Connect with us

Infrastruktur

Öresundsbron klarar trafiken fram till 2050

Publicerad

den

Det dansk-svenska prognosarbetet för Öresundstrafiken som initierades förra hösten är klart. Utredningen ligger till grund för beslutet om att påbörja en strategisk analys av en brukarfinansierad fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Foto: News Øresund

Nya beräkningar visar att kapaciteten på Öresundsbron räcker fram till år 2050. En förutsättning är dock att flera flaskhalsar i anslutningarna till förbindelsen åtgärdas. Samtidigt kan det finnas andra skäl för att en bygga en ny förbindelse över Öresund, exempelvis en vilja att förkorta restiden eller öka integrationen. Det framgår av den dansk-svenska prognos för Öresundstrafiken som offentliggörs idag och som är grunden till den strategiska analys som ländernas regeringar initierat. Bakom rapporten står Sverigeförhandlingen, Trafikverket och det danska Transportministeriet.

I september förra året startade utredningsarbetet om behovet av ytterligare en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark. Initiativet togs av Sverigeförhandlingen som genomfört arbetet tillsammans med Trafikverket och det danska Transportministeriet.
– Arbetet har gått jättebra även om det har funnits utmaningar. Dels på grund av att vi har helt olika prognosmodeller i Sverige och Danmark och dels för att det inte är lätt att göra prognosbedömningar mellan länder där valutakurser och nationella förändringar påverkar. Där kan vi konstatera att vi inte är helt färdiga ännu, vi behöver jobba vidare med en dansk-svensk modell som kan användas för att visa vilka av trimningsåtgärderna som behövs och när i tid de behöver genomföras, säger Hans Rode, utredningssekreterare på Sverigeförhandlingen, till News Øresund.

Om trimningsåtgärderna vidtas och resandeutvecklingen blir ungefär som prognosen förväntar kommer Öresundsbrons kapacitet att räcka fram till år 2050, enligt Hans Rode.
– Vi såg ganska snabbt att det inte finns en omedelbar kapacitetsbrist. Det finns gott om kapacitet och framför allt en rad trimningsåtgärder som kan vidtas på båda sidor. De kostnaderna är beskedliga jämfört med att bygga en helt ny förbindelse. De andra nyttor en förbindelse kan ge, såsom ökad integration och nya möjligheter på bostads- och arbetsmarknaden, ska utredas vidare. Vi kommer under hösten att ta fram en detaljerad projektplan och vilka utredningar som finns på båda sidor sundet och vad som behöver kompletteras. I september bör vi ha en ganska god bild över vad det fortsatta arbetet kommer att inriktas på, säger han.

Prognosen visar att efterfrågan när det gäller personresor över Öresund år 2050 kommer att vara mellan 40 000–50 000 personbilar och mellan 60 000–100 000 kollektivresor per dag. 2015, dvs innan id- och gränskontrollerna infördes, var antalet tågresor över Öresund 35 000–40 000 per dag.

När det gäller åtgärder i landanslutningarna till Öresundsbron för att öka kapaciteten är det bland annat aktuellt vid Köpenhamns flygplats Kastrup. Nya järnvägsspår och så kallad riktningsdrift beräknas kosta 1,6 miljarder danska kronor att genomföra. Andra identifierade flaskhalsar är bland annat Malmö C-Östervärn, Kalvebod-Ny Ellebjerg och Örestad station. Inga åtgärder är ännu beslutade kring dessa anslutningar. Det finns även möjlighet att öka kapaciteten i hur trafiken planeras och när det gäller tågens utformning, visar rapporten. Bland annat diskuteras så kallade dubbeldäckartåg på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: Danmark och Sverige överens om att inleda en strategisk analys av en fast HH-förbindelse

Läs mer: Dansk-svenskt prognosarbete för Öresundstrafiken klart i början av 2017

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Danmark17 september, 2019

Danmarks nationalbank sänker räntan ytterligare

Danmarks nationalbank sänker räntan med ytterligare 0,1 procent, från -0,65 till -0,75 procent. I Sverige lämnades räntan oförändrad på -0,25...

Cleantech16 september, 2019

Danmarks fyra största städer vill förbjuda gamla dieselbilar

Borgmästarna i Köpenhamn, Aarhus, Odense och Aalborg har kommit med ett gemensamt förslag om att förbjuda äldre dieselbilar i centrum...

Cleantech16 september, 2019

Näringsliv, infrastruktur och grön omställning står i fokus när kronprinsessparet på måndagen inleder sitt besök i Danmark

Företagsbesök, medverkan på Dansk Industris årliga toppmöte och närvaro vid ett svensk-danskt affärsforum. Det står på programmet när kronprinsessan Victoria...

Danmark16 september, 2019

Dansk Industri lägger fram klimatplan för 65 procent lägre CO2 utsläpp och 120.000 nya jobb

31 konkreta förslag till en 2030-plan för 65 procent lägre CO2 utsläpp i Danmark och som kan öka sysselsättningen med...

Danmark12 september, 2019

Tredubbling av antalet danska deltagare sedan Nordic Life Science Days flyttat till Malmö

Omkring 800 Life Science-företag och organisationer har denna vecka samlats i Malmö för att delta i Nordic Life Science Days....

Danmark12 september, 2019

Danskt biotechbolag får stort kapitaltillskott

Zeeland Pharma får över 700 miljoner danska kronor till utveckling av nya läkemedel mot diabetes, fetma och tarmsjukdomar. Företagets storinvesterare,...

Samhälle12 september, 2019

Danmarks transportminister vill utreda direkt tågtrafik mellan Helsingör och Kastrup när Øresundstågen slutar köra på Kustbanan

Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) vill undersöka om det dansk-svenska tågsamarbetet kan förbättras. Ministern vill se över möjligheten för att...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.