Connect with us

Infrastruktur

Öresundsbron klarar trafiken fram till 2050

Publicerad

den

Det dansk-svenska prognosarbetet för Öresundstrafiken som initierades förra hösten är klart. Utredningen ligger till grund för beslutet om att påbörja en strategisk analys av en brukarfinansierad fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Foto: News Øresund

Nya beräkningar visar att kapaciteten på Öresundsbron räcker fram till år 2050. En förutsättning är dock att flera flaskhalsar i anslutningarna till förbindelsen åtgärdas. Samtidigt kan det finnas andra skäl för att en bygga en ny förbindelse över Öresund, exempelvis en vilja att förkorta restiden eller öka integrationen. Det framgår av den dansk-svenska prognos för Öresundstrafiken som offentliggörs idag och som är grunden till den strategiska analys som ländernas regeringar initierat. Bakom rapporten står Sverigeförhandlingen, Trafikverket och det danska Transportministeriet.

I september förra året startade utredningsarbetet om behovet av ytterligare en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark. Initiativet togs av Sverigeförhandlingen som genomfört arbetet tillsammans med Trafikverket och det danska Transportministeriet.
– Arbetet har gått jättebra även om det har funnits utmaningar. Dels på grund av att vi har helt olika prognosmodeller i Sverige och Danmark och dels för att det inte är lätt att göra prognosbedömningar mellan länder där valutakurser och nationella förändringar påverkar. Där kan vi konstatera att vi inte är helt färdiga ännu, vi behöver jobba vidare med en dansk-svensk modell som kan användas för att visa vilka av trimningsåtgärderna som behövs och när i tid de behöver genomföras, säger Hans Rode, utredningssekreterare på Sverigeförhandlingen, till News Øresund.

Om trimningsåtgärderna vidtas och resandeutvecklingen blir ungefär som prognosen förväntar kommer Öresundsbrons kapacitet att räcka fram till år 2050, enligt Hans Rode.
– Vi såg ganska snabbt att det inte finns en omedelbar kapacitetsbrist. Det finns gott om kapacitet och framför allt en rad trimningsåtgärder som kan vidtas på båda sidor. De kostnaderna är beskedliga jämfört med att bygga en helt ny förbindelse. De andra nyttor en förbindelse kan ge, såsom ökad integration och nya möjligheter på bostads- och arbetsmarknaden, ska utredas vidare. Vi kommer under hösten att ta fram en detaljerad projektplan och vilka utredningar som finns på båda sidor sundet och vad som behöver kompletteras. I september bör vi ha en ganska god bild över vad det fortsatta arbetet kommer att inriktas på, säger han.

Prognosen visar att efterfrågan när det gäller personresor över Öresund år 2050 kommer att vara mellan 40 000–50 000 personbilar och mellan 60 000–100 000 kollektivresor per dag. 2015, dvs innan id- och gränskontrollerna infördes, var antalet tågresor över Öresund 35 000–40 000 per dag.

När det gäller åtgärder i landanslutningarna till Öresundsbron för att öka kapaciteten är det bland annat aktuellt vid Köpenhamns flygplats Kastrup. Nya järnvägsspår och så kallad riktningsdrift beräknas kosta 1,6 miljarder danska kronor att genomföra. Andra identifierade flaskhalsar är bland annat Malmö C-Östervärn, Kalvebod-Ny Ellebjerg och Örestad station. Inga åtgärder är ännu beslutade kring dessa anslutningar. Det finns även möjlighet att öka kapaciteten i hur trafiken planeras och när det gäller tågens utformning, visar rapporten. Bland annat diskuteras så kallade dubbeldäckartåg på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: Danmark och Sverige överens om att inleda en strategisk analys av en fast HH-förbindelse

Läs mer: Dansk-svenskt prognosarbete för Öresundstrafiken klart i början av 2017

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Okategoriserade12 augusti, 2020

Malmöföretaget Boozt Fashions satsning på e-handels outlet lyft fram som succé under coronakrisen av dansk tidning

Börsnoterade e-handelsföretaget Boozt Fashion med huvudkontor i Malmö, lager i Ängelholm och en nästan helt dansk företagsledning lyfts fram av...

Okategoriserade12 augusti, 2020

Helsingborg en av tolv städer som kan bli Europas innovationshuvudstad 2020

Helsingborg kan bli årets innovationshuvudstad i Europa. En utmärkelse som tidigare gått till bland andra Barcelona, Amsterdam och Paris. Den...

Danmark11 augusti, 2020

Den växande läkemedelsindustrin kan lyfta Danmark ur coronakrisen

Den danska läkemedelsindustrins produktion har ökat med 123 procent på tio år, och är en stor anledning till den danska...

Danmark11 augusti, 2020

Nytt parti redo för nästa val i Danmark – Veganerpartiet

Veganerpartiet heter det nyaste partiet i Danmark. Under augusti fick partiet ihop de drygt 20 000 väljarförklaringar som krävs för att...

Infrastruktur10 augusti, 2020

Godstågen mellan Trelleborg och Tyskland ska bli fler

Svenska regeringen vill se en ökning av antalet godstågvagnar som går mellan hamnen i Trelleborg och Tyskland och har bett...

Innovation11 augusti, 2020

Danska start-ups skapar branschorganisation

Danska start-ups har saknat en stark och enad röst i samhället och i den politiska debatten. Det menar initiativtagarna till...

Danmark7 augusti, 2020

Efter ökad smittspridning – det danska samlingsförbudet höjs ej som planerat

Den 8 augusti skulle samlingsförbudet i Danmark höjts, så att 200 personer skulle kunna samlas istället för dagens nivå om...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.