Connect with us

Danmark

Roskildefestivalen fungerar som labb för big data

Publicerad

den

Roskilde festival webb

Deltagarna på den pågående Roskildefestivalen övervakas anonymt med hjälp av sensorer, GPS-koppling till festival-appen och analyser av sociala medier, mobiltrafik och en rad andra uppgifter. Dessa så kallade big data används i ett forskningsprojekt med syftet att förbättra servicen och minska till exempel matsvinnet på festivalen. Foto: Roskilde Festival

Data om väder, toalettbesök, vilka artister som står på scenen, besökarnas mobilsamtal och omnämnanden på sociala medier används för att löpande kartlägga Roskilde festivalens besökare i ett stort big data projekt. Målet är att bland annat minska matsvinnet och förbättra toalettömningar och annan service. Det uppger nyhetsbrevet Mandag Morgen.

Fra Rio til Roskilde kallas projektet som pågår mellan 2015 och 2018 i ett samarbete mellan Roskilde Festival, Copenhagen Business School och IBM.  Förra året samlade ett 40 personer stort team in data under festivalen med hjälp av ett stort antal sensorer, mätningar på sociala medier, mobildata och genom att följa de deltagare som laddat ner Roskilde Festivals app via GPS. Verksamheten fortsätter på årets festival som är i full gång just nu. Tanken är att projektet ska göra festivalen mera miljövänlig, säker och effektiv.

Alla data är anonymiserade och används för att analysera olika mönster i festivaldeltagarnas beteende. Flera olika analysverktyg används, bland annat IBM:s superdator Watson. För forskarna utgör Roskildefestivalen med över 100 000 besökare på ett avgränsat område ett perfekt laboratorium för att utveckla metoder för att analysera och använda så kallad big data.

Sensorerna på festivalområdet mäter allt från damm till koldioxid, luftfuktighet och ammonikahalten. Det senare har en koppling till hur många som lättat urinblåsan och kan hjälpa arrangörerna att lära sig var de behöver sprida ut extra mycket sågspån. Musiktyp, aktiviteten på sociala medier och deltagarnas rörelser på festivalområdet kan även ge uppgifter om hur mycket mat som kommer att gå åt, när toaletter behöver tömmas eller var på området man kan räkna med att det uppstår trängsel.

Vissa data är relativt enkla att använda för att till exempel avgöra ölförsäljningen de närmaste timmarna uppger projektledaren Per Østergaard Jacobsen från Copenhagen Business School till Mandag Morgen:
– Vi kan se att om temperaturen kommer över 28 grader så säljer man inte så mycket läsk eller öl. Istället säljer man vatten. Samtidigt får det inte heller vara för kallt, för då dricker folk heller inte öl. (News Øresund)

 

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Samhälle17 juli, 2019

Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020

När Metrons cityring invigs i Köpenhamn den 29 september ska det enligt lagen om finansieringen av cityringen införas ett kvalitetstillägg...

Samhälle7 juli, 2019

Region Skånes ordförande vill öppna Öresundsbron för motionslopp under 20-årsjubileet

När Öresundsbron fyller 20 år nästa år borde bron öppna upp för ett nytt motionslopp såsom man gjorde vid invigningen...

Arbetsmarknad7 juli, 2019

124 000 personer flyttade mellan Danmark och Sverige mellan 1861 och 1910

Långt före Öresundsbron fanns det stora migrationsströmmar mellan Sverige och Danmark. Mellan 1861 och 1910 flyttade mer än 124 000...

Infrastruktur7 juli, 2019

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då...

Danmark7 juli, 2019

Peab köper finsk konkurrent – blir nummer tre på asfalt i Danmark och störst i Norden

Den skånska byggkoncernen Peab köper finska konkurrenten YIT:s asfalts- och ballastsverksamhet i Norden för tre miljarder kronor. Affären innebär att...

Bostad/fastighet7 juli, 2019

Fler svenska fastighetsköp i Danmark av Niam, Heimstaden och Wihlborgs

Den svenska uppköpsvågen av fastigheter i Danmark fortsätter. Sommaren började med att den svenska fastighetsfonden Niam köper ett bostadsprojekt i...

Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Samhälle6 juli, 2019

Knapp ökning av besökarna i Öresundshuset trots färre seminarier

När den skånska satsningen på Öresundshuset stängde i Visby på fredagen kunde antalet besökare i huset under Almedalsveckan räknas samman...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.