Connect with us

Infrastruktur

Öresundsbron klarar trafiken fram till 2050

Publicerad

den

Det dansk-svenska prognosarbetet för Öresundstrafiken som initierades förra hösten är klart. Utredningen ligger till grund för beslutet om att påbörja en strategisk analys av en brukarfinansierad fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Foto: News Øresund

Nya beräkningar visar att kapaciteten på Öresundsbron räcker fram till år 2050. En förutsättning är dock att flera flaskhalsar i anslutningarna till förbindelsen åtgärdas. Samtidigt kan det finnas andra skäl för att en bygga en ny förbindelse över Öresund, exempelvis en vilja att förkorta restiden eller öka integrationen. Det framgår av den dansk-svenska prognos för Öresundstrafiken som offentliggörs idag och som är grunden till den strategiska analys som ländernas regeringar initierat. Bakom rapporten står Sverigeförhandlingen, Trafikverket och det danska Transportministeriet.

I september förra året startade utredningsarbetet om behovet av ytterligare en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark. Initiativet togs av Sverigeförhandlingen som genomfört arbetet tillsammans med Trafikverket och det danska Transportministeriet.
– Arbetet har gått jättebra även om det har funnits utmaningar. Dels på grund av att vi har helt olika prognosmodeller i Sverige och Danmark och dels för att det inte är lätt att göra prognosbedömningar mellan länder där valutakurser och nationella förändringar påverkar. Där kan vi konstatera att vi inte är helt färdiga ännu, vi behöver jobba vidare med en dansk-svensk modell som kan användas för att visa vilka av trimningsåtgärderna som behövs och när i tid de behöver genomföras, säger Hans Rode, utredningssekreterare på Sverigeförhandlingen, till News Øresund.

Om trimningsåtgärderna vidtas och resandeutvecklingen blir ungefär som prognosen förväntar kommer Öresundsbrons kapacitet att räcka fram till år 2050, enligt Hans Rode.
– Vi såg ganska snabbt att det inte finns en omedelbar kapacitetsbrist. Det finns gott om kapacitet och framför allt en rad trimningsåtgärder som kan vidtas på båda sidor. De kostnaderna är beskedliga jämfört med att bygga en helt ny förbindelse. De andra nyttor en förbindelse kan ge, såsom ökad integration och nya möjligheter på bostads- och arbetsmarknaden, ska utredas vidare. Vi kommer under hösten att ta fram en detaljerad projektplan och vilka utredningar som finns på båda sidor sundet och vad som behöver kompletteras. I september bör vi ha en ganska god bild över vad det fortsatta arbetet kommer att inriktas på, säger han.

Prognosen visar att efterfrågan när det gäller personresor över Öresund år 2050 kommer att vara mellan 40 000–50 000 personbilar och mellan 60 000–100 000 kollektivresor per dag. 2015, dvs innan id- och gränskontrollerna infördes, var antalet tågresor över Öresund 35 000–40 000 per dag.

När det gäller åtgärder i landanslutningarna till Öresundsbron för att öka kapaciteten är det bland annat aktuellt vid Köpenhamns flygplats Kastrup. Nya järnvägsspår och så kallad riktningsdrift beräknas kosta 1,6 miljarder danska kronor att genomföra. Andra identifierade flaskhalsar är bland annat Malmö C-Östervärn, Kalvebod-Ny Ellebjerg och Örestad station. Inga åtgärder är ännu beslutade kring dessa anslutningar. Det finns även möjlighet att öka kapaciteten i hur trafiken planeras och när det gäller tågens utformning, visar rapporten. Bland annat diskuteras så kallade dubbeldäckartåg på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: Danmark och Sverige överens om att inleda en strategisk analys av en fast HH-förbindelse

Läs mer: Dansk-svenskt prognosarbete för Öresundstrafiken klart i början av 2017

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Samhälle17 juli, 2019

Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020

När Metrons cityring invigs i Köpenhamn den 29 september ska det enligt lagen om finansieringen av cityringen införas ett kvalitetstillägg...

Samhälle7 juli, 2019

Region Skånes ordförande vill öppna Öresundsbron för motionslopp under 20-årsjubileet

När Öresundsbron fyller 20 år nästa år borde bron öppna upp för ett nytt motionslopp såsom man gjorde vid invigningen...

Arbetsmarknad7 juli, 2019

124 000 personer flyttade mellan Danmark och Sverige mellan 1861 och 1910

Långt före Öresundsbron fanns det stora migrationsströmmar mellan Sverige och Danmark. Mellan 1861 och 1910 flyttade mer än 124 000...

Infrastruktur7 juli, 2019

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då...

Danmark7 juli, 2019

Peab köper finsk konkurrent – blir nummer tre på asfalt i Danmark och störst i Norden

Den skånska byggkoncernen Peab köper finska konkurrenten YIT:s asfalts- och ballastsverksamhet i Norden för tre miljarder kronor. Affären innebär att...

Bostad/fastighet7 juli, 2019

Fler svenska fastighetsköp i Danmark av Niam, Heimstaden och Wihlborgs

Den svenska uppköpsvågen av fastigheter i Danmark fortsätter. Sommaren började med att den svenska fastighetsfonden Niam köper ett bostadsprojekt i...

Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Samhälle6 juli, 2019

Knapp ökning av besökarna i Öresundshuset trots färre seminarier

När den skånska satsningen på Öresundshuset stängde i Visby på fredagen kunde antalet besökare i huset under Almedalsveckan räknas samman...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.