Connect with us

Infrastruktur

Öresundsbron klarar trafiken fram till 2050

Publicerad

den

Det dansk-svenska prognosarbetet för Öresundstrafiken som initierades förra hösten är klart. Utredningen ligger till grund för beslutet om att påbörja en strategisk analys av en brukarfinansierad fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Foto: News Øresund

Nya beräkningar visar att kapaciteten på Öresundsbron räcker fram till år 2050. En förutsättning är dock att flera flaskhalsar i anslutningarna till förbindelsen åtgärdas. Samtidigt kan det finnas andra skäl för att en bygga en ny förbindelse över Öresund, exempelvis en vilja att förkorta restiden eller öka integrationen. Det framgår av den dansk-svenska prognos för Öresundstrafiken som offentliggörs idag och som är grunden till den strategiska analys som ländernas regeringar initierat. Bakom rapporten står Sverigeförhandlingen, Trafikverket och det danska Transportministeriet.

I september förra året startade utredningsarbetet om behovet av ytterligare en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark. Initiativet togs av Sverigeförhandlingen som genomfört arbetet tillsammans med Trafikverket och det danska Transportministeriet.
– Arbetet har gått jättebra även om det har funnits utmaningar. Dels på grund av att vi har helt olika prognosmodeller i Sverige och Danmark och dels för att det inte är lätt att göra prognosbedömningar mellan länder där valutakurser och nationella förändringar påverkar. Där kan vi konstatera att vi inte är helt färdiga ännu, vi behöver jobba vidare med en dansk-svensk modell som kan användas för att visa vilka av trimningsåtgärderna som behövs och när i tid de behöver genomföras, säger Hans Rode, utredningssekreterare på Sverigeförhandlingen, till News Øresund.

Om trimningsåtgärderna vidtas och resandeutvecklingen blir ungefär som prognosen förväntar kommer Öresundsbrons kapacitet att räcka fram till år 2050, enligt Hans Rode.
– Vi såg ganska snabbt att det inte finns en omedelbar kapacitetsbrist. Det finns gott om kapacitet och framför allt en rad trimningsåtgärder som kan vidtas på båda sidor. De kostnaderna är beskedliga jämfört med att bygga en helt ny förbindelse. De andra nyttor en förbindelse kan ge, såsom ökad integration och nya möjligheter på bostads- och arbetsmarknaden, ska utredas vidare. Vi kommer under hösten att ta fram en detaljerad projektplan och vilka utredningar som finns på båda sidor sundet och vad som behöver kompletteras. I september bör vi ha en ganska god bild över vad det fortsatta arbetet kommer att inriktas på, säger han.

Prognosen visar att efterfrågan när det gäller personresor över Öresund år 2050 kommer att vara mellan 40 000–50 000 personbilar och mellan 60 000–100 000 kollektivresor per dag. 2015, dvs innan id- och gränskontrollerna infördes, var antalet tågresor över Öresund 35 000–40 000 per dag.

När det gäller åtgärder i landanslutningarna till Öresundsbron för att öka kapaciteten är det bland annat aktuellt vid Köpenhamns flygplats Kastrup. Nya järnvägsspår och så kallad riktningsdrift beräknas kosta 1,6 miljarder danska kronor att genomföra. Andra identifierade flaskhalsar är bland annat Malmö C-Östervärn, Kalvebod-Ny Ellebjerg och Örestad station. Inga åtgärder är ännu beslutade kring dessa anslutningar. Det finns även möjlighet att öka kapaciteten i hur trafiken planeras och när det gäller tågens utformning, visar rapporten. Bland annat diskuteras så kallade dubbeldäckartåg på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: Danmark och Sverige överens om att inleda en strategisk analys av en fast HH-förbindelse

Läs mer: Dansk-svenskt prognosarbete för Öresundstrafiken klart i början av 2017

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark4 mars, 2021

Ett år sedan första konstaterade coronafallen i Öresundsregionen

För lite drygt ett år sedan, den 27 februari 2020, konstaterades det första coronafallet på Själland och 2 mars kom...

Näringsliv4 mars, 2021

Från vd-succé med vindenergiföretaget Ørsted till nyblivet danskt styrelseproffs

Danska vindenergiföretaget Ørsteds tidigare vd Henrik Poulsen blir nu ett danskt styrelseproffs med ett växande inflytande. Han valdes nyligen in...

Samhälle4 mars, 2021

Möjligt att söka förprojekt inför nästa Interregperiod

Aktörer i Öresund, Skagerrak och Kattegatt kan nu söka om medel till förprojekt, så kallade brobyggarprojekt. Syftet är att förbereda nya...

Life Science4 mars, 2021

Ny undersökning: 8 av 10 små och medelstora life science-företag i Sverige förväntar att rekrytera fler medarbetare

Optimismen när det gäller behovet av nyanställningar är utbrett i life science-branschen i Sverige, enligt en ny analys genomförd av...

Fastighet4 mars, 2021

2020 blev rekordår för bostadsbyggandet i Malmö – 3 600 bostäder färdigställdes

Malmö växer så det knakar och 2020 blev ett rekordår för både bostadsbyggandet och befolkningsökningen i kommunen. Under förra året...

Samhälle4 mars, 2021

Norge har öppnat gränsen för pendlare

Den 1 mars öppnade Norge återigen gränsen för svenska och finska pendlare, under förutsättning att de kan uppvisa ett högst...

Samhälle4 mars, 2021

Nytt projekt undersöker möjligheten att ta fram uppgifter om arbetspendlingen över Öresund utan statistikutbyte mellan länderna

Region Skåne och Danmarks statistik undersöker nu möjligheten att bara använda danska uppgifter från bland annat inkomstregistret i Danmark för...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.