Infrastruktur
Danska transportministern vill ha fast HH-förbindelse – men bara för bilar

Region Skånes regionstyrelses ordförande Henrik Fritzon (S) till vänster och Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (LA) debatterade på torsdagen behovet av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör i Greater Copenhagens tält på Folkemødet. Foto: News Øresund – Sofie Paisley
ALLINGE. Både Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (LA) och Henrik Fritzon (S), Region Skånes ordförande, vill att en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör blir verklighet så snabbt som möjligt. Men om förbindelsen ska innebära både bil- och tågtrafik över norra Öresund eller inte splittrar dem – från dansk sida vill man endast bygga en biltunnel. Det framgick av torsdagens debatt mellan de båda på Folkemødet på Bornholm.
Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (LA) och Regions Skånes regionstyrelses ordförande Henrik Fritzon (S) var eniga om att en fast HH-förbindelse behövs för att öka Öresundsregionens arbetsmarknadsintegration och för att avlasta Öresundsbron – och att den gärna får byggas så snart som möjligt. Men när det kom till utformningen av förbindelsen gick deras åsikter isär.
– Det står långt ner på min prioriteringslista att lägga ytterligare miljoner på järnvägar, när de flesta danska resenärerna använder de överbelastade vägarna. Det är de vi måste lägga pengar på, sa Ole Birk Olesen samtidigt som han underströk att tågtrafik över HH-förbindelsen skulle kräva en omfattande ombyggnad av järnvägen mellan Helsingör och Köpenhamn.
Debatten gick av stapeln i Greater Copenhagens tält på Folkemødet på Bornholm, danskarnas svar på den svenska politikerfestivalen Almedalsveckan, efter att bland andra Ronny Hansson, vd på Nordic Transport Rail, berättat hur problem med tågtrafiken kostar hans företag hundratals miljoner kronor varje år.
Henrik Fritzon menade, till skillnad från den danska transportministern, att en framtida fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör måste ha kapacitet för både tåg- och vägtrafik. Han vill också att Øresundsbro Konsortiet, som äger och driver Öresundsbron, ska få i uppdrag av den svenska regeringen att utreda hur en fast HH-förbindelse skulle kunna finansieras, byggas och drivas. När det gäller just finansieringen ser Ole Birk Olesen gärna en brukarfinansierad förbindelse som inte ska belasta skattebetalarna i vare sig Danmark eller Sverige. Henrik Fritzon är öppen både för en statligt eller OPP-finansiering (Offentligt Privat Partnerskap).
På frågan om vad som är viktigast att ta tag i efter sommarens semester var de båda däremot helt överens.
– Gränskontrollerna i Hyllie måste bort, sa Henrik Fritzon bestämt och fick medhåll av den danska ministern. (News Øresund – Sofi Eriksson)
-
Danmark3 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle12 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne