Hållbarhet
Snabb eldriven färja ska testas i Stockholms pendeltrafik
En ny eldriven bärplansfärja ska nästa år testas på Stockholms Lokaltrafiks pendelbåtslinje 89 i Stockholm, rapporterar DN. Förutom att resan blir CO2-neutral gör bärplanstekniken att restiden mellan stadshuskajen i centrala Stockholm och Ekerö halveras från 55 till 25 minuter. Den eldrivna bärplansfärjan från svenska Candela har fått dispens från Länsstyrelsen för att överskrida hastighetsbegränsningen i city på 12 knop. Färjan kommer att köras i 25 knop med minimalt med svallvågor på grund av bärplanstekniken. Den eldrivna färjan från Candela är tolv meter lång och rymmer 30 passagerare jämfört med nuvarande Ekeröpendeln som tar 140 passagerare. Beräkningar visar att den eldrivna färjan trots mindre storlek blir billigare än den vanliga pendelbåtstrafiken. En begränsning är att elfärjan från Candela inte kan köra när isen lägger sig. (News Øresund)
-
Danmark11 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark10 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark10 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Norden11 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark10 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Life Science10 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
