Connect with us

Infrastruktur

Nya stambanor diskuterades på Region Skånes webbinarium

Publicerad

den

Så har kan en prefabricerad brobana för höghastighetståg se ut. Illustration: Skanska /CRIG

Trafikverkets senaste utredningsuppdrag om nya stambanor som presenterades i början av mars och Skanskas fallstudie om att bygga höghastighetsbanor på betongpelare var två rapporter som diskuterades under Region Skånes kunskapswebbinarium om nya stambanor under måndagen.

Den svenska regeringen gav i somras Trafikverket i uppdrag att utreda ett höghastighetstågsystem med ett kostnadstak på 205 miljarder kronor. En lägre kostnad skulle påverka antalet stationer och även stationslägena som i vissa fall kan hamna utanför städerna, visade Trafikverkets rapport som presenterades i början av mars i år. I rapporten tog Trafikverket även upp så kallade landbroar, när höghastighetsjärnvägen byggs på betongpelare, som ett alternativ.

Skanska har genomfört en fallstudie i att bygga nya stambanor med prefabricerade betongbroar och beräknar att en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg kan byggas på tolv år.

Båda rapporterna presenterades på Region Skånes kunskapswebbinarium under måndagen och följdes även av en paneldiskussion. Några fördelar med att bygga nya stambanor på pelare som framfördes var bland annat en snabbare byggprocess, mindre ingrepp i naturen, att det skapas lokala jobb skapas under bygget och att hållbarheten är längre än för traditionella banvallar. Utmaningar som nämndes var bland annat klimatpåverkan från produktion av stål och cement, buller och det visuella intrycket. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.