Connect with us

Samhälle

Minskade intäkter för privata tåg- och bussbolag som kör över sundet

Publicerad

den

SJ_webb

Intäkterna har minskat med 40 procent för SJ på sträckan Köpenhamn-Stockholm sedan ID-och gränskontrolllerna infördes. Foto: News Øresund

För SJ, som kör snabbtåg mellan Köpenhamn och Stockholm, har intäkterna på sträckan minskat med 40 procent sedan ID-kontrollerna infördes. Bussbolagen Swebus och Nettbuss som kör över Öresundsbron oroas av den sanktionsavgift på 50 000 kronor som följer om de skulle göra misstag i samband med kontrollerna.

Det är för pendlare med Öresundståg som ID- och gränskontrollerna har fått störst effekter i form av förlängd restid och ökad trängsel. Men även färje- och busstrafiken över sundet har påverkats och SJ, som kör snabbtåg mellan Köpenhamn och Stockholm, tvingades under några månader i början av året att stänga trafiken helt. Den upptogs igen, men med färre avgångar och dessutom får inte tågen i riktning från Köpenhamn till Stockholm stanna vid Köpenhamns flygplats utan köra runt stationen via godsspåren.
– Vi får dessutom vår kapacitet tilldelad sent, det gör att vår bokning inte kan hållas öppen lika länge. Det förlorar vi också på. Framförallt påverkas våra kunder negativt med denna korta framhållning och osäkerhet som finns i trafiken, säger Maria Rosendahl, affärschef för sträckan Köpenhamn-Stockholm på SJ.
Beskedet om sommartrafiken kom en månad innan trafiken ska börja köra, berättar hon. Vanligtvis håller SJ bokningen öppen i 120 dagar innan en resa. Eftersom det finns en osäkerhet kring kapaciteten har företaget minskat marknadsföringen av Köpenhamnssträckan. Själva ID-kontrollen genomförs innan resenärerna klivet på tåget vid spår 26 på Köpenhamns huvudbangård. Spår 26 ligger lite avsides och kan vara svårt att hitta och SJ ber därför kunderna att vara på plats 30 minuter innan avgång. Men varje dag finns det kunder som missar tåget, uppger Maria Rosendahl. Trafiken utvärderas kontinuerligt och just nu arbetar företaget för att hitta en bättre lösning till nästa år.
– Vi har förlorat 40 procent av våra intäkter på sträckan jämfört med förra året. Det är en stor påverkan på en marknad som steg med 22 procent förra året, säger Maria Rosendahl.

Swebus och Nettbuss är två bussbolag som kör trafik från Köpenhamn till Sverige och därmed behöver genomföra en ID-kontroll av resenärerna. Båda bolagen har köpt in externa tjänster för att genomföra kontrollen i Köpenhamn och även lagt resurser på att öka kommunikationen till resenärerna. En transportör som inte efterlever kontrollen kan dömas till sanktionsavgift på 50 000 kronor. Det innebär en stor osäkerhet och risk, uppger företagen.
– Vi utvärderar naturligtvis hela tiden om vi kan fortsätta köra över gränsen. När polisen har kontrollerat oss har vi kunnat påvisa att alla har haft ID-handlingar, men det finns ett bötesbelopp ifall vi vid något fall skulle misslyckas. Det är en kostnad som inte känns rimlig och som skulle göra att vi skulle ha svårt att fortsätta köra. Den avgiften är mycket pengar i vår bransch, vi har låga marginaler. Det gör också att vi ibland måste ta det säkra före det osäkra om vem som får åka med, då riskerar resenären att hamna i kläm, säger Christel Grip, presschef på Swebus.
– Vi har övervägt att inte köra denna sträckan, det är för stora risker och krav och är kostsamt. En enda sanktionsavgift kan leda till indraget trafiktillstånd vilket innebär att hela bolagets verksamhet kan äventyras. Huvudsakligen på grund av att det har sagts att det är tillfälligt har vi valt att fortsätta. Vi skulle absolut överväga att sluta om kontrollen blir permanent, säger Mats Johansson, vd för Nettbus Express och lägger till att regeringens kommande beslut om ersättning till transportörerna för ID-kontrollerna också påverkar beslutet.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: News Øresund special om ID- och gränskontrollerna från den 1 juli

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle9 augusti, 2022

Antal danskägda fritidshus i Sverige minskar

Siffror från SCB visar att antalet danskägda fritidshus i Sverige minskade förra året. Totalt ägdes 10 076 fritidshus av personer...

Infrastruktur7 augusti, 2022

SJ ökar investeringarna i nya tåg till 19 miljarder kronor

Under juli beslutade statliga svenska tågföretaget SJ att köpa 25 nya regionaltåg från spanska CAF för cirka tre miljarder svenska...

Cleantech7 augusti, 2022

Danska Ørsted ska bygga världens största havsbaserade vindkraftspark utanför nordöstra England

UK Department for Business, Energy and Industrial Strategi har tilldelat den danska energikoncernen Ørsted ett avtal om att bygga världens...

Cleantech7 augusti, 2022

Eurowind Energy planerar miljardsatsning i fem danska energicentra med vindkraft, solceller, batterilagring och grön bränsleproduktion

Eurowind Energy planerar en miljardinvestering i fem nya danska energicentra med landbaserade vindkraftverk, solcellsanläggningar, batterilagring av el, biogas och produktion...

Forskning7 augusti, 2022

Tre danska och svenska universitet med på europeisk tio-i-topplista över flest startade enhörningsföretag

I Stockholm och Köpenhamns finns tre av Europas tio ledande universitet när det gäller hur många så kallade enhörningsföretag som...

Danmark5 augusti, 2022

Svensk teknikkonsult rådgivare när Danmark bygger energiö i Nordsjön för vindkraftsel till 10 miljoner hushåll

Den svenska teknikkonsulten Sweco uppger i ett pressmeddelande att de har fått i uppdrag att bistå statliga danska Energistyrelsen med...

Samhälle5 augusti, 2022

Nordiska dagar på skånska Drakamöllan

Med start på söndag samlas under tre dagar medlemmarna och stipendiaterna från Drakamöllan Nordiskt Forums tidigare möten med målet att...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.