Connect with us

Infrastruktur

Danmark och Sverige överens om att inleda en strategisk analys av en fast HH-förbindelse

Publicerad

den

“Kapaciteten på Öresundsbron räcker ett bra tag framöver, men en ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark kan ge positiva effekter så som större arbetsmarknad och ökat bostadsbyggande. Därför har Sverige och Danmark enats om att göra en strategisk analys av de nyttor en eventuell fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kan ge” skriver Sverigeförhandlingen i ett pressmeddelande. Foto: News Öresund – Jenny Andersson

Danmark och Sverige är överens om att påbörja en strategisk analys av en brukarfinansierad tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Det uppger danska Transportministeriet samt SverigeförhandlingenAnalysen blir en fortsättning på ländernas gemensamma trafikutredning som presenterades på måndagsmorgonen. Den visar att det kapacitetsmässigt inte finns behov av ytterligare en fast förbindelse över Öresund “inom överskådlig framtid” men att det kan finnas andra motiv som robusthet, restidsförkortningar eller önskemål om att främja integrationen. 

– Det som är spännande med en HH-förbindelse är just att projektet kan bidra till tillväxt och välstånd utan att man tar resurser från andra goda projekt, säger Danmarks transportminister Ole Birk Olesen i en kommentar. Foto: News Øresund – Sofie Paisley

Transportministeriet pekar i ett pressmeddelande på att en fast HH-förbindelse kan öka tillgängligheten och binda Öresundsregionens näringsliv och arbetsmarknad tätare samman. “Det skulle gynna huvudstadsområdet och därmed öka Danmarks möjligheter att skapa tillväxt och välstånd”.
Det verkar som om det finns goda möjligheter att bygga och finansiera en fast HH-förbindelse med brukarfinansiering så som man känner det från Stora Bält och Öresund. Det ska vi nu undersöka närmare i en strategisk analys tillsammans med svenskarna, säger Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (LA) i en kommentar.
– Det finns särskilt goda förutsättningar för en ren vägförbindelse, som verkar ha en solid affärsmodell. Efter svenska önskemål  undersöker vi också en järnvägsförbindelse för passagerartåg. Så får vi därefter diskutera de olika modellerna och riskfördelningen med svenskarna.

Enligt den rapport som Sverigeförhandlingen på måndagen sände till Näringsdepartementet i Sverige “… fortsätter nu samarbetet med Transportministeriet och Trafikverket med syfte att under 2017 ta fram en detaljerad projektplan som underlag för arbetsfördelning mellan parterna samt upphandling av konsulttjänster. Enligt danska Transportministeriet förväntas den strategiska analysen av en fast HH-förbindelse ta omkring tre år att genomföra.

Den dansk-svenska rapport – Resande och transporter över Öresund – som presenterades på måndagsmorgonen konstaterar att “det ur en kapacitetsmässig synpunkt inte finns behov för en ny förbindelse över Öresund inom överskådlig framtid, även om de största flaskhalsarna i anslutningarna behöver lösas”
– Vi är överens om att man bör titta vidare på tunnelförbindelser mellan Helsingborg och Helsingör men inte utifrån ett kapacitetsperspektiv utan utifrån andra aspekter som till exempel robusthet, en förbättrad bostadsmarknad, restidsvinster, arbetsmarknadsnyttor, miljönyttor, näringslivsnyttor, samhällsutveckling och sociala nyttor, säger HG Wessberg, förhandlare Sverigeförhandlingen.

En fast HH-förbindelse finns redan med i en dansk-svensk viljeförklaring – trafikcharter – som tecknats mellan de tre regionerna och 79 kommunerna inom samarbetsorganisationen the Greater Copenhagen & Skåne Committee. Där har man enats om att verka för att en fast HH-förbindelse ska byggas först och påbörjas så snart som möjligt samt att en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö kan byggas oavsett om det finns ett avtal om en HH-förbindelse eller ej.
– En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skulle kraftigt vidga den gemensamma arbetsmarknaden i Öresundsregionen. Vi är glada att Sverigeförhandlingen har tagit till sig de starka argumenten för en HH-förbindelse. Det här är ett stort steg mot en ny förbindelse och en stor framgång för Skåne och Öresundssamarbetet,” säger Henrik Fritzon (S), ordförande i Greater Copenhagen and Skåne Committee och regionstyrelsens ordförande i Region Skåne. (News Øresund)

Läs mer:  Danska transportministern vill ha fast HH-förbindelse – men bara för bilar

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Danmark19 januari, 2020

Danmark fortsätter utreda bro över Kattegatt – skulle halvera restiden mellan Aarhus och Köpenhamn/Malmö

UPPDATERAD. Den socialdemokratiska danska regeringen har beslutat att fortsätta den tidigare borgerliga regeringens utredningen om en fast förbindelse över Kattegatt....

Politik19 januari, 2020

Tidigare svensk finansminister: låt danskarna rädda Postnord eller låt Posten gå i konkurs

“Låt Posten gå i konkurs – köp sedan ut Svenska Posten!” skriver Sveriges tidigare finansminister Allan Larsson (S) i ett...

Samhälle17 januari, 2020

Greater Copenhagen-samarbetet hämtar sin nya vd från Israel – Tue David Bak

Tue David Bak blir ny vd för den dansk-svenska politiska samarbetsorganisationen Greater Copenhagen Committee. Med ett förflutet som utvecklingsdirektör för...

Danmark17 januari, 2020

Danmark fryser bidrag till Nordiska Ministerrådet efter misstänkt bokföringsfel

Danska Riksrevisionen ska utreda om det har förekommit fel i Nordiska Ministerrådets bokföring mellan januari 2018 till april 2019 och...

Infrastruktur16 januari, 2020

Öresundsbron firas med jubileumskonsert på Ribban, intervjuer, bok och konferenser

Firandet av Öresundsbrons 20-årsjubileum den 1 juli börjar ta form. Malmös kommunstyrelse beslutade på onsdagen att avsätta 1,2 miljoner kronor till...

Bostad/fastighet16 januari, 2020

Öresundsregionens högsta kontorshus invigt i Hyllie

Kontorsfastigheten The Point i Hyllie invigdes på torsdagen med konfettiregn, bandklippning och rundvisning på den översta 29:e våningen. Med sina...

Infrastruktur16 januari, 2020

Tyskland investerar 86 miljarder euro i grön tågsatsning

”Det viktigaste moderniseringsprojektet i Tysklands historia” kallar Tysklands transportminister Andreas Scheuer Kallar den satsning som den tyska regeringen gör med...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.