Connect with us

Infrastruktur

Michael Svane om nya fasta förbindelser: ”Jag ser omedelbart behovet av en Öresundsmetro”

Publicerad

den

Michael Svane går i pension och lämnar därmed jobbet som branschdirektör på DI Transport. Foto: News Øresund

Efter många år som talesperson i transportfrågor, sedan 2005 som branschdirektör för DI Transport, går nu Michael Svane i pension. Han ser Öresundsbrons betydelse som ovärderlig för att utveckla regionen, men att regionen har försvagats under perioder med gränskontroller och inreserestriktioner. De nationella infrastrukturplanerna behöver länkas bättre samman över nationsgränserna, menar han, och när det gäller behovet av ytterligare fasta förbindelser över Öresund ser han en Öresundsmetro som förstaval.

Hur ser du på infrastrukturen i regionen just nu och i förhållande till när du tillträdde som direktör?

– Öresundsbron är en av de markanta infrastrukturförbindelser som har färdigställts under min tid. Den har haft en ovärderlig betydelse för att stärka och utveckla Öresundsregionen. Den har gett kött och blod till att vi har en Öresundsregionen som vi på många områden kan vara stolta över. Värdet av en sammanhängande infrastruktur som binder ihop oss – kulturellt, ekonomiskt och arbetskraftsmässigt med mera – är helt avgörande. Med Öresundsbron har vi gemensamt skapat en förbindelse som är öppen 24/7, 365 dagar om året. Dessvärre har gränskontroll och inreserestriktioner från både dansk och svensk sida försvagat Öresundsregionen och inte minst tanken om en sammanhängande arbetsmarknad. Det har kostat på den ömsesidiga tilliten speciellt när två länder som är så nära som Danmark och Sverige vänder ryggen till varandra. Det återstår ett stort arbete med att återupprätta tilliten.

Hur ser du på behovet av nya fasta förbindelser över Öresund?

– På sikt har vi behov av att stärka robustheten i den tvärgående mobiliteten. Det finns behov av fasta förbindelser där jag omedelbart ser behovet av en Öresundsmetro. En HH-förbindelse ska man nog kämpa ännu hårdare för än vad som är fallet idag.

Hur ser du på Öresundspendlarnas situation just nu, där flera förändringar har skett i infrastrukturen i Köpenhamn, däribland att Öresundstågen inte längre går vidare från Köpenhamn och att vändspår planeras på tågstationen vid Köpenhamns flygplats?

– Det är en försvagning när den trafikmässiga betjäningen över Öresund blir svagare. Det har en negativ påverkan för företag, pendlare och också turister om vi fortsatt arbetar med att reducera de direkta och tvärgående förbindelserna med tåg. Det är helt avgörande för hela Öresundsregionen, att vi tillsammans stärker och håller fast Köpenhamns flygplats som en nordeuropeisk knutpunkt för internationella flygrutter. Den internationella tillgängligheten ska stärkas och inte försvagas. Det är väsentligt att de nationella infrastrukturplanerna och avtalen tänks samman och har ett fokus på den gränsöverskridande mobiliteten.

– Jag hoppas att vi kan få en stark vision på plats med avstamp i Öresundsbron, som aldrig stänger!

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark10 timmar sedan

Växelkurs och prisskillnader gynnar danskar som köper fritidshus i Skåne

Svenska fritidshus är billigare att köpa än danska, och prisskillnaderna är särskilt stora mellan Själland och södra Sverige. Det visar...

Arbetsmarknad10 timmar sedan

Lågkonjunkturen dröjer sig kvar i Skåne – och skillnaderna inom länet ökar

Lågkonjunkturen fortsätter i hela landet, så även i Skåne. Men utvecklingen är inte lika dramatisk som tidigare, och det finns...

Hållbarhet13 timmar sedan

Svensk klimatutredning vill skära av Östersjön från världshaven

För att minska risken för översvämningar vid Sveriges och Danmarks kuster bör en gigantisk damm byggas mellan Skagen och Bohuslän....

Hållbarhet2 dagar sedan

Bron 25 år: ”Gör vi bra saker flyttar naturen in”

När man på allvar började planera Öresundsbron var det många som oroade sig över hur miljön i Öresund skulle påverkas....

Danmark2 dagar sedan

Svag svensk krona och stark dansk arbetsmarknad lyfter Öresundsintegrationen

Den svaga svenska kronan i kombination med en fortsatt stark dansk arbetsmarknad gör att allt fler arbetspendlar över Öresund. Samtidigt...

Norden6 dagar sedan

En gemensam nordisk debattredaktion diskuterades av chefredaktörer från Danmark, Sverige, Norge och Finland

En nordisk debattredaktion där gemensamma frågor kan diskuteras. Det var ett förslag som togs upp av svenska Dagens Nyheters chefredaktör...

Norden6 dagar sedan

Finland miljardsatsar på att lämna rysk spårvidd och anpassa järnvägen till europeisk standard

I Finland har järnvägen en spårvidd på 1 524 millimeter, samma som i Ryssland. Nu har Finland beslutat att stegvis...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.