Connect with us

Danmark

Dansk tågkris: fler förseningar, trasiga tåg, fallande biljettförsäljning och femdubblad ersättning till passagerarna

Publicerad

den

dsb-ic4-webb

De danska IC4-tågen klarade under september endast att kora 3503 kilometer i genomsnitt innan de gick sönder. Trasiga tåg, skenor och signaler bidrog till ökade förseningar och kraftigt ökade kostnader för ersättning till DSB:s passagerare samtidigt som antalet sålda biljetter minskat med närmare två miljoner på nio månader. Det skriver Jyllands-Posten. Foto: IC4-tåg på stationen i Aarhus: News Øresund

Tågförseningarna ökar runt om i Danmark. DSB betalar i år ut mer än 20 miljoner danska kronor i ersättning till sina passagerare. Det är fem gånger så mycket som förra året. Den kraftiga ökningen beror på en kombinaten av gränskontrollen mot Sverige, slitna järnvägsspår och signaler och tåg som allt oftare går sönder. Nu ska DSB anställa 150-200 personer på sina verkstäder för att få tillbaka fler tåg på spåren. Det uppger Jyllands-Posten.

Det är kris i det danska tågsystemet. Det märks bland annat genom att ersättningen till försenade passagerare rusat iväg från lite drygt 4 miljoner danska kronor under 2015 till över 20 miljoner kronor nu under 2016 skriver Jyllands-Posten.

Passagerarna tycks ha tröttnat på förseningarna. Under de senaste nio månaderna har DSB sålt nästan två miljoner färre biljetter jämfört med samma tid i fjor. En förklaring är gränskontrollerna mot Sverige som fått till följd att resandet med Öresundståg mellan länderna minskat med 12 procent under årets åtta första månader. Men även DSB:s inrikestrafik är hårt pressad av stora förseningar till följd av slitna järnvägsspår och signaler samt av tåg som allt oftare går sönder.

Till Jyllands-Posten uppger DSB:s vd Flemming Jensen att det är problem med samtliga tågtyper som allt oftare går sönder. De skandaldrabbade IC4-tågen klarade under september endast av att köra 3503 kilometer innan de råkade ut för någon händelse – förra året var det 8800 kilometer mellan felen. Även de mera driftsäkra IC3-tågen drabbas allt oftare av problem. Punktligheten är nere i 74,3 procent jämfört med danska statens krav på att 81,8 procent av tågen skall vara framme med högst tre minuters försening.

Nu ska DSB satsa 100 miljoner kronor på att anställa ytterligare mellan 150 och 200 medarbetare på företagets tågverkstäder. Samtidigt har DSB för tredje gången i år justerat tidtabellerna. Från den 11 december har till exempel restren mellan Odense och Köpenhamn förlängts med upp till fem minuter. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Sverige5 timmar sedan

Sverige och Ukraina vill stärka försvarsinnovation i Kiev – öppnar nytt center

Samarbetet kring försvarsinnovation mellan Ukraina och Sverige fördjupas ytterligare genom etableringen av ett svensk-ukrainskt försvarsinnovationscenter i Kiev, Ukraina. Det framkom...

Samhälle11 timmar sedan

10 år sedan Sverige införde tillfälliga inre gränskontroller – som fortfarande finns kvar

På onsdag den 12 november är det tio år sedan Sverige införde tillfälliga inre gränskontroller för trafiken från Danmark och...

Øresund1 dag sedan

Rapport: För stora mängder farliga gifter har pumpats från Lynetteholmen ut i Öresund

För stora mängder av giftet cyanid har hittats i vatten som pumpats direkt från byggarbetsplatsen på Lynetteholm ut i Öresund....

Danmark1 dag sedan

Børsen byggs upp med svenskt virke

Børsen i Köpenhamn ska byggas upp tidsenligt. Det innebär att man ska använda trä från Sydsverige, som på den tiden...

Danmark2 dagar sedan

Trendbrott: Unga danska män röker och dricker mindre

Danmarks unga är fortfarande ”europamästare i berusning”. Trots det är det färre unga, speciellt bland männen, som dricker alkohol. Andelen...

Innovation2 dagar sedan

Nytt innovationscenter på väg i Lund

Alfa Laval, världsledande leverantör av värmeväxlare och andra produkter, utökar sin verksamhet i Lund med ett nytt innovationscenter. Samtidigt stärker...

Infrastruktur2 dagar sedan

Region Skåne går emot Trafikverket – vill prioritera Västkustbanan och Södra stambanan

Två viktiga skånska järnvägsprojekt prioriterades ner i Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan. Nu tar Region Skåne strid om både den...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.