiken som initierades förra hösten är klart. Utredningen ligger till grund för beslutet om att påbörja en strategisk analys av en brukarfinansierad fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Foto: News Øresund

Nya beräkningar visar att kapaciteten på Öresundsbron räcker fram till år 2050. En förutsättning är dock att flera flaskhalsar i anslutningarna till förbindelsen åtgärdas. Samtidigt kan det finnas andra skäl för att en bygga en ny förbindelse över Öresund, exempelvis en vilja att förkorta restiden eller öka integrationen. Det framgår av den dansk-svenska prognos för Öresundstrafiken som offentliggörs idag och som är grunden till den strategiska analys som ländernas regeringar initierat. Bakom rapporten står Sverigeförhandlingen, Trafikverket och det danska Transportministeriet.

I september förra året startade utredningsarbetet om behovet av ytterligare en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark. Initiativet togs av Sverigeförhandlingen som genomfört arbetet tillsammans med Trafikverket och det danska Transportministeriet.
– Arbetet har gått jättebra även om det har funnits utmaningar. Dels på grund av att vi har helt olika prognosmodeller i Sverige och Danmark och dels för att det inte är lätt att göra prognosbedömningar mellan länder där valutakurser och nationella förändringar påverkar. Där kan vi konstatera att vi inte är helt färdiga ännu, vi behöver jobba vidare med en dansk-svensk modell som kan användas för att visa vilka av trimningsåtgärderna som behövs och när i tid de behöver genomföras, säger Hans Rode, utredningssekreterare på Sverigeförhandlingen, till News Øresund.

Om trimningsåtgärderna vidtas och resandeutvecklingen blir ungefär som prognosen förväntar kommer Öresundsbrons kapacitet att räcka fram till år 2050, enligt Hans Rode.
– Vi såg ganska snabbt att det inte finns en omedelbar kapacitetsbrist. Det finns gott om kapacitet och framför allt en rad trimningsåtgärder som kan vidtas på båda sidor. De kostnaderna är beskedliga jämfört med att bygga en helt ny förbindelse. De andra nyttor en förbindelse kan ge, såsom ökad integration och nya möjligheter på bostads- och arbetsmarknaden, ska utredas vidare. Vi kommer under hösten att ta fram en detaljerad projektplan och vilka utredningar som finns på båda sidor sundet och vad som behöver kompletteras. I september bör vi ha en ganska god bild över vad det fortsatta arbetet kommer att inriktas på, säger han.

Prognosen visar att efterfrågan när det gäller personresor över Öresund år 2050 kommer att vara mellan 40 000–50 000 personbilar och mellan 60 000–100 000 kollektivresor per dag. 2015, dvs innan id- och gränskontrollerna infördes, var antalet tågresor över Öresund 35 000–40 000 per dag.

När det gäller åtgärder i landanslutningarna till Öresundsbron för att öka kapaciteten är det bland annat aktuellt vid Köpenhamns flygplats Kastrup. Nya järnvägsspår och så kallad riktningsdrift beräknas kosta 1,6 miljarder danska kronor att genomföra. Andra identifierade flaskhalsar är bland annat Malmö C-Östervärn, Kalvebod-Ny Ellebjerg och Örestad station. Inga åtgärder är ännu beslutade kring dessa anslutningar. Det finns även möjlighet att öka kapaciteten i hur trafiken planeras och när det gäller tågens utformning, visar rapporten. Bland annat diskuteras så kallade dubbeldäckartåg på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: Danmark och Sverige överens om att inleda en strategisk analys av en fast HH-förbindelse

Läs mer: Dansk-svenskt prognosarbete för Öresundstrafiken klart i början av 2017

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad22 september, 2023

Skattereglerna i Norden behöver förenklas, visar ny analys

Skattereglerna för både medborgare och företag som arbetar över gränsen kan vara oförutsägbara, och arbetsgivare riskerar stor och onödig administration...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Ny rapport: Greater Copenhagen starka inom grön forskning, men släpar efter i innovationskraft och investeringar

Det är organisationen Greater Copenhagen som tagit fram rapporten ”Grön tillväxt i Greater Copenhagen”, som tittar närmare på hur storstadsområdet...

Näringsliv22 september, 2023

Forsea byter namn till Öresundslinjen efter ägarbytet

Öresundslinjen blir det nya namnet på de stora färjorna som trafikerar linjen Helsingborg-Helsingör. Namnbytet är ett led i integrationen med...

Danmark22 september, 2023

Den 1 oktober får äldre dieselbilar inte längre köra in i danska storstäders miljözoner

Från den 1 oktober får inte längre äldre persondieselbilar som följer Euronorm 4 eller lägre köra in i miljözonerna i...

Samhälle22 september, 2023

Öresundsdebatten vecka 38: Gängmedlemmar flyr Sverige av oro för sina liv, danska straff för svenska brott och kommunal dragkamp om Öresundsförbindelser

Gängkrigen i Sverige eskalerar och landet har inte varit så farligt sedan andra världskriget och gängmedlemmar flyr nu landet av...

Samhälle22 september, 2023

Räntehöjningarna slår hårdare mot hushåll med bostadsrättslägenhet i Stockholm än i Göteborg och Malmö

Riksbankens höjningar av styrräntan med följande höjningar av bostadsräntorna slår hårdare mot invånarna i Stockholm än i övriga landet beroende...

Arbetsmarknad22 september, 2023

Arbetslösheten har nästan halverats för svenskar födda utanför Europa

Sedan flyktingkrisen 2016 har arbetslösheten nästan halverats bland personer i Sverige som är födda utanför Europa rapporterar Dagens Nyheter  som...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.