Hållbarhet
Snabb eldriven färja ska testas i Stockholms pendeltrafik

En ny eldriven bärplansfärja ska nästa år testas på Stockholms Lokaltrafiks pendelbåtslinje 89 i Stockholm, rapporterar DN. Förutom att resan blir CO2-neutral gör bärplanstekniken att restiden mellan stadshuskajen i centrala Stockholm och Ekerö halveras från 55 till 25 minuter. Den eldrivna bärplansfärjan från svenska Candela har fått dispens från Länsstyrelsen för att överskrida hastighetsbegränsningen i city på 12 knop. Färjan kommer att köras i 25 knop med minimalt med svallvågor på grund av bärplanstekniken. Den eldrivna färjan från Candela är tolv meter lång och rymmer 30 passagerare jämfört med nuvarande Ekeröpendeln som tar 140 passagerare. Beräkningar visar att den eldrivna färjan trots mindre storlek blir billigare än den vanliga pendelbåtstrafiken. En begränsning är att elfärjan från Candela inte kan köra när isen lägger sig. (News Øresund)
-
Danmark9 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark11 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Danmark12 månader sedan
Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag
-
Norden12 månader sedan
Digitalt gränshinder löst – nu kan svenskar ”Vippsa” pengar till övriga Norden med sina mobiltelefoner
-
Infrastruktur8 månader sedan
Norska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Politik11 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Norden10 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark8 månader sedan
Möjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil