Samhälle
Planerade satsningar krävs för att möta framtidens elanvändning i Skåne

Under senare år har elpriserna i Skåne höjts och samtidigt har det kommit larm om kapacitetsbrist i elnäten. Framöver kommer elanvändningen öka i takt med behovet inom bland annat transportsektorn och industrin ökar. Skåne kan bli mer beroende av överföring av el från andra delar av Sverige och utlandet. En ny rapport från Region Skåne visar att kapacitetsbristen i stamnäten kan hanteras om de pågående och planerade åtgärderna genomförs. E.ONs europachef för energidistribution, Johan Mörnstam, betoner i en intervju i Sydsvenskan att det inte finns kapacitetsbrist i Skånes elförsörjning.
I Skåne har elanvändningen ofta varit högre än produktionen sedan kärnkraftverket i Barsebäck och senare det naturgasdrivna Öresundsverket i Malmö stängdes. Skåne är därför beroende av överföring av el från andra håll i Sverige och utlandet. Kapacitetsbrist i stamnätet har begränsat uttaget bland annat i Malmö-området, och medfört att företag och lokalnät inte har kunnat utöka sina abonnemang. Detta riskerar enligt en ny rapport från Region Skåne att begränsa kommuner och företags utveckling.
Det pågår en rad projekt med uppgraderingar av elnätet, bland annat SydVästlänken som enligt Svenska kraftnät är deras största investering någonsin och som ska öka kapaciteten att överföra el mellan mellersta och södra Sverige med upp till 25 procent. Projektet har dock försenats, men ska enligt nuvarande plan vara klar den 31 oktober 2020. Dessutom ska flera stamnätsledningar förnyas fram till 2024 och Svenska kraftnät har tillsammans med E.ON Energidistribution gjort en åtgärdsplan för Malmö-området.
Framöver kommer bland annat elektrifieringen av transportsektorn och ett ökat behov inom industrin att driva upp elförbrukningen. Fram till 2030 förväntas elanvändningen i Skåne att öka med 1,5 TWh och fram till 2040 med 3,3 TWh, vilket enligt rapporten motsvarar den samlade elförbrukning i Malmö och Lund. Rapportens slutsats är dock att behovet kan bemötas om alla pågående och planerade åtgärder genomförs utan förseningar.
Samtidig lyfts det fram att övergången från planerbar produktion till så kallad icke-planerbar produktion, så som väderberoende solcells- och vindkraftenergi, gör elsystemet mindre stabilt och mer beroende av import. Det behövs därför ökad möjlighet till lagring och mer flexibilitet i elanvändningen, konstateras det i rapporten.
Det har varit mycket diskussion kring det skånska elsystemet. Men Johan Mörnstam, E.ONs europachef för energidistribution, betoner i en intervju med Sydsvenskan att kapacitetsläget är under kontroll.
– Det är viktigt att veta att Skåne inte har kapacitetsbrist. Annars finns risk att viktiga beslut fattas på felaktiga premisser, säger Johan Mörnstam till Sydsvenskan och pekar på den extra kraft som tillförs i en uppgörelse om stärkt elförsörjning som presenterades tillsammans med energiminister Anders Ygeman (S) förra hösten.
Innan den uppgörelsen var klar hade dock flera företag, däribland bageriet Pågens, fått besked om att de inte kunde garanteras utökade energileveranser i samband med planerade utbyggnader av företagens verksamhet. (News Øresund)
-
Danmark9 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark11 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Danmark12 månader sedan
Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag
-
Norden12 månader sedan
Digitalt gränshinder löst – nu kan svenskar ”Vippsa” pengar till övriga Norden med sina mobiltelefoner
-
Infrastruktur8 månader sedan
Norska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Politik11 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Norden10 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark8 månader sedan
Möjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil