Connect with us

Samhälle

Sista direkttåget från Sverige till Helsingör avgick på lördagskvällen

Publicerad

den

När sista direkttåget från Sverige med slutstation Helsingör på lördagskvällen lämnade Malmö C passade Pendlerklubben Kystbanens tidigare talesperson Michael Randropp på att lämna över en presentkorg till tågvärden Fredrik Adolfsson. Foto: News Øresund

Efter mer än 21 år upphörde på lördagskvällen den direkta tågtrafiken från Sverige via Öresundsbron och Köpenhamn upp till Helsingör. Från och med söndag får alla Öresundståg från Sverige dansk slutstation antingen vid Østerport i utkanten av Köpenhamn eller vid Nivå. För de danska pendlarna från Helsingör innebär förändringen att de inte längre kan resa direkt till Ørestad, Tårnby eller Köpenhamns flygplats i Kastrup utan får byta på Hovedbanegården varifrån tågen annars går vidare till Roskilde. News Øresund var med när det sista direkttåget avgick från Malmö C till Helsingör.

Klockan 18.33 lördagen den 11 december avgick Öresundståg nummer 1091 från Malmö C med slutstation Helsingör. Det var det sista tåget från Sverige som fortsätter från Köpenhamn vidare längs Kystbanen upp till Helsingör. Från och med söndagen får alla svenska Öresundståg vända antingen vid Østerport station i utkanten av Köpenhamn eller vid Nivå. Mer än 21 års dansk-svensk tågtrafik på Kystbanen ända upp till Helsingör upphör enligt ett avtal som den 24 augusti 2018 skrevs under av Danmarks dåvarande transportminister Ole Birk Olesen (LA) och Region Skånes dåvarande ordförande Henrik Fritzon (S) vid en ceremoni på Malmö C. Avtalet innebar samtidigt att Skånetrafiken fick uppdraget att upphandla tågtrafiken även för Öresundstågen på den danska sidan som samtidigt nu blir betydligt mindre omfattande nu när Østerport blir slutstation.

DSB visar på sin hemsida hur tågtrafiken från Sverige inte längre kommer att gå ändra fram till Helsingör utan stanna i Nivå eller vid Østerport. Illustration: DSB

Några minuter innan Öresundståget kom in på perrongen var Pendlerklubben Kystbanens tidigare talesperson Michael Randropp på plats på perrongen för att överlämna en presentkorg till tågvärden Fredrik Adolfsson som sedan många år är en känd profil bland alla tågresenärer över Öresund och som numera har SJ Öresund som arbetsgivare.
– Det känns vemodigt, detta är en milstolpe av den lite sorgliga karraktären, säger Fredrik Adolfsson till News Øresund.
– Sedan går vi in i en ny spännande tid när SJ Öresund om ett år tar över trafiken med Öresundstågen även på danska sidan. Men det är också lite sorgligt, för då mister vi våra danska kolleger.

Michael Randropp berättar att han är orolig för att kontakterna mellan DSB, Banedanmark, SJ Øresund och Skånetrafiken försämras nu när de inte har den gemensamma tågtrafiken på Kystbanen att diskutera. Han bor själv i Humlebæk längs Kystbanen och har inför lördagens trafikförändring även skrivit en debattartikel i Helsingør Dagblad om den i hans ögon försämrade tågtrafiken som drabbar både danska och svenska resenärer. (News Øresund)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Politik8 juli, 2024

Sveriges Nordenminister Jessika Roswall (M) föreslås som ny EU-kommissionär

Jessika Roswall (M), som förutom Nordenminister även är EU-minister, nomineras till ny svensk EU-kommissionär efter Ylva Johansson (S). Det meddelade...

Turism/kultur4 juli, 2024

Rekordmånga museibesökare i Danmark i fjol – men biograferna tappar

Fler än någonsin besökte de danska museerna i fjol, men biobesöken har inte hämtat sig efter pandemin. I jämförelse med...

Samhälle4 juli, 2024

Konjunkturen i Öresund: Befolkningsprognoserna skruvas ner i både Sverige och Danmark – danska reallöner är återhämtade för privatanställda

På båda sidor Öresund har befolkningsprognoserna justerats ned. I Sverige uppskattas detta leda till ett minskat behov av nya bostäder...

Arbetsmarknad3 juli, 2024

Grön omställning störst när sju samarbetsprojekt får dela på 137 Interregmiljoner

Fem projekt inom Grön omställning, ett inom Hållbara transporter och ett inom Gränslös arbetsmarknad får dela på 136,7 miljoner kronor...

Infrastruktur1 juli, 2024

Trafikverket: ny Öresundsförbindelse behövs kring år 2050, men inget förslag uppfyller alla behov

Snart är det dags att påbörja arbetet mot en framtida ny förbindelse över Öresund om den ska vara på plats...

Infrastruktur4 juli, 2024

Köpenhamns överborgmästare hoppas på en dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – men avvisar Landskronas planer på ett Europaspår till Köpenhamn

Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) ser positivt på slutsatserna i Trafikverkets rapport om kapacitet och redundans över Öresund. Hon...

Infrastruktur4 juli, 2024

Landskronapolitikern Torkild Strandberg ställer sig bakom Trafikverkets förslag om dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – “rapporten styrker oss”

“Rapporten styrker oss i att Europaspåret har de funktioner som en ny Öresundsförbindelse behöver ha för att lösa problemen i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.