Connect with us

Samhälle

Regionpanel om ID- och gränskontrollerna

Publicerad

den

Namnlöst-11. Hur ser du på situationen med ID- och gränskontroller mellan Skåne och Själland nu när det har gått ett halvår sedan de infördes?

2. Hur tror du det skulle påverka regionens utveckling på sikt om kontrollerna blir permanenta?

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande Malmö stad

1. Den nationella omläggningen av flyktingpolitiken var nödvändig för att skapa ett hållbart mottagande och för att ge de nyanlända en rimlig möjlighet att integreras. Samtidigt har kontrollerna drabbat pendlarna på ett orimligt sätt. Restiderna har blivit längre, avgångarna färre och osäkerheten om man kommer fram i tid har ökat. Därför är det viktigt att regeringarna i Danmark och Sverige snarast utformar kontrollerna på ett sådant sätt så att de kraftigt underlättar för Öresundspendlarnas vardag.

2. Strulet och de längre restiderna begränsar arbetsmarknadsregionen. Permanenta kontroller skulle försämra, inte bara regionens, utan hela landets förutsättningar att attrahera företag, skapa jobb och tillväxt.

Steen Christiansen (S), ordförande Greater Copenhagen & Skåne Committee

1. Det är nedslående att se att det inte finns någon framgång i sikte vad gäller att hitta en lösning såhär ett halvår efter att ID- och gränskontrollen infördes. Redan vid införandet uppmanade vi från Greater Copenhagen-samarbetet både den svenska och danska regeringen att perioden med gränskontroller skulle bli så kort som överhuvudtaget möjligt och att man fram tills att man funnit en lösning fick kontrollen att fungera smidigt för de företag och invånare som dagligen korsar gränsen. ID- och gränskontrollen finns fortsatt och det är ännu inte något som tyder på att vi kommer att bli av med de inre kontrollerna inom den närmaste framtiden.

2. Vi har under de senaste sex månaderna sett att ID- och gränskontrollen har inneburit stora omkostnader för pendlarna, för vår gemensamma arbetsmarknad och för vår region – pendlarna blir stressade, flera överväger att byta jobb eller flytta och vår gemensamma arbetsmarknad krymper. Det kan inte finnas tvivel om att ID- och gränskontrollen ger massiva restidsförluster som på sikt kommer att skada tillväxten i vår metropolregion, Greater Copenhagen. Från Greater Copenhagen & Skåne Committee uppmanar vi de två ländernas regeringar att gripa fatt i och hitta en lösning på de utmaningar som på sikt kommer att få oåterkalleliga konsekvenser för vår region.

Claus Lønborg, vd Copenhagen Capacity

1. Gränskontrollen gör vardagen besvärligare för de många pendlare som dagligen korsar Öresund. Det är kontraproduktivt i förhållande till att utveckla en sammanhängande Öresundsregion och därmed för arbetet med att skapa en ytterligare tillväxt och arbetsplatser i Greater Copenhagen.

2. Förhoppningsvis är gränskontrollen ett tillfälligt fenomen. Om det visar sig att det finns behov för att göra insatsen mer permanent hoppas jag att man kommer att se på alternativa kontrollmöjligheter som inte försenar de många pendlarna. Om Greater Copenhagen riktigt ska kunna blomma ut som en sammanhängande tillväxtregion är det en förutsättning att arbetskraft och varor förflyttas fritt över gränsen. Utmaningen är alltså inte så mycket att man ska visa ID-kort när man korsar Öresund. Utmaningen är den ökade restiden som motarbetar en bättre integrerad arbetsmarknad.

Rolf Elmér, regionchef Malmö Svenskt Näringsliv

1. Det krävs fortsatt arbete för att gränskontrollerna skall fungera smidigt. Kontrollerna orsakar förseningar och onödiga gränshinder.

2. Med nuvarande utformning av gränskontrollerna så påverkas den gemensamma arbetsmarknad som börjat växa fram i Öresundsregionen negativt. Om kontrollerna permanentas blir trösklarna högre för människor att söka arbete på andra sidan sundet och detta kan få en negativ effekt på tillväxt och jobb.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: News Øresund special om ID- och gränskontrollerna från den 1 juli

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Cleantech20 januari, 2022

Regioner och kommuner vill i samarbete med privata företag skapa vätgasstationer mellan Hamburg och Oslo

Vätgas och bränsleceller är ett annat grönt alternativ till batteridrift av elbilar. Till skillnad från en batteridriven elbil kan en...

Innovation20 januari, 2022

Köpenhamns universitet bildar investeringsbolag för spin-outs i ett dansk-svenskt samarbete

UCPH Ventures är namnet på Köpenhamns universitets nya investeringsbolag som ska vara medfinansiär i nya företag som skapas ur universitetets...

Fastighet20 januari, 2022

Trygg-Hansa flyttar till nytt kontorshus i Hyllie – blir över 1 000 anställda i Malmö

Försäkringsbolaget Trygg-Hansa flyttar under 2023 in i Wihlborgs nybyggda kontorshus Kvartetten i Hyllie. Hyresavtalet sträcker sig över 15 år och...

Danmark20 januari, 2022

Optimismen sprider sig i dansk hotellnäring – fysiska möten på väg tillbaka till 2019 års nivåer

Efter en svag start på 2022 för möten och konferenser som en följd av coronarestriktionerna så börjar optimismen åter sprida...

Danmark20 januari, 2022

Dansk mjukvara för laddstolpar får fler svenska investerare

Köpenhamnsbaserade Monta utvecklar mjukvara som hjälper privatpersoner och företag att förvandla sina laddstolpar till publika elmackar. Företaget startades 2020 och...

Näringsliv20 januari, 2022

Danska Barslund blev tredje störta konkursen i Sverige under 2021

Den danska markentreprenören Barslunds konkurs gav återverkningar i Sverige där det svenska dotterbolaget med säte i Landskrona blev Sveriges tredje...

Infrastruktur19 januari, 2022

Tidigare minister blir ny chef för DI Transport

Det blir Karsten Lauritzen (V), Folketingspolitiker och tidigare skatteminister, som efterträder Michael Svane som branschdirektör för DI Transport. Den 1...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.