Connect with us

Infrastruktur

Flera fördelar med att förlänga eventuellt S-tågssystem på Kystbanen till Helsingborg enligt DSB

Publicerad

den

Kokkedal station på Kystbanen mellan Köpenhamn och Helsingör. Foto: News Øresund

DSB har fått i uppdrag att undersöka möjligheten att bygga om Kystbanen mellan Köpenhamn och Helsingör till förarlös så kallad metrodrift med S-tåg. Om det skulle bli verklighet finns det potential att förlänga tågsystemet vidare under Öresund till Helsingborg, menar det statliga järnvägsföretaget. Tidsberäkningar som gjorts när det gäller att köra S-tåg vidare till Helsingborg indikerar kortare restider Helsingborg-Köpenhamn än med dagens regionaltåg.

DSB ser trafikmässiga fördelar med att bygga om Kystbanen från en vanlig järnväg till det danska systemet för pendeltåg, S-tåg. Däribland att det kan ge en kortare linjeföring, billigare anslutning och potentiellt en lite mindre tunnelprofil under Öresund än en regionaltågsförbindelse. Det berättar Joachim Bak, chefkonsulent på DSB. Som en följd av den danska infrastrukturplanen till år 2035 som klubbades i Folketinget i somras undersöker DSB möjligheten att bygga om järnvägen på Kystbanen, mellan Köpenhamn och Helsingör, till en S-tågsbana för så kallad metrodrift, dvs med förarlösa pendeltåg.

– Om det vid en senare tidpunkt beslutas att bygga om Kystbanen för S-tåg för att ge Kystbanen en bättre betjäning, så skulle det ur vår synvinkel ge god mening i att se på möjligheten att eventuellt förlänga Kystbanen till Helsingborg, säger Joachim Bak i en kommentar till News Øresund.

DSB har gjort beräkningar på körtider för S-tåg till Helsingborg och ställt dem mot körplanen som ligger till grund för utredningen om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingør som togs fram av Vejdirektoratet, Trafik-, Bygge, og Boligstyrelsen samt Trafikverket tidigare i år.

–  Dessa körtidsberäkningar visar att det förmodligen kan uppnås kortare restid mellan Helsingborg och Köpenhamn med S-tåg än vad fallet är med regionaltåg baserat på den nuvarande infrastrukturen på Kystbanen, som endast tillåter 120 km/h. Detta beror primärt på att S-tåg har mycket kortare hålltider än regionaltåg. Till detta är det vår bedömning att det med förarlös drift i ett slutet S-banesystem som inte påverkas av förseningar på fjärr- och godståg kan uppnås både högre frekvens, högre punktlighet och förmodligen lägre produktionsomkostnader än med en regionaltågsbetjäning. Exakt dessa förhållanden analyseras nu för Kystbanen specifikt, men alltså inte för en eventuell förlängning till Helsingborg, säger Joachim Bak och fortsätter:

– Vi i DSB ställer gärna upp för dialog om vår Trafikvision. Vi bidrar också gärna till en eventuell undersökning av S-tåg till Helsingborg, men vi kommer inte själva att ta initiativ till en sådan analys.

Om Kystbanen byggs om för att trafikeras av S-tåg sätter det stopp för möjligheten att bygga en järnvägstunnel för vanliga traditionella passagerartåg mellan Helsingborg och Helsingör eftersom S-tåg och vanliga tåg inte kan köra på samma bana.

– Om det finns intresse i Danmark av att bygga ut S-tågsnätet till Kystbanen så behöver det naturligtvis utredas, men det är svårt att se att en S-tågslösning mellan Helsingör och Helsingborg skulle vara optimal och vilken nytta det skulle ge för Sverige och en integrerad arbetsmarknad, säger Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, i en kommentar till News Øresund och fortsätter:

– Jag tror inte lösningen är realistisk. Moderna regionaltåg (typ Pågatåg) kan visa sig vara en effektivare lösning för att uppnå förbättrade pendlingsmöjligheter med god komfort längs Kystbanen.

I helgen avgick det sista direkttåget från Sverige via Öresundsbron och Köpenhamn till Helsingör. Alla Öresundståg från Sverige har nu dansk slutstation vid Østerport eller vid Nivå.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur7 augusti, 2022

SJ ökar investeringarna i nya tåg till 19 miljarder kronor

Under juli beslutade statliga svenska tågföretaget SJ att köpa 25 nya regionaltåg från spanska CAF för cirka tre miljarder svenska...

Cleantech7 augusti, 2022

Danska Ørsted ska bygga världens största havsbaserade vindkraftspark utanför nordöstra England

UK Department for Business, Energy and Industrial Strategi har tilldelat den danska energikoncernen Ørsted ett avtal om att bygga världens...

Cleantech7 augusti, 2022

Eurowind Energy planerar miljardsatsning i fem danska energicentra med vindkraft, solceller, batterilagring och grön bränsleproduktion

Eurowind Energy planerar en miljardinvestering i fem nya danska energicentra med landbaserade vindkraftverk, solcellsanläggningar, batterilagring av el, biogas och produktion...

Forskning7 augusti, 2022

Tre danska och svenska universitet med på europeisk tio-i-topplista över flest startade enhörningsföretag

I Stockholm och Köpenhamns finns tre av Europas tio ledande universitet när det gäller hur många så kallade enhörningsföretag som...

Danmark5 augusti, 2022

Svensk teknikkonsult rådgivare när Danmark bygger energiö i Nordsjön för vindkraftsel till 10 miljoner hushåll

Den svenska teknikkonsulten Sweco uppger i ett pressmeddelande att de har fått i uppdrag att bistå statliga danska Energistyrelsen med...

Samhälle5 augusti, 2022

Nordiska dagar på skånska Drakamöllan

Med start på söndag samlas under tre dagar medlemmarna och stipendiaterna från Drakamöllan Nordiskt Forums tidigare möten med målet att...

Samhälle3 augusti, 2022

Finland, Danmark, Sverige och Norge i topp i Sustainable Development Report – men den globala utvecklingen har stagnerat

Fyra nordiska länder ligger i topp på Sustainable Development Report som visar hur långt världens länder kommit när det gäller...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.