Connect with us

Infrastruktur

Michael Svane om nya fasta förbindelser: ”Jag ser omedelbart behovet av en Öresundsmetro”

Publicerad

den

Michael Svane går i pension och lämnar därmed jobbet som branschdirektör på DI Transport. Foto: News Øresund

Efter många år som talesperson i transportfrågor, sedan 2005 som branschdirektör för DI Transport, går nu Michael Svane i pension. Han ser Öresundsbrons betydelse som ovärderlig för att utveckla regionen, men att regionen har försvagats under perioder med gränskontroller och inreserestriktioner. De nationella infrastrukturplanerna behöver länkas bättre samman över nationsgränserna, menar han, och när det gäller behovet av ytterligare fasta förbindelser över Öresund ser han en Öresundsmetro som förstaval.

Hur ser du på infrastrukturen i regionen just nu och i förhållande till när du tillträdde som direktör?

– Öresundsbron är en av de markanta infrastrukturförbindelser som har färdigställts under min tid. Den har haft en ovärderlig betydelse för att stärka och utveckla Öresundsregionen. Den har gett kött och blod till att vi har en Öresundsregionen som vi på många områden kan vara stolta över. Värdet av en sammanhängande infrastruktur som binder ihop oss – kulturellt, ekonomiskt och arbetskraftsmässigt med mera – är helt avgörande. Med Öresundsbron har vi gemensamt skapat en förbindelse som är öppen 24/7, 365 dagar om året. Dessvärre har gränskontroll och inreserestriktioner från både dansk och svensk sida försvagat Öresundsregionen och inte minst tanken om en sammanhängande arbetsmarknad. Det har kostat på den ömsesidiga tilliten speciellt när två länder som är så nära som Danmark och Sverige vänder ryggen till varandra. Det återstår ett stort arbete med att återupprätta tilliten.

Hur ser du på behovet av nya fasta förbindelser över Öresund?

– På sikt har vi behov av att stärka robustheten i den tvärgående mobiliteten. Det finns behov av fasta förbindelser där jag omedelbart ser behovet av en Öresundsmetro. En HH-förbindelse ska man nog kämpa ännu hårdare för än vad som är fallet idag.

Hur ser du på Öresundspendlarnas situation just nu, där flera förändringar har skett i infrastrukturen i Köpenhamn, däribland att Öresundstågen inte längre går vidare från Köpenhamn och att vändspår planeras på tågstationen vid Köpenhamns flygplats?

– Det är en försvagning när den trafikmässiga betjäningen över Öresund blir svagare. Det har en negativ påverkan för företag, pendlare och också turister om vi fortsatt arbetar med att reducera de direkta och tvärgående förbindelserna med tåg. Det är helt avgörande för hela Öresundsregionen, att vi tillsammans stärker och håller fast Köpenhamns flygplats som en nordeuropeisk knutpunkt för internationella flygrutter. Den internationella tillgängligheten ska stärkas och inte försvagas. Det är väsentligt att de nationella infrastrukturplanerna och avtalen tänks samman och har ett fokus på den gränsöverskridande mobiliteten.

– Jag hoppas att vi kan få en stark vision på plats med avstamp i Öresundsbron, som aldrig stänger!

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Danmark14 januari, 2022

Maersk tidigarelägger klimatmål för containerflottan

Danska A.P. Moller – Maersk, ett av världens två största containerrederier, skruvar upp tempot för sina klimatmål. Under 2018 beslutade...

Danmark14 januari, 2022

Dronning Margrethe firar 50 år på tronen

Den 14 januari 1972 blev drottning Margrethe II Danmarks regent sedan hennes far, Kung Frederik IX, avlidit. Nu firar dronningen...

Samhälle13 januari, 2022

Aktuellt i Öresundsdebatten vecka 2: Öresundspendling, Lynetteholm och havsmiljön utanför Falsterbo samt köer vid svenska gränskontrollen

Skånsk arbetskraft och Öresundspendling hamnar i fokus när bristen på arbetskraft ökar i Danmark. När arbetet med att skapa grunden...

Infrastruktur13 januari, 2022

Upp och nedgångar i persontrafiken, men rekord för lastbilstrafiken när Öresundsbron summerar 2021

Tågresandet över Öresundsbron var 57,8 procent lägre och personbilstrafiken 39,2 procent lägre förra året jämfört med trafikvolymerna innan coronapandemin, 2019....

Infrastruktur13 januari, 2022

Byggandet av Lynetteholm inledd – Länsstyrelsen Skåne fortsatt orolig över spridandet av bottensediment nära Falsterbonäset

Utvecklingsbolaget By & Havn har i januari inlett arbetet med att anlägga Lynetteholm, det som ska bli en 275 hektar...

Arbetsmarknad13 januari, 2022

Den skånska arbetslösheten ökar återigen

För första gången sedan arbetslösheten nådde sin topp sommaren 2020 ökar nu den skånska arbetslösheten. Arbetslösheten i Skåne var i...

Samhälle13 januari, 2022

På söndag öppnar biografer, teatrar och museer återigen i Danmark

Lättnader i de danska restriktionerna införs från och med söndag den 16 januari, meddelade danska regeringen under onsdagen. Det rapporterar...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.