Connect with us

Infrastruktur

Danmark och Sverige överens om att inleda en strategisk analys av en fast HH-förbindelse

Publicerad

den

“Kapaciteten på Öresundsbron räcker ett bra tag framöver, men en ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark kan ge positiva effekter så som större arbetsmarknad och ökat bostadsbyggande. Därför har Sverige och Danmark enats om att göra en strategisk analys av de nyttor en eventuell fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kan ge” skriver Sverigeförhandlingen i ett pressmeddelande. Foto: News Öresund – Jenny Andersson

Danmark och Sverige är överens om att påbörja en strategisk analys av en brukarfinansierad tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Det uppger danska Transportministeriet samt SverigeförhandlingenAnalysen blir en fortsättning på ländernas gemensamma trafikutredning som presenterades på måndagsmorgonen. Den visar att det kapacitetsmässigt inte finns behov av ytterligare en fast förbindelse över Öresund “inom överskådlig framtid” men att det kan finnas andra motiv som robusthet, restidsförkortningar eller önskemål om att främja integrationen. 

– Det som är spännande med en HH-förbindelse är just att projektet kan bidra till tillväxt och välstånd utan att man tar resurser från andra goda projekt, säger Danmarks transportminister Ole Birk Olesen i en kommentar. Foto: News Øresund – Sofie Paisley

Transportministeriet pekar i ett pressmeddelande på att en fast HH-förbindelse kan öka tillgängligheten och binda Öresundsregionens näringsliv och arbetsmarknad tätare samman. “Det skulle gynna huvudstadsområdet och därmed öka Danmarks möjligheter att skapa tillväxt och välstånd”.
Det verkar som om det finns goda möjligheter att bygga och finansiera en fast HH-förbindelse med brukarfinansiering så som man känner det från Stora Bält och Öresund. Det ska vi nu undersöka närmare i en strategisk analys tillsammans med svenskarna, säger Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (LA) i en kommentar.
– Det finns särskilt goda förutsättningar för en ren vägförbindelse, som verkar ha en solid affärsmodell. Efter svenska önskemål  undersöker vi också en järnvägsförbindelse för passagerartåg. Så får vi därefter diskutera de olika modellerna och riskfördelningen med svenskarna.

Enligt den rapport som Sverigeförhandlingen på måndagen sände till Näringsdepartementet i Sverige “… fortsätter nu samarbetet med Transportministeriet och Trafikverket med syfte att under 2017 ta fram en detaljerad projektplan som underlag för arbetsfördelning mellan parterna samt upphandling av konsulttjänster. Enligt danska Transportministeriet förväntas den strategiska analysen av en fast HH-förbindelse ta omkring tre år att genomföra.

Den dansk-svenska rapport – Resande och transporter över Öresund – som presenterades på måndagsmorgonen konstaterar att “det ur en kapacitetsmässig synpunkt inte finns behov för en ny förbindelse över Öresund inom överskådlig framtid, även om de största flaskhalsarna i anslutningarna behöver lösas”
– Vi är överens om att man bör titta vidare på tunnelförbindelser mellan Helsingborg och Helsingör men inte utifrån ett kapacitetsperspektiv utan utifrån andra aspekter som till exempel robusthet, en förbättrad bostadsmarknad, restidsvinster, arbetsmarknadsnyttor, miljönyttor, näringslivsnyttor, samhällsutveckling och sociala nyttor, säger HG Wessberg, förhandlare Sverigeförhandlingen.

En fast HH-förbindelse finns redan med i en dansk-svensk viljeförklaring – trafikcharter – som tecknats mellan de tre regionerna och 79 kommunerna inom samarbetsorganisationen the Greater Copenhagen & Skåne Committee. Där har man enats om att verka för att en fast HH-förbindelse ska byggas först och påbörjas så snart som möjligt samt att en Öresundsmetro mellan Köpenhamn och Malmö kan byggas oavsett om det finns ett avtal om en HH-förbindelse eller ej.
– En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skulle kraftigt vidga den gemensamma arbetsmarknaden i Öresundsregionen. Vi är glada att Sverigeförhandlingen har tagit till sig de starka argumenten för en HH-förbindelse. Det här är ett stort steg mot en ny förbindelse och en stor framgång för Skåne och Öresundssamarbetet,” säger Henrik Fritzon (S), ordförande i Greater Copenhagen and Skåne Committee och regionstyrelsens ordförande i Region Skåne. (News Øresund)

Läs mer:  Danska transportministern vill ha fast HH-förbindelse – men bara för bilar

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.