Infrastruktur
Michael Svane om nya fasta förbindelser: ”Jag ser omedelbart behovet av en Öresundsmetro”
Efter många år som talesperson i transportfrågor, sedan 2005 som branschdirektör för DI Transport, går nu Michael Svane i pension. Han ser Öresundsbrons betydelse som ovärderlig för att utveckla regionen, men att regionen har försvagats under perioder med gränskontroller och inreserestriktioner. De nationella infrastrukturplanerna behöver länkas bättre samman över nationsgränserna, menar han, och när det gäller behovet av ytterligare fasta förbindelser över Öresund ser han en Öresundsmetro som förstaval.
Hur ser du på infrastrukturen i regionen just nu och i förhållande till när du tillträdde som direktör?
– Öresundsbron är en av de markanta infrastrukturförbindelser som har färdigställts under min tid. Den har haft en ovärderlig betydelse för att stärka och utveckla Öresundsregionen. Den har gett kött och blod till att vi har en Öresundsregionen som vi på många områden kan vara stolta över. Värdet av en sammanhängande infrastruktur som binder ihop oss – kulturellt, ekonomiskt och arbetskraftsmässigt med mera – är helt avgörande. Med Öresundsbron har vi gemensamt skapat en förbindelse som är öppen 24/7, 365 dagar om året. Dessvärre har gränskontroll och inreserestriktioner från både dansk och svensk sida försvagat Öresundsregionen och inte minst tanken om en sammanhängande arbetsmarknad. Det har kostat på den ömsesidiga tilliten speciellt när två länder som är så nära som Danmark och Sverige vänder ryggen till varandra. Det återstår ett stort arbete med att återupprätta tilliten.
Hur ser du på behovet av nya fasta förbindelser över Öresund?
– På sikt har vi behov av att stärka robustheten i den tvärgående mobiliteten. Det finns behov av fasta förbindelser där jag omedelbart ser behovet av en Öresundsmetro. En HH-förbindelse ska man nog kämpa ännu hårdare för än vad som är fallet idag.
Hur ser du på Öresundspendlarnas situation just nu, där flera förändringar har skett i infrastrukturen i Köpenhamn, däribland att Öresundstågen inte längre går vidare från Köpenhamn och att vändspår planeras på tågstationen vid Köpenhamns flygplats?
– Det är en försvagning när den trafikmässiga betjäningen över Öresund blir svagare. Det har en negativ påverkan för företag, pendlare och också turister om vi fortsatt arbetar med att reducera de direkta och tvärgående förbindelserna med tåg. Det är helt avgörande för hela Öresundsregionen, att vi tillsammans stärker och håller fast Köpenhamns flygplats som en nordeuropeisk knutpunkt för internationella flygrutter. Den internationella tillgängligheten ska stärkas och inte försvagas. Det är väsentligt att de nationella infrastrukturplanerna och avtalen tänks samman och har ett fokus på den gränsöverskridande mobiliteten.
– Jag hoppas att vi kan få en stark vision på plats med avstamp i Öresundsbron, som aldrig stänger!
(News Øresund)
-
Danmark12 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Infrastruktur10 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Danmark11 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark11 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Life Science10 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
-
Danmark10 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Norden12 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
