Infrastruktur
Sverigeförhandlingen förordar snabb lånefinansierad utbyggnad av höghastighetsjärnväg i Sverige
VISBY. Svenska staten bör låna 230 miljarder SEK och omgående bygga en höghastighetsjärnväg från Stockholm till såväl Göteborg som Malmö så att tågen kan köra mellan städerna i över 300 kilometer timmen år 2035. Om bygget ska finansieras ur den löpande statliga budgeten blir den klar tidigast 2064. I så fall är det ett bättre alternativ att bygga sträckan Stockholm-Göteborg först i rimlig tid. Det berättade statliga Sverigeförhandlingen när de på onsdagen presenterade en ny rapport vid ett seminarium i Öresundshuset i Visby under Almedalsveckan.
Sverigeförhandlingens förhandlingspersoner HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman presenterade idag sina rekommendationer till den svenska regeringen i Öresundshuset i Visby under Almedalsugen. Sverigeförhandlingen rekommenderar att finansieringen av hela höghastighetsnätet bör baseras på lånefinansiering, vilket möjliggör att Sverige kan få höghastighetsbanor på sträckorna Malmö – Stockholm och Göteborg – Stockholm till år 2035. Om höghastighetsbanorna istället ska finansieras innanför de nuvarande budgetramarna kan Sverige tidigast ha ett fullt utbyggt höghastighetsnät år 2064.
– För oss är det uppenbart att vi måste bygga båda sträckorna samtidigt och lösa finansieringen på annat sätt än med bara anslag, säger HG Wessberg som tidigare även föreslagit att staten kan sälja ut till exempel ägandet i Telia Sonera för att delfinansiera bygget av höghastighetsjärnvägen.
Han pekar på att järnvägsoperatörerna inte är intresserade av att investera i nya höghastighetståg om inte en hel sträckning är färdigutbyggd så att den fulla nyttan med investeringen kan realiseras. Statliga svenska järnvägsbolaget SJ:s vd Crister Fritzon uppgav vid ett seminarium i Visby under tisdagen att de är beredda att köpa in nya höghastighetståg från 2028.
Om den svenska regeringen inte väljer att basera utbyggnaden av höghastighetsnätet på lånefinansiering rekommenderar Sverigeförhandlingen att sträckan Göteborg–Stockholm bör byggas innan Malmö–Stockholm. Anledningen är att tillväxten i antal tågresande och arbetsmarknadseffekterna kommer vara störst på den sträckan. Även andra faktorer har spelat in i valet om vilken sträcka som bör prioriteras.
Sverigeförhandlingens uppdrag är att möjliggöra en snabb etablering av höghastighetsjärnvägar i Sverige, att ta fram planer för finansiering och en utbyggnadsstrategi samt att hitta spår- och stationslösningar för städerna. Regeringen utsåg den 1 juli 2014 en särskild förhandlare för kommittén för utbyggnad av nya stambanor samt för förhandlingar om bostadsbyggande och ökad tillgänglighet i städerna – vilket kom att kallas för Sverigeförhandlingen. HG Wessberg är förhandlare och Catharina Håkansson Boman vice förhandlare. Sverigeförhandlingen ska vara avslutad i löpet av 2017. (News Øresund – Britt Andresen och Johan Wessman)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen