Connect with us

Samhälle

Regionpanel om ID- och gränskontrollerna

Publicerad

den

Namnlöst-11. Hur ser du på situationen med ID- och gränskontroller mellan Skåne och Själland nu när det har gått ett halvår sedan de infördes?

2. Hur tror du det skulle påverka regionens utveckling på sikt om kontrollerna blir permanenta?

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande Malmö stad

1. Den nationella omläggningen av flyktingpolitiken var nödvändig för att skapa ett hållbart mottagande och för att ge de nyanlända en rimlig möjlighet att integreras. Samtidigt har kontrollerna drabbat pendlarna på ett orimligt sätt. Restiderna har blivit längre, avgångarna färre och osäkerheten om man kommer fram i tid har ökat. Därför är det viktigt att regeringarna i Danmark och Sverige snarast utformar kontrollerna på ett sådant sätt så att de kraftigt underlättar för Öresundspendlarnas vardag.

2. Strulet och de längre restiderna begränsar arbetsmarknadsregionen. Permanenta kontroller skulle försämra, inte bara regionens, utan hela landets förutsättningar att attrahera företag, skapa jobb och tillväxt.

Steen Christiansen (S), ordförande Greater Copenhagen & Skåne Committee

1. Det är nedslående att se att det inte finns någon framgång i sikte vad gäller att hitta en lösning såhär ett halvår efter att ID- och gränskontrollen infördes. Redan vid införandet uppmanade vi från Greater Copenhagen-samarbetet både den svenska och danska regeringen att perioden med gränskontroller skulle bli så kort som överhuvudtaget möjligt och att man fram tills att man funnit en lösning fick kontrollen att fungera smidigt för de företag och invånare som dagligen korsar gränsen. ID- och gränskontrollen finns fortsatt och det är ännu inte något som tyder på att vi kommer att bli av med de inre kontrollerna inom den närmaste framtiden.

2. Vi har under de senaste sex månaderna sett att ID- och gränskontrollen har inneburit stora omkostnader för pendlarna, för vår gemensamma arbetsmarknad och för vår region – pendlarna blir stressade, flera överväger att byta jobb eller flytta och vår gemensamma arbetsmarknad krymper. Det kan inte finnas tvivel om att ID- och gränskontrollen ger massiva restidsförluster som på sikt kommer att skada tillväxten i vår metropolregion, Greater Copenhagen. Från Greater Copenhagen & Skåne Committee uppmanar vi de två ländernas regeringar att gripa fatt i och hitta en lösning på de utmaningar som på sikt kommer att få oåterkalleliga konsekvenser för vår region.

Claus Lønborg, vd Copenhagen Capacity

1. Gränskontrollen gör vardagen besvärligare för de många pendlare som dagligen korsar Öresund. Det är kontraproduktivt i förhållande till att utveckla en sammanhängande Öresundsregion och därmed för arbetet med att skapa en ytterligare tillväxt och arbetsplatser i Greater Copenhagen.

2. Förhoppningsvis är gränskontrollen ett tillfälligt fenomen. Om det visar sig att det finns behov för att göra insatsen mer permanent hoppas jag att man kommer att se på alternativa kontrollmöjligheter som inte försenar de många pendlarna. Om Greater Copenhagen riktigt ska kunna blomma ut som en sammanhängande tillväxtregion är det en förutsättning att arbetskraft och varor förflyttas fritt över gränsen. Utmaningen är alltså inte så mycket att man ska visa ID-kort när man korsar Öresund. Utmaningen är den ökade restiden som motarbetar en bättre integrerad arbetsmarknad.

Rolf Elmér, regionchef Malmö Svenskt Näringsliv

1. Det krävs fortsatt arbete för att gränskontrollerna skall fungera smidigt. Kontrollerna orsakar förseningar och onödiga gränshinder.

2. Med nuvarande utformning av gränskontrollerna så påverkas den gemensamma arbetsmarknad som börjat växa fram i Öresundsregionen negativt. Om kontrollerna permanentas blir trösklarna högre för människor att söka arbete på andra sidan sundet och detta kan få en negativ effekt på tillväxt och jobb.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: News Øresund special om ID- och gränskontrollerna från den 1 juli

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle21 januari, 2021

Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock vinnare på tillfälligt stopp för godståg över Stora Bältbron

Järnvägsfrakten med Stena Lines tågfärjor mellan Trelleborg och Rostock fick ett lyft sedan Danmark stoppat trafiken med intermodala godståg över...

Infrastruktur20 januari, 2021

Dansk-svenskt förslag: Bygg ut Öresundsbrons landanslutningar för 9,6 miljarder SEK

Landanslutningarna kring Öresundsbron bör byggas ut på båda sidor förbindelsen för att öka kapaciteten och kunna ta emot större trafikflöden...

Life Science21 januari, 2021

Forskare från Portugal skapar lovande biotech-företag med dansk-svenskt stöd i Lund

Biotek-företaget Asgard Therapeutics AB i Lund startades 2018 som en spinout från Lunds universitet. Företaget utvecklades med stöd från bland...

Samhälle21 januari, 2021

Danmark sätter in extra färjetur mellan Køge och Rønne i väntan på svenskt besked om transittrafik

Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) meddelar att Transportministeriet avtalat med Molslinjen om att sätta in ytterligare en färjeavgång mellan Køge...

Samhälle21 januari, 2021

Gränshinderrådet vill ha bättre kontakt med den svenska regeringen inför kommande gränsbeslut

I ett brev till Sveriges inrikesminister Mikael Damberg (S) söker Nordiska Ministerrådets Gränshinderråd bättre kontakt med den svenska regeringen inför...

Politik20 januari, 2021

Regionrådspolitiker blir ny vice partiordförande för Venstre

Det blir regionsrådsordförande i Region Syddanmark Stephanie Lose som blir ny vice partiordförande för det borgerliga danska partiet Venstre. Hon...

Politik20 januari, 2021

Danska ministrar sätter press på Sverige för avtal om fast transitkorridor genom Skåne för Bornholmstrafiken

Bornholmsbon och miljöministern Lea Wermelin (S) ställer sig bakom Danmarks transportminister och utrikesminister i arbetet för att skapa ett avtal...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.