Connect with us

Infrastruktur

Dubbelspår på hela Västkustbanan och snabbtåg med hastigheter på 250 km/h mellan Lund och Hässleholm

Publicerad

den

Trafikverket vill satsa på snabbtåg i 250 km/h istället för att bygga riktig höghastighetsjärnväg för farter över 300 km/h. Foto: News Øresund

Under torsdagen lämnade Trafikverket över sitt förslag till nationell plan för transportsystemets utveckling 2018–2029 till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Planen innehåller projekt för 622,5 miljarder kronor och för Skånes del ingår bland annat dubbelspår på Västkustbanan hela vägen mellan Ängelholm och Helsingborg samt att det byggs höghastighetsbana mellan Lund och Hässleholm, men hastigheten blir 250 km/h och inte som tidigare diskuterats 320 km/h och det väcker kritik, bland annat från politiker i Region Skåne.

Investeringarna som presenterades av Trafikverket på en presskonferens i Stockholm idag omfattar 622,5 miljarder kronor vilket är 100 miljarder kronor mer än under den förra planperioden. I förslaget ingår höghastighetsjärnväg för persontrafik i hastigheter på 250 km/h och inte som tidigare diskuterats på 320 km/h. Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon menar att det är det bästa förslaget om man, som regeringen uttryckt i sitt direktiv, bygger ut höghastighetsbanan i etapper. I planen ingår två delsträckor för de nya stambanorna, Ostlänken (Järna-Linköping) och Lund-Hässleholm.
– Trafikverket har tidigare i sitt inriktningsunderlag sagt att man kan överväga att gå i en snabbare takt, men då kräver det att man inte gör det inom ramen för den nationella planen utan tittar på andra möjligheter. Givet det direktiv vi har så tycker vi att det här är det bästa förslaget, sa Lena Erixon på dagens presskonferens.

Sverigeförhandlingen, som utsetts av regeringen för att möjliggöra etableringen av höghastighetsjärnväg i Sverige, presenterade i juli sina rekommendationer som innefattade en snabb lånefinansierad utbyggnad. 230 miljarder kronor behövs för att finansiera en utbyggnad från Stockholm till såväl Göteborg som Malmö för tåg på hastigheter över 300 kilometer per timma som kan stå färdig år 2035. Det menar kommitténs utredare som bedömer att en utbyggnad inom ramen för den statliga budgeten skulle vara färdig först 2064.

I förslaget som presenterades idag ingår för Skånes del även en utbyggnad av Västkustbanan till dubbelspår mellan Ängelholm och Helsingborg samt de infrastrukturinvesteringar som Sverigeförhandlingen har förhandlat fram med kommuner och storstadsregionerna under de senaste par åren i form av bland annat spårväg i Lund och elbusslösningar i Malmö.

Region Skånes regionstyrelses ordförande Henrik Fritzon välkomnar att det sker stora satsningar bland annat när det gäller Västkustbanan och sträckan Lund – Helsingborg men vill fortsätta argumentera för snabbare byggstart av fyrspårig järnväg Lund-Hässleholm och vill inleda en utbyggnad till dubbelspår på den tvärgående Skånebanan. Miljöpartisten Mätta Ivarsson, som är ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Region Skåne, är kritisk till att Trafikverket inte vill satsa på riktig höghastighetsjärnväg till Hässleholm.
–Det är inte acceptabelt att sänka hastigheten till 250 km i timmen och att utbyggnaden av hela systemet ska ta så lång tid. Vi måste ha en snabb utbyggnad och en hög hastighetsstandard för att få ut fulla effekter och klara omställningen till ett klimatsmart transportsystem, säger Mätta Ivarsson (MP), ordförande regionala utvecklingsnämnden. Andra länder dimensionerar för betydligt högre hastigheter än 320 kilometer i timmen för att framtidssäkra tekniksprång inom fordonsutvecklingen.

Trafikverkets förslag kommer att sändas ut på remiss och beredas i regeringskansliet innan regeringen ska fatta sitt beslut under våren 2018. Infrastrukturministern efterfrågade synpunkter på dagens pressmöte.
– Jag tycker att det ska bli spännande nu att ta emot alla reaktioner på det förslag och arbete som ni nu har gjort. Jag kommer inte bara att ta emot skriftliga remisser utan vi kommer även att ha remissmöten och jag kommer att åka land och rike runt för att träffa många och prata om deras prioriteringar och önskemål, sa Tomas Eneroth (S), på presskonferensen i Stockholm idag.

Den nationella transportplanen uppdateras vanligen vart fjärde år och innehåller tolv år. Den tidigare planen gällde för åren 2014–2025. (News Øresund)

Läs mer:
Sverigeförhandlingen förordar snabb lånefinansierad utbyggnad av höghastighetsjärnväg i Sverige

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Danmark15 augusti, 2019

Internt bråk om partiets inriktning har skakat Venstre

Valet mellan att skarpt rikta in sig som högeralternativet i dansk politik, eller att hålla dörren öppen för ett mittensamarbete...

Life Science15 augusti, 2019

EU-pengar till nytt dansk-svenskt life science-samarbete

Flera organisationer i regionens life science-kluster, Medicon Valley, har gått samman om att bilda ett gemensamt konsortium. Förhoppningen är att...

Danmark15 augusti, 2019

Turismen i Köpenhamn kan fördubblas till 2030 visar analys

Mellan 2007 och 2017 ökade antalet turistövernattningar med 15 procent i Danmark och med 68 procent i Region Hovedstaden. I...

Bostad/fastighet15 augusti, 2019

Svenskt fastighetsbolag rekryterar landschef för Danmark

Samhällsbyggnadsbolaget (SBB) i Norden rekryterar Ola Svensson som landschef för Danmark och regionchef för Öresundsregionen, uppger man i ett pressmeddelande....

Infrastruktur15 augusti, 2019

Ökad fritidstrafik men färre pendlare över Öresundsbron

Pendlartrafiken över Öresundsbron har minskat under första halvåret 2019 jämfört med samma period 2018. Samtidigt har den ökade valutaskillnaden bidragit...

Politik15 augusti, 2019

Samtal förs om att Blekinge ska gå med i Greater Copenhagen-samarbetet

I samband med att Danmarks ambassadör i Sverige, Ove Ullerup, på tisdagen besökte Blekinges landshövding i Karlskrona rapporterar regionala medier...

Cleantech15 augusti, 2019

Premiär idag för dansk elfärja

Klockan 06.20 på torsdagsmorgonen lade den nya elfärjan Ellen ut från kajen i Søby på Ærø för att i all...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.