Infrastruktur
Skånsk besvikelse över Trafikverkets förslag till ny plan till 2037 – sträckan Helsingborg C till Maria station ska planeras om

Förväntningarna var stora och besvikelserna många när Trafikverket i veckan lämnade över sitt förslag till regeringen avseende en ny plan för underhåll och investeringar för väg, järnväg och hamnar för perioden 2026 – 2037. Beloppet på 1 171 miljarder SEK lyfts fram som historiskt stort. Det ska räcka till att bygga bort underhållsskulden på landets statliga vägar fram till 2037 och på järnväg inom 25 år. Men flera beslutade satsningar föreslås bli slopade och för den sista utbyggnadsetappen på Västkustbanan, mellan Helsingborg C och Maria, vill Trafikverket göra ett ”omtag”.
Ungefär halva investeringsramen under de tolv åren, 607 miljarder, ska gå till nya vägar och järnvägar, varav omkring 80 procent av nyinvesteringarna avser järnväg.
Men pengarna räcker inte till allt. Därför avbryts åtta projekt medan planerna på dubbelspår på den återstående delen av Västkustbanans korta del mellan Helsingborg C och Maria samt Ostkustbanan mellan Gävle och Kringlan ska planeras på nytt, ett omtag som Trafikverket uttrycker det och som beräknas kosta 190 miljoner SEK i utredningkostnad. Detta har väckt starka känslor hos bland andra Helsingborgs stad och Region Skåne. När det gäller Västkustbanan, där utbyggnaden beslutades redan 1992, har stora belopp satsats på att bygga ut järnvägen mellan Malmö och Göteborg till två spår inklusive och först när de sista kilometrarna mellan Helsingborg C och Maria station får dubbelspår ökas kapaciteten fullt ut, från 10 till 30 tåg i timmen. Även i Trelleborg var kommunledningen besviken. Hoppet om att bygga ut Trelleborgsbanan till dubbelspår och bygget av en ringväg runt staden grusades, inget av det nämndes i planen.
Flera nyheter fanns dock med. Totalförsvarets behov tillgodoses genom bland annat omledningsbanor och satsningar på större bärighet. För nio planerade investeringar, däribland utbyggnaden till fyrspårig järnväg mellan Lund och Hässleholm, öppnar Trafikverket för finansiering genom offentlig-privat samverkan. Ett nytt sätt att minska kostnaden vid bygget av ny järnväg presenterades, prefabricerade rambroar som byggs på pelare. En metodik hämtad från Japan. För Ystadbanan mellan Malmö och Ystad planeras det för dubbelspår på sträckan Skurup-Rydsgård, vilket är en förutsättning för att Skånetrafikens nya generation Öresundståg ska få en ny linje mellan Köpenhamn och Ystad där färjan till Bornholm utgår.
Trafikverkets förslag till plan lämnas nu ut på remiss fram till den 30 december. Under våren 2026 vänts sedan riksdagen fatta beslut om planens genomförande.
(News Øresund)
-
Danmark10 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Norska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Politik12 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Danmark9 månader sedan
Efter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Norden10 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Infrastruktur12 månader sedan
Sveriges regering vill låta Öresundsbrons vinster stanna i regionen
-
Danmark9 månader sedan
Första spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Danmark9 månader sedan
Möjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil