Connect with us

Infrastruktur

Sverigeförhandlingen förordar snabb lånefinansierad utbyggnad av höghastighetsjärnväg i Sverige 

Publicerad

den

Sverigeförhandlingens HG Wessberg. Foto: News Øresund

VISBY. Svenska staten bör låna 230 miljarder SEK och omgående bygga en höghastighetsjärnväg från Stockholm till såväl Göteborg som Malmö så att tågen kan köra mellan städerna i över 300 kilometer timmen år 2035. Om bygget ska finansieras ur den löpande statliga budgeten blir den klar tidigast 2064. I så fall är det ett bättre alternativ att bygga sträckan Stockholm-Göteborg först i rimlig tid. Det berättade statliga Sverigeförhandlingen när de på onsdagen presenterade en ny rapport vid ett seminarium i Öresundshuset i Visby under Almedalsveckan.

Sverigeförhandlingens förhandlingspersoner HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman presenterade idag sina rekommendationer till den svenska regeringen i Öresundshuset i Visby under Almedalsugen. Sverigeförhandlingen rekommenderar att finansieringen av hela höghastighetsnätet bör baseras på lånefinansiering, vilket möjliggör att Sverige kan få höghastighetsbanor på sträckorna Malmö – Stockholm och Göteborg – Stockholm till år 2035. Om höghastighetsbanorna istället ska  finansieras innanför de nuvarande budgetramarna kan Sverige tidigast ha ett fullt utbyggt höghastighetsnät år 2064.
– För oss är det uppenbart att vi måste bygga båda sträckorna samtidigt och lösa finansieringen på annat sätt än med bara anslag, säger HG Wessberg som tidigare även föreslagit att staten kan sälja ut till exempel ägandet i Telia Sonera för att delfinansiera bygget av höghastighetsjärnvägen.

Han pekar på att järnvägsoperatörerna inte är intresserade av att investera i nya höghastighetståg om inte en hel sträckning är färdigutbyggd så att den fulla nyttan med investeringen kan realiseras. Statliga svenska järnvägsbolaget SJ:s vd Crister Fritzon uppgav vid ett seminarium i Visby under tisdagen att de är beredda att köpa in nya höghastighetståg från 2028.

Om den svenska regeringen inte väljer att basera utbyggnaden av höghastighetsnätet på lånefinansiering rekommenderar Sverigeförhandlingen att sträckan Göteborg–Stockholm bör byggas innan Malmö–Stockholm. Anledningen är att tillväxten i antal tågresande och arbetsmarknadseffekterna kommer vara störst på den sträckan. Även andra faktorer har spelat in i valet om vilken sträcka som bör prioriteras.

Sverigeförhandlingens uppdrag är att möjliggöra en snabb etablering av höghastighetsjärnvägar i Sverige, att ta fram planer för finansiering och en utbyggnadsstrategi samt att hitta spår- och stationslösningar för städerna. Regeringen utsåg den 1 juli 2014 en särskild förhandlare för kommittén för utbyggnad av nya stambanor samt för förhandlingar om bostadsbyggande och ökad tillgänglighet i städerna – vilket kom att kallas för Sverigeförhandlingen. HG Wessberg är förhandlare och Catharina Håkansson Boman vice förhandlare. Sverigeförhandlingen ska vara avslutad i löpet av 2017. (News Øresund – Britt Andresen och Johan Wessman)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Infrastruktur23 januari, 2020

Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit

Han blev tågvärd av en slump och firar nu 14 år inom yrket. Fredrik Adolfsson är något av en kändis...

Life Science23 januari, 2020

Cancerföretag från Lund säljer rättigheter till ledande läkemedelsbolag

Företaget Diaprost har sålt rättigheterna till sin forskning inom behandling av prostatacancer. Köparen är en av världens tio största läkemedelsbolag,...

Danmark23 januari, 2020

Novozymes årsbokslut gör investerare besvikna

Enzymföretaget Novozymes gör investerarna besvikna i årsbokslutet för 2019, men företaget är optimistiskt tack vare en ny tillväxtstrategi och ett...

Samhälle23 januari, 2020

Zlatan-statyn i Malmö bortforslad efter 107 dagar

Fritidsförvaltningen i Malmö har plockat ner statyn föreställande stadens store fotbollsspelare, Zlatan Ibrahimovic, utanför Malmö stadion. Nu väntar en omfattande...

Turism/kultur23 januari, 2020

Köpenhamn ökar stödet till e-sport

E-sportsfestivalen Copenhagen Games hålls i år för elfte gången och Köpenhamns kommun ökar sitt stöd till festivalen med 150 000 danska...

Forskning23 januari, 2020

Amerikanska teknikkonferensen TechConnect World startar europeisk konferens i Malmö

Teknikkonferensen TechConnect World har hittills bara hållits i USA, men den 19-21 oktober i år anordnas en europeisk version som...

Infrastruktur23 januari, 2020

Privat bolag vill köra ny tåglinje Helsingborg-Malmö-Köpenhamn

Malmöföretaget Väte Rail AB vill driva den kommande tågsatsningen på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn och även stå för inköp av nya större...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.