Connect with us

Samhälle

Tågpendlare med en ny vardag

Publicerad

den

Pendlare_MalmoC_N8B4589_webb

Debbie ekberg pendlar sedan januari i år från Malmö C till jobbet som ligger nära huvudbangården i Köpenhamn. Foto: News Øresund

Debbie Ekberg började sitt nya jobb i Köpenhamn samtidigt som ID-kontrollen infördes i januari. Hennes vardag påverkas mest av den förlängda restiden och att tågen ofta drabbas av förseningar. Pendlarnas upplevelser har skildrats i en undersökning från KTH som Øresundsinstituttet presenterade i juni. Tidigare i veckan sände Pendlarklubben Kystbanen in 20 förslag på åtgärder som skulle förenkla situation för pendlarna till Skånetrafiken och DSB.

Debbie Ekberg jobbar som animatör inom spelbranschen. Sedan januari i år arbetar hon på ett företag i Köpenhamn nära huvudbangården och pendlar med tåg från Malmö C. ID-kontrollen infördes precis när hon började sitt nya jobb. Situationen med ID- och gränskontroller upplever hon som jobbigt utifrån att Sverige ska vara ett öppet och välkomnande land. Men det får även direkta effekter i hennes vardag.
– Jag har inte pendlat till Danmark innan, men jag hade åkt tåget dit tidigare och jag märker ju även hur mycket snabbare det går att åka på morgonen än på kvällen. När jag åker till Köpenhamn tar tåget 35 minuter och när jag åker tillbaka tar det minst en timma och femton till tjugo minuter. Från jobbet och hem till mig blir det en timma och fyrtio minuter, säger hon och fortsätter:
– Jag älskar mitt jobb, men det är jättejobbigt att pendla varje dag. Det hade inte varit några problem om det hade varit ett tåg som var tanken från början, men nu måste jag byta. Det är mycket förseningar, tågen ställs in och det blir extrabussar.

I en undersökning som presenterades i juni där var tionde tågpendlare över sundet medverkade uppger 64 procent att de är påverkade av ökad stress sedan ID- och gränskontrollerna infördes. 70 procent av tågpendlarna påverkas mycket av att inte kunna veta när man är framme. 59 procent har börjat resa på andra tider, 23 procent tar oftare bilen och 12 procent har börjat samåka.

Effekterna av ökad stress och tidspressen märker pendlarna av både i arbetslivet och på hemmaplan, visar undersökningen. Många av pendlarna är även kritiska mot hur kontrollerna genomförts och 81 procent är besvikna på de politiska besluten. De upplever också ett ointresse från nationellt håll om konsekvenserna av besluten.
– Många pendlare har varit tacksamma för att vi har frågat dem hur de upplever situationen, sade KTH-forskaren Karin Winter som genomfört undersökningen vid presskonferensen i början av juni.

Tidigare i veckan kom Pendlarklubben Kystbanen med 20 förslag som de samlat in från tågpendlarna om åtgärder som kan underlätta tillvaron. Förslagen har de sänt till DSB och Skånetrafiken och innefattar bland annat önskemål om bildskärmar som visar Öresundstågens avgångar vid Metrostationen på Köpenhamns flygplats, ersättningsbussar från Kastrup till Malmö vid tågproblem och direkttåg från Köpenhamns huvudbangård spår 26 till Hyllie.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: News Øresund special om ID- och gränskontrollerna från den 1 juli

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.