Connect with us

Infrastruktur

Sverigeförhandlingen förordar snabb lånefinansierad utbyggnad av höghastighetsjärnväg i Sverige 

Publicerad

den

Sverigeförhandlingens HG Wessberg. Foto: News Øresund

VISBY. Svenska staten bör låna 230 miljarder SEK och omgående bygga en höghastighetsjärnväg från Stockholm till såväl Göteborg som Malmö så att tågen kan köra mellan städerna i över 300 kilometer timmen år 2035. Om bygget ska finansieras ur den löpande statliga budgeten blir den klar tidigast 2064. I så fall är det ett bättre alternativ att bygga sträckan Stockholm-Göteborg först i rimlig tid. Det berättade statliga Sverigeförhandlingen när de på onsdagen presenterade en ny rapport vid ett seminarium i Öresundshuset i Visby under Almedalsveckan.

Sverigeförhandlingens förhandlingspersoner HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman presenterade idag sina rekommendationer till den svenska regeringen i Öresundshuset i Visby under Almedalsugen. Sverigeförhandlingen rekommenderar att finansieringen av hela höghastighetsnätet bör baseras på lånefinansiering, vilket möjliggör att Sverige kan få höghastighetsbanor på sträckorna Malmö – Stockholm och Göteborg – Stockholm till år 2035. Om höghastighetsbanorna istället ska  finansieras innanför de nuvarande budgetramarna kan Sverige tidigast ha ett fullt utbyggt höghastighetsnät år 2064.
– För oss är det uppenbart att vi måste bygga båda sträckorna samtidigt och lösa finansieringen på annat sätt än med bara anslag, säger HG Wessberg som tidigare även föreslagit att staten kan sälja ut till exempel ägandet i Telia Sonera för att delfinansiera bygget av höghastighetsjärnvägen.

Han pekar på att järnvägsoperatörerna inte är intresserade av att investera i nya höghastighetståg om inte en hel sträckning är färdigutbyggd så att den fulla nyttan med investeringen kan realiseras. Statliga svenska järnvägsbolaget SJ:s vd Crister Fritzon uppgav vid ett seminarium i Visby under tisdagen att de är beredda att köpa in nya höghastighetståg från 2028.

Om den svenska regeringen inte väljer att basera utbyggnaden av höghastighetsnätet på lånefinansiering rekommenderar Sverigeförhandlingen att sträckan Göteborg–Stockholm bör byggas innan Malmö–Stockholm. Anledningen är att tillväxten i antal tågresande och arbetsmarknadseffekterna kommer vara störst på den sträckan. Även andra faktorer har spelat in i valet om vilken sträcka som bör prioriteras.

Sverigeförhandlingens uppdrag är att möjliggöra en snabb etablering av höghastighetsjärnvägar i Sverige, att ta fram planer för finansiering och en utbyggnadsstrategi samt att hitta spår- och stationslösningar för städerna. Regeringen utsåg den 1 juli 2014 en särskild förhandlare för kommittén för utbyggnad av nya stambanor samt för förhandlingar om bostadsbyggande och ökad tillgänglighet i städerna – vilket kom att kallas för Sverigeförhandlingen. HG Wessberg är förhandlare och Catharina Håkansson Boman vice förhandlare. Sverigeförhandlingen ska vara avslutad i löpet av 2017. (News Øresund – Britt Andresen och Johan Wessman)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark3 dagar sedan

Rädsla för högre elpriser när elkabel till Danmark ersätts med större

När två åldrande elkablar mellan Sverige och Danmark ska ersättas med en ny med större överföringskapacitet väcker det en debatt...

Arbetsmarknad3 dagar sedan

Nytt danskt industriavtal stärker arbetstagarnas rättigheter: Högre minimilön och större flexibilitet 

Högre minimilön, större flexibilitet och utökade rättigheter för arbetstagaren att vara ledig av familjeskäl. Det är några av punkterna som...

Arbetsmarknad3 dagar sedan

Svenska pendlare över Öresund bidrar med 20 miljarder DKK till Danmarks BNP visar ny rapport

Det växande antalet svenska Öresundspendlare är en god affär för Danmark. Dansk Erhverv visar i en ny rapport att Öresundspendlarna...

Samhälle3 dagar sedan

Trafik- och vinstrekord för Öresundsbron under 2024 – lägre räntekostnader bidrog till vinstlyftet

Øresundsbro Konsortiet rapporterar att resultatet före värdeförändring ökade med drygt tio procent under 2024 till rekordhöga 1,6 miljarder danska kronor....

Näringsliv3 dagar sedan

Gotlandsbolaget följer efter danska Molslinjen – satsar på rekordstor katamaran till Gotlandstrafiken

Katamaranen Gotland Horizon X kommer att bli 130 meter lång och med möjlighet att driva gasturbinerna med fossilfria bränslen när...

Infrastruktur3 dagar sedan

Regeringen ger klartecken till byggstart för flera järnvägsprojekt

Norrbotniabanan har varit planerad länge och beskrivits som det största byggprojektet i norra Sverige under de senaste 100 åren. Men...

Politik3 dagar sedan

Oenighet om skärpt vapenlag fick Richard Jomshof (SD) att avgå som ordförande för justitieutskottet

Förslaget om skärpt vapenlag splittrar regeringens stödparti, Sverigedemokraterna, och har lett till att Richard Jomshof (SD) avgår från sin post...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.