Connect with us

Arbetsmarknad

Färre unga pendlar över Öresund – men i stort återhämtar sig gränspendlingen efter ett tufft första pandemiår

Publicerad

den

Allt färre unga och fler äldre pendlar över Öresund jämfört med före finanskrisen. Foto: News Øresund - Henrik Smångs

Jämfört med åren före finanskrisen har andelen Öresundspendlare på under 25 år minskat med mer än två tredjedelar, samtidigt som andelen äldre ökat. Efter en dipp under pandemins första år ökade pendlingen över sundet åter under 2021. Det visar årets rapport om pendlingen över Öresund, som tas fram av Region Skåne tillsammans med SCB och Danmarks Statistik.

Totalt sett ökade Öresundspendlingen under 2021 med 776 personer till 16 862 pendlare. Det innebar att pendlingen återhämtat sig efter en tydlig nedgång under det inledande pandemiåret 2020. Antalet Öresundspendlare ligger dock fortfarande lägre än det gjorde 2015. Med Öresundspendlare avses personer som pendlar från Danmark till Skåne och från Sverige till Östdanmark. Ser man även till personer som pendlar till hela Danmark eller till hela Sverige handlar det om en mindre grupp, där nivån är relativt konstant mellan åren.

Region Skåne, SCB och Danmarks Statistik har även tagit fram preliminära tal för det första halvåret 2022, som visar på att pendlingen från Sverige till Danmark ökade med knappt 700 personer under den perioden, medan antalet Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige i stället sjönk med cirka 150 personer.

Många pendlare arbetar för högkvalificerade tjänsteföretag

De fyra branscher som Öresundspendlarna oftast arbetar inom är i tur och ordning: företagstjänster (där bland annat läkemedels- och it-bolag ingår), transport och magasinering, handel samt vård och omsorg. Medan antalet pendlare inom de flesta branscher ökat något jämfört med före pandemin är det dock färre som numera arbetar inom transport och magasinering samt företagstjänster.

– Vi har en stor inpendling till Kastrups flygplats. Där tappade man under pandemin och verksamheten är fortsatt mindre, sade Christian Lindell, analytiker på Region Skåne, under presentationen av den nya statistiken.

Fler män än kvinnor pendlar

Ända sedan innan Öresundsbron byggdes har fler män än kvinnor pendlat över Öresund. Störst andel kvinnor pendlade under åren kring 2008-2010, då de utgjorde 41 procent av alla pendlare. Sedan dess har andelen kvinnor minskat långsamt och ligger nu på 37 procent medan männen utgör 63 procent.

Christian Lindell menar att en delförklaring till minskningen av andelen kvinnliga pendlare kan vara att gruppen pendlare som arbetar inom vård och omsorg har sjunkit något över tid, i takt med att lönerna i Skåne blivit högre.

Andelen höginkomsttagare ökar bland Öresundspendlarna

Mer än en fjärdedel av Öresundspendlarna tjänar över 800 000 svenska kronor om året. Det gäller både dem som pendlar till Danmark och till Sverige. Cirka 45 procent tjänar över 600 000 svenska kronor om året, medan knappt 30 procent tjänar under 400 000 svenska kronor om året.

Sedan 2015 har andelen med högre inkomster ökat stadigt, vilket delvis kan förklaras med att den danska kronan ökat i värde mot den svenska.

Malmö har flest Öresundspendlare

Fyra procent av Malmös befolkning arbetar i ett annat nordiskt land, visar statistik från SCB för år 2020. Av dessa arbetar troligen de allra flesta i Danmark. Det innebär att Malmö stad är den skånska kommun som har störst andel Öresundspendlare. Därefter följer Vellinge med 3,7 procent, Örkelljunga med 2,2 procent och Svedala med 2,0 procent invånare som arbetar i ett annat nordiskt land.

News Øresund – Anna Palmehag

Fakta: Statistiken

I statistiken definieras Öresundspendlare som personer som bor i Sverige och arbetar i Östdanmark eller personer som bor i Danmark och arbetar i Skåne.

Statistiken tas fram av Region Skåne, SCB och Danmarks statistik, enligt en ny metod som används sedan i fjol. Dessförinnan var det stopp för statistikutbytet kring Öresundspendling mellan Danmark och Sverige under flera år, på grund av olika regler för hur sekretessen kan garanteras.

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Politik8 juli, 2024

Sveriges Nordenminister Jessika Roswall (M) föreslås som ny EU-kommissionär

Jessika Roswall (M), som förutom Nordenminister även är EU-minister, nomineras till ny svensk EU-kommissionär efter Ylva Johansson (S). Det meddelade...

Turism/kultur4 juli, 2024

Rekordmånga museibesökare i Danmark i fjol – men biograferna tappar

Fler än någonsin besökte de danska museerna i fjol, men biobesöken har inte hämtat sig efter pandemin. I jämförelse med...

Samhälle4 juli, 2024

Konjunkturen i Öresund: Befolkningsprognoserna skruvas ner i både Sverige och Danmark – danska reallöner är återhämtade för privatanställda

På båda sidor Öresund har befolkningsprognoserna justerats ned. I Sverige uppskattas detta leda till ett minskat behov av nya bostäder...

Arbetsmarknad3 juli, 2024

Grön omställning störst när sju samarbetsprojekt får dela på 137 Interregmiljoner

Fem projekt inom Grön omställning, ett inom Hållbara transporter och ett inom Gränslös arbetsmarknad får dela på 136,7 miljoner kronor...

Infrastruktur1 juli, 2024

Trafikverket: ny Öresundsförbindelse behövs kring år 2050, men inget förslag uppfyller alla behov

Snart är det dags att påbörja arbetet mot en framtida ny förbindelse över Öresund om den ska vara på plats...

Infrastruktur4 juli, 2024

Köpenhamns överborgmästare hoppas på en dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – men avvisar Landskronas planer på ett Europaspår till Köpenhamn

Köpenhamns överborgmästare Sophie Hæstorp Andersen (S) ser positivt på slutsatserna i Trafikverkets rapport om kapacitet och redundans över Öresund. Hon...

Infrastruktur4 juli, 2024

Landskronapolitikern Torkild Strandberg ställer sig bakom Trafikverkets förslag om dansk-svensk utredning om förbindelser över Öresund – “rapporten styrker oss”

“Rapporten styrker oss i att Europaspåret har de funktioner som en ny Öresundsförbindelse behöver ha för att lösa problemen i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.